Verstandskies laten trekken: eng! Wat nu?

Author:
Lies86
Posted:
wo, 04/12/2006 - 12:59
Hallo,

ik ben bijna 20 jaar en mijn verstandskiezen zijn flink aan het doorkomen. In het begin had ik er helemaal geen last van, maar sinds gistermiddag doet het flink veel pijn. Ze moeten er waarschijnlijk dus uit... Maar ik ben dus echt heel erg bang en durf het gewoon echt niet! Ik wil het alleen maar onder narcose, ik wil niet meemaken wat ze allemaal doen. Maar hier in het ziekenhuis doen ze het niet onder narcose en mijn ouders vinden het onzin, dus mag niet ergens anders heen. Wie helpt mij?
Geke

Zijn het de verstandskiezen onder of boven die zoveel last veroorzaken en die eruit gehaald moeten worden? Ik kan me voorstellen dat je het heel erg eng vindt, helemaal als je zoiets nog nooit meegemaakt hebt. Maar in het ziekenhuis doen ze dit soort behandelingen heel erg vaak en hebben ze er dus heel veel ervaring mee. Alles wordt goed verdoofd, dus het doet echt geen pijn. Je voelt alleen dat ze wat tegen je kies aan duwen. Doordat ze veel ervaring hiermee hebben is het vaak niet echt een lange behandeling, helemaal niet als je kiezen als zijn doorgebroken. Het is denk ik wel belangrijk om ook te zeggen dat je heel erg angstig bent voor wat er gaat gebeuren, dan kunnen ze je wat geruststellen en steunen. Ik hoop dat je toch de stap durft te nemen, het is heel erg moeilijk, maar het zou je in de toekomst veel problemen met je verstandskiezen kunnen schelen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben of nog met onduidelijkheden over de behandeling zitten kun je het altijd vragen. Heel erg veel sterkte en als je de stap neemt laat dan nog maar even weten hoe het gegaan is.

:smt006 Geke
wo, 04/12/2006 - 13:23 Permalink
Lies86

Het zijn de kiezen onder. Zijn verstandskiezen onder of boven moeilijker te trekken? Ze zijn al door, ik zie al duidelijk de punten zitten, maar nog niet de volledige kies is erdoor.
Ik zal zeker zeggen dat ik heel bang ben, dat zullen ze waarschijnlijk ook wel aan me merken... Hoe gaat de behandeling?
Ik heb op 2 mei een afspraak staan met mijn tandarts en die verwijst me, zo nodig, door naar de kaakchirurg. Moet ik mijn afspraak met de tandarts naar eerder zetten? Hoe lang duurt het voordat je bij de kaakchirurg terecht kan?
wo, 04/12/2006 - 13:27 Permalink
Geke

Ik weet niet hoe lang het duurt voordat je bij de kaakchirurg terecht kan, dat verschilt vaak per ziekenhuis. Daar zou je tandarts misschien iets meer over kunnen zeggen. Als je nu niet heel erg veel last hebt van je verstandskiezen hoef je je afspraak niet naar voren te verplaatsen hoor, dat heeft niet zo heel erg veel haast denk ik, als de tandarts de afspraak zo gemaakt heeft. Verder houdt de behandeling in, dat er eerst goed verdoofd wordt bij de kies. Vervolgens wordt er met een instrumentje wat tegen de kies geduwd, waardoor hij wat losser gaat zitten en daarna kan de tandarts of kaakchirurg hem met een tangetje vastpakken en er uit halen. Daarna wordt er soms nog een kleine hechting in gemaakt, zodat de wond mooi dicht zit (dat is beter voor de genezing) en daarna mag je vaak een half uurtje op een gaasje dichtbijten die je daarna zelf weg mag gooien. Omdat er bij jou 2 kiezen onder uit moeten wordt dit vaak in 2 x gedaan, omdat de verdoving onder niet aan twee kanten tegelijk kan, dus dat is misschien ook al minder belastend voor je.

Heel erg veel sterkte ermee en ik vind het knap dat je toch straks de stap durft te zetten.

:smt006 Geke
wo, 04/12/2006 - 13:33 Permalink
Lies86

Nou, ik weet nog niet of ik de stap wel durf te zetten. Ik vind het echt vreselijk eng hoor! En dan hoor je allemaal van die enge verhalen, dat ze echt moeten hakken enzo voordat die kies eruit is. En dat je dan een gat in je mond hebt. En hoe moet het met eten? Dan kan je toch ook niet eten? En die hechtingen, als die losgaan? De gedachte alleen maakt me al misselijk, ik vind het echt te eng. Wat nou als je écht niet durft te gaan? Zoals ik dus.....
wo, 04/12/2006 - 15:21 Permalink
minique

Hmmm... Ik herken hier wel heel veel vragen in die ik zelf had toen ik hoorde dat mijn verstandskiezen eruit moesten. Ik vond het ook verschrikkelijk eng en heb het maken van een afspraak dus ook steeds uitgesteld en uitgesteld. Gelukkig heb ik er nooit last van gekregen, maar toen ik bij een nieuwe tandarts terecht kwam (een hele aardige) en hij zei dat ze er toch een keer uit moesten en dat hij dat zelf kon, heb ik meteen de knoop maar doorgehakt. En zal ik je eens wat zeggen: het is me zooooo meegevallen! Ik heb me jarenlang lopen opfokken door al die verhalen die ik erover had gehoord en dat was dus eigenlijk voor niets geweest! Want dat is het ook vaak hè, je schrijft het zelf al: al die enge verhalen. Maar realiseer je heel goed dat je meestal alleen de enge verhalen hoort en leest, omdat de verhalen waar het prima verliep nu eenmaal niet interessant genoeg zijn om te vertellen. Probeer daar dus doorheen te prikken en je daar niet bang door te laten maken!

Maar ik begrijp eigenlijk dat in jouw geval de tandarts nog niet heeft gezegd dat ze eruit moeten, maar dat je bang bent dat hij dat 2 mei gaat zeggen.
Probeer daar niet al te veel bij stil te staan, alsjeblieft: een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Wel denk ik dat het verstandig is dat als het ter sprake komt, dat je er dan met je tandarts over praat dat je er zo tegenop ziet. Hij kan je dan geruststellen en misschien doorverwijzen naar een aardige kaakchirurg, iemand die goed met angstige patiënten kan omgaan.

Heel veel sterkte en succes en laat je na 2 mei weten hoe het bij je tandarts is gegaan?

:smt006 Monique
wo, 04/12/2006 - 15:34 Permalink
Lies86

Mijn tandarts heeft gezegd dat ze eruit moeten, op het moment dat ik er last van krijg. En dat moment is aangebroken, want ik heb er nu dus echt heel veel last van. Ik poets om het uur mijn tanden en vooral bij mijn verstandskiezen achterin, in de hoop dat de pijn minder zal worden... Tot nu toe helpt het nog niet echt!
Tegen mijn tandarts zal ik het eerlijk zeggen. Maar hij komt uit Pakistan en spreekt nog niet zo goed Nederlands. Het is vaak moeilijk om hem te begrijpen en hij begrijpt mij vaak ook niet goed. Verder is hij echt wel aardig, maar dit is wel lastig...
wo, 04/12/2006 - 15:40 Permalink
Sjakie

Het valt allemaal echt wel mee!! Ik heb er drie laten trekken. De behandeling zelf is totaal pijnloos. Ja je hoort wel wat ze doen, maar dat valt mee en is ook zo over, binnen de 10 minuutjes sta je weer buiten. Het vervelendst is de verdoving, dat is een klein prikje maar het voelt alsof je een opgezwollen hoofd heb. Na de behandeling gewoon gelijk pijnstillers innemen, en dit continue blijven doen na de ingreep, dan valt de napijn reuze mee, sowieso valt deze mee.

De pijn die je nu hebt, is waarschijnlijk erger dan de pijn van het trekken. Na de ingreep, kun je heel voorzichtig vla eten en vloeibaar voedsel, dit is ook niet eng. De hechting lost vanzelf op, als je goed de raad opvolgt van de chirurg gebeurd daar niets mee. Na ongeveer 3 dagen kun je je mond weer wat verder openen en kun je heel voorzichtig gewoon voedsel proberen.

Er zijn zoveel mensen die dit per dag ondergaan, de chirurgen zijn zo geroutineerd er kan gewoon niets met je gebeuren!!!!

Veel succes
ma, 04/24/2006 - 11:23 Permalink
Lies86

Hoi Skakie!

Inmiddels zijn er 2 uit hoor, is vorige week woensdag gebeurd. De behandeling was niet pijnloos, want ik was niet goed verdoofd. Maar nu gaat het wel weer hoor! Alleen vind ik 2 gaten in mijn mond wat minder fijn.....

Groetjes
ma, 04/24/2006 - 11:38 Permalink
Sjakie

Ik zag het inderdaad nadat ik klaar was met type. Gelukkig maar dat ze eruit zijn. Die twee gaten gaan vanzelf dicht. Duurt wel even hoor, ik heb nu nog steeds een apart gevoel als ik er met me tong overheen ga.

Nou 2 eruit nog 2 te gaan................... :lol:
di, 04/25/2006 - 11:03 Permalink
kiki84

Hoi ik ben kiki en heb sinds gister m´n verstandskiezen laten trekken
was wel erg bang maar het is mij onwijs meegevallen gelukkig de pijn
erna valt bij mij ook mee heb pas 2 pijnstillers op en mag vanaf 5 uur gaan spoelen. Ik moet er hierna nog 1 maar ga nu wat rustiger gevoel na de kaakchirurg. Het enigste wat ik eng vond de twee prikken aan de binnenkant van m´n gehemelte die waren niet zo fijn. maar dat is zo weer weg dat gevoel.

Groetjes kiki[/b]
di, 02/06/2007 - 15:33 Permalink
RamonC

Hallo :smt006

Ik heb sinds vorige week donderdag mijn verstandskiezen [2 stuks aan de rechterkant] eruit laten halen bij de kaakchirurg en ik moet zeggen dat het inderdaad wel mee viel. Toch is het niet echt prettig om 4 a 5 dagen met een dik gezicht rond te lopen en de smerige smaak maakt het ook niet echt fijn.

Maar wat ik nou wilde vragen is hoelang blijft de hechting zitten? En wordt hij eruit gehaald of lost het op? Mijn chirurg heeft me daar niet van op de hoogte gesteld en het staat ook niet in de bijgekregen instructie boekje. Ik ik heb zelfs het vermoeden dat mijn hechting los is aangezien ik nu een lang draadje voel achter mijn kies wat er gister nog niet was. A.u.b een reactie want ik maak me best druk :cry:
ma, 02/19/2007 - 18:57 Permalink