kleine pijnscheutjes

Author:
boek
Posted:
zo, 04/02/2006 - 11:43
Vier dagen geleden heb ik een WKB in een kies naast een hoektand gehad. Voor de WKB had ik al een soort rare pijn in de hoektand ernaast. Bij de rand van het tandvlees (wortel v/d hoektand ligt wel een stuk bloot) steeds kleine pijnscheutjes. Het doet niet echt heel erg pijn, en lijkt niet echt uit de tand zelf te komen. Omdat ik nu geen pijnstillers voor de WKB slik begin ik deze pijnscheutjes weer te voelen... En ik dacht juist dat het een soort uitstralings pijn van mijn kies was. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen! Ik wil niet weer naar de tandarts, ze ziet me al aankomen.

Het kan lijkt me geen gaatje zijn want ben 3wkn geleden nog op controle geweest, en ik ben dus steeds terug geweest voor die WKB. En als ze iets raars had gezien had ze me dat waarschijnlijk wel gemeld.

Wat nu? Even afwachten misschien. Ben nogal een miep paniek!
Geke

Het zou kunnen zijn dat je tandhalzen wat gevoelig zijn, omdat je ook aangeeft dat ze iets blootliggen. De wortel van de tand wordt niet beschermd door het glazuur, maar bestaat eigenlijk alleen uit tandbeen. Dit tandbeen bevat kleine kanaaltjes die signalen zoals koud doorgeeft naar de zenuw in de tand, wat soms voor pijnscheutjes of erge gevoeligheid kan zorgen. Om dit tandbeen wat meer af te dichten helpt het vaak om met sensodyne te poetsen en dit ook niet af te wisselen met andere tandpasta's, want dan werkt het niet goed. Sensodyne zorgt ervoor dat deze kanaaltjes dicht gaan. Als alleen poetsen niet goed helpt kun je ook s'avonds voor het slapen gaan wat sensodyne er op smeren, zonder het weg te spoelen, zodat het even goed kan inwerken. Wat een verdere reden kan zijn is een klein haarscheurtje in de tand, maar dat is vaak wel te zien, je zou je tandarts er bij de volgende controle naar kunnen vragen. Mocht je echt veel last krijgen kun je beter dan alsnog contact opnemen met je tandarts. Maar zoals je het omschrijft lijkt het niet heel erg zorgwekkend.

Heel veel sterkte ermee, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
di, 04/04/2006 - 20:38 Permalink