Facings???

Author:
katje
Posted:
vr, 03/31/2006 - 13:44
Ik ben al zo'n 15 jaar niet naar de tandarts geweest met als gevolg begin maart een afgebroken kies (door cariës) Dus toen "moest" ik wel naar de tandarts. Ik ben toen op zoek gegaan naar een angsttandarts en ben uiteindelijk terechtgekomen bij de kliniek DIDENT in Amersfoort. Om een lang verhaal kort te maken, ze hebben dus een WKB gedaan en een porseleinen kroon geplaatst. Is me allemaal enorm meegevallen en het resultaat is werkelijk prachtig. Maar toen dacht ik, nu ik eindelijk de stap heb genomen wil ik eigenlijk ook wel m'n 4 voortanden aanpakken. Ze zijn altijd een doorn in 't oog geweest. Ze staan namelijk iets naar voren en de de linkervoortand staat over de andere voortand. Van beide voortanden zijn ook nog eens stukjes af waardoor het nóg lelijker oogt. De tanden naast de voortanden zijn niet identiek, eentje is erg klein en de andere redelijk normaal maar ietwat scheef. Dus al met al niet bepaald een mooie prodentsmile :wink: Dus kwam de tandarts met de optie 4 FACINGS. Het klonk allemaal erg mooi, binnen 2 weken een prodentsmile :D Nu moet ik a.s. maandag voor de eerste zitting het afslijpen, happen en noodvoorzieningen. Ik was eerst erg enthousiast, totdat ik hier op het forum het een en ander had gelezen :-? Ben toch wel erg bang geworden. Ik zie dat het allemaal ook anders kan gaan. Is het zonde van m'n gebit? Of is het een goede optie voor scheefstaande tanden? Ik zou graag alle informatie die er is willen horen. Waar ik vooral bang voor ben is het slijpen. Hou je echt alleen maar "stompjes" over? Ik dacht zelf dat er gewoon een laagje van je tanden af werd geslepen en dat je tand verder intact zou blijven??? Ik ben toch wel zenuwachtig dus alle informatie is meer dan welkom.
RobertCopier

Beste Katje,

Bij mij zijn ook twee facings op mijn voortanden geplaatst, en het is heel mooi geworden. Er wordt een heel dun laagje van je tanden afgeslepen, vervolgens werd ik meteen doorgestuurd naar het lab om de kleur te bepalen. Op het forum lees je vaak de verhalen van mensen waar het helaas fout is gegaan, maar volgens mij gaat het vaker goed, maar die verhalen lees je niet zoveel.

Groetjes,

Robert Copier
zo, 04/02/2006 - 18:06 Permalink
katje

Zo het zit er op het voorbereidende werk voor de facings. Poehhh wat is het me tegengevallen zeg. Het verdoven wilde niet echt, blijkbaar door de erge spanning. Dus heel veel prikken in m'n mond. Uiteindelijk was de voorkant goed verdoofd, zelfs m'n neus! Wat erg vervelend was. Alleen de achterkant wilde niet echt verdoven en dat bleef erg gevoelig. Al met al heb ik bijna 2 uur in de stoel gelegen. Ik schrok behoorlijk van wat er afgslepen werd. Is maar goed dat je noodvoorzieningen krijgt :o De verdoving begint uit te werken en ik heb al pijn. Meteen ook maar een ibuprofen genomen, hopelijk wordt het dan niet erger de pijn. De noodvoorzieningen zijn dus écht nood. Want echt mooi is wat anders. Ze maken dat aan de hand van je "orginele" tandafdruk. Maar goed, ik heb het resultaat in was al gezien. Was wel raar hoor dat je dan ineens wel mooie tanden hebt. Volgende week woensdag zijn ze klaar. Kan niet wachten. Het is wel behelpen nu, ik moest erg voorzichting doen met eten. Zelfs brood in stukjes snijden en niet op bijten. Toch wel lastig hoor. Maar goed, nog een paar dagen en dan is het klaar :smt003 Nu maar hopen dat de pijn niet erger wordt :-?
ma, 04/03/2006 - 16:58 Permalink
katje

Zo eindelijk na zoveel jaar kan ik tevreden zijn met m'n gebit. De facings zijn gisteravond geplaats. Ik heb wel om een verdoving gevraagd, want dan zit ik wat relaxter in de stoel. Nou werkt de verdoving bij mij niet helemaal, omdat ik toch erg gespannen ben. En de tandarts wil dan op een gegeven moment niet het x-aantal verdovingen overschrijden. Mijn tandvlees bijvoorbeeld blijft gevoelig na 8 verdovingen :-? Maar goed, alles is prima gegaan. Ik moet wel enorm wennen hoor. Je hebt nu ineens een mooi gebit. Het voelt ook nog een beetje gek, maar ik ben helemaal blij. Ik was best wel bang na de verhalen over facings hier op het forum. Maar ik ben blij dat ik het tóch gedaan heb. Want feit blijft, dat de negatieve dingen blijven hangen terwijl het veel vaker gewoon goed gaat. En ik hoorde ook veel nare verhalen over de porseleinen facings. Toch ben ik blij dat ik niet voor composiet ben gegaan. Dit is zo natuurlijk geworden. Zo echt! En ik had al eens een tand met composiet laten verfraaien en dat werd geleidelijk aan steeds lelijker :-? Dus ik ben hartstikke blij met m'n nieuwe prodentsmile :smt003
wo, 04/12/2006 - 10:17 Permalink