Ik ben al 7 jaar niet naar de tandarts geweest en men kan dan wel raden hoe mijn gebit eruit zou kunnen zien, vooral wegens de vele stress de afgelopen jaren ben ik ook nog eens gaan tandenknarsen. Ik zou zoals zovelen ook zo graag eens ongegeneerd willen lachen zonder dat ik mijn mond achter mijn hand moet verstoppen etc. Vind het eigenlijk ook redelijk kinderachting van mezelf dat ik zo bang ben geworden voor de tandarts. De schaamte is zo overheersend dat ik tot nu toe nog niet de stap heb kunnen maken om een angsttandarts te bellen. ik val al flauw bij de gedachte dat iemand straks naar mijn vervallen gebit moet kijken.
Het berricht van sticky vermeld adressen voor angsttandartsen maar er word een doorverwijzing van je eigen tandatrs gevraagd, wat als je nu geen tandarts hebt en weet iemand dan een goede en begripvolle tandarts in 't gooi? Dit is de eerste keer dat ik ooit over dit probleem praat, dus toch de eerste stap en misschien komt het dan ooit wel goed.
Het berricht van sticky vermeld adressen voor angsttandartsen maar er word een doorverwijzing van je eigen tandatrs gevraagd, wat als je nu geen tandarts hebt en weet iemand dan een goede en begripvolle tandarts in 't gooi? Dit is de eerste keer dat ik ooit over dit probleem praat, dus toch de eerste stap en misschien komt het dan ooit wel goed.
Heel goed dat je deze eerste stap hebt gezet. Alleen al je verhaal doen, kan al heel veel opluchting geven. Zeker in dit deel van het forum zijn er veel mensen die je helemaal begrijpen. Er zijn je ook heel veel mensen voorgegaan, die na jaren en jaren weer naar de tandarts gingen.
Ik wil even benadrukken dat je beslist NIET kinderachtig bent. Ik vind je juist een kanjer omdat je deze eerste stap hebt genomen om je verhaal te doen. Besef je dat het ook heel fijn kan zijn om je verhaal te vertellen tegen een goede vriend(in)/familielid? Het is ongelooflijk moeilijk om voor je angst uit te komen, maar je kunt er daarna ook heel veel steun van krijgen.
Er zijn ontzettend veel mensen bang voor de tandarts en het schaamtegevoel is velen van ons ook niet onbekend. Het is een van de dingen die het meest worden genoemd door mensen die angst hebben voor de tandarts. Het is heel begrijpelijk, maar vaak niet nodig. Veel tandartsen van tegenwoordig kunnen er wel mee omgaan en een tandarts die begrip heeft voor je angst zal het over het algemeen ook dapper vinden dat je die angst en het schaamtegevoel weet te trotseren.
Wat sneeuwbal ook al schreef: je kunt ook je huisarts om een verwijzing vragen.
Wat ik al schreef: op dit forum zijn verschillende verhalen te vinden van mensen die na jaren weer naar de tandarts gingen. Heel veel ervan zijn succesverhalen, die vaak eindigen met een zinsnede als: 'ik had het veel eerder moeten doen'.
Probeer dus toch een keer de telefoon ter hand te nemen en BEL!
Sterkte!
:smt006 Monique
bedankt