Mijn tandarts (althans zijn plaatsvervangster) heeft, omdat zij vond dat mijn vulling te hoog lag, mijn kies behoorlijk verminkt. Ik was teruggegaan omdat ik pijn bleef houden na het boren van een gaatje. Ze weigerde te geloven dat het een ontsteking was, wat het wel was (ik heb daarna 3 wortelkanaalbehandelingen gehad om dat goed te krijgen), en stond erop wat vulling weg te boren. Ze zou 'alleen een beetje vulling weghalen', maar toen ik thuiskwam, ontdekte ik dat de halve kies was weggeboord. Het normaal gebobbelde oppervlak van de kies was nu, van de zijkant gezien (dwarsdoorsnee), net een skatebaan, aan de voor- en vooral achterkant uitlopend in een scherpe 'rotspunt'. Mijn tandarts zou dit wel herstellen als de definitieve vulling (na de laatste wortelkanaalbehandeling) erin ging. Maar toen het zover was bleek het niet te herstellen. Van mijn kies zijn niet meer dan 2 scherpe rotspuntjes aan voor en achterkant over. Sommig eten blijft er hierdoor vrij lang inhangen en ik snij mijn tong aan de scherpe punten. Ben ook bang dat m'n kies verzwakt is door dit onnodige uithollen.
Ik zou van een (ervarings-)deskundige graag willen weten of dit nog op de één of andere manier hersteld kan worden, bijv. door een kroon, en zo ja, of ik kan eisen dat de tandarts dit doet (kosteloos, gezien het zijn fout is, zo nee, of de ziektekostenverzekeraar dat dan vergoed).
Ik hoop dat iemand mij van advies kan dienen. Bedankt alvast.
Ik zou van een (ervarings-)deskundige graag willen weten of dit nog op de één of andere manier hersteld kan worden, bijv. door een kroon, en zo ja, of ik kan eisen dat de tandarts dit doet (kosteloos, gezien het zijn fout is, zo nee, of de ziektekostenverzekeraar dat dan vergoed).
Ik hoop dat iemand mij van advies kan dienen. Bedankt alvast.
- herstel door een kroon, niet vanaf het forum te zeggen maar daar is wel kans op. Wacht niet telang dan.
- eisen dat je tandarts het doet kan niet, in ieder geval, correcter is dat je wel kunt eisen maar niet dwingen, al heb je 10x gelijk. Je kunt achteraf laten vaststellen dat het had moeten gebeuren etc. etc. maar daar heb je dan niet heel veel meer aan.
- kosteloos, n.a.v. wat jij schrijft lijkt mij de kans daarop gering, het kan zijn dat de tandarts uit eigen beweging meer of minder dingen kosteloos doet
- de ziektekostenverzekeraar, dat is afhankelijk van de gewone algemene voorwaarden van je polis. Staat los van je andere vragen.
Was het nu "hem" of "haar"?
ik bedoel. ik werk zelf als softwareconsulent en adviseer en ondersteun in boekhoudsoftware / boekhoudingen. Mocht ik met mijn goedbedoelde inspanning een boekhouding naar zn grootje helpen, durf ik er geen factuur meer achteraan te sturen van betaal maar ff. de inspanning is geleverd...de klant zal niet betalen.
maar ik zal het vast verkeerd zien!!!
Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat er geen tandartsen bestaan die het echt verknallen in de zin van het maken van fouten.
Maar goed, laten we niet offtopic gaan (hoewel het er zijdelings wel mee te maken heeft), maar ons concentreren op de vraag van Jaja.
:smt006 Monique
kies half weggeboord
En ik bedoelde er beslist niet mee dat dat laatste bij jou het geval is, want ik kan daar absoluut niet over oordelen. Zoals jij het omschrijft lijkt het erop dat de vervangende tandarts fout zat. Ik denk dat het verstandig is als je met je eigen tandarts in gesprek gaat over wat er is gebeurd, hoe het heeft kunnen gebeuren en wat eraan gedaan kan worden om het op te lossen... Naar mijn idee bereik je meer door een open gesprek aan te gaan dan door boos om je heen te gaan schoppen (dat kan altijd nog).
kies half weggeboord
Heel erg veel sterkte en weet dat je niet de enige bent! Hou je ons op de hoogte van hoe je vaart?
Traveller
Monique, ik ben inderdaad al bij een andere tandarts geweest. Dat was nog voor de laatste wortelkanaalbehandeling en die dacht dat als bij die behandeling de definitieve vulling erin ging het wel te herstellen zou zijn. Ik denk er wel over naar die tandarts terug te gaan. Maar eigenlijk durf ik geen enkele tandarts meer te vertrouwen.
Daar zou ik wel es een onderzoek naar willen instellen, of de mensen die nooit naar een tandarts gaan ook echt gemiddeld een slechter gebit hebben dan de mensen die trouw elk half jaar gaan. Ik ben in elk geval altijd zonder klacht naar de tandarts gegaan en met een heleboel klachten naar huis gekeerd.
Ik heb er heel veel voor over (zeker € 500,-) om de normale vorm van mijn kies weer terug te krijgen, maar durf eigenlijk niemand meer aan mijn gebit te laten zitten. Ook kronen schijnen problemen te kunnen geven. Nee, ik wacht wel tot m'n kiezen vanzelf uit mijn mond vallen.
kies half weggeboord