WKB, drukgevoel en vieze smaak

Author:
Ilse35
Posted:
vr, 04/21/2006 - 11:01
Hallo,

Nadat bij mij een gaatje was gevuld in kleine kies rechtsboven kreeg ik klachten met warm en koud. Na drie weken zenuwpijn besloot de tandarts afgelopen dinsdag een wkb te doen omdat er van een geïrriteerde zenuw niet echt meer sprake was. De zenuw in de kies bleek al dood te zijn en volgens de tandarts al wel een jaar. Een ander kanaaltje bevatte nog levend weefsel wat de pijnklachten van warm en koud veroorzaakte en dat is weggehaald. Ik heb nu wat vreemde klachten na de wkb en wel een drukgevoel onder mijn rechteroog (beetje boven de kies met wkb) dat uitstraalt naar mijn neusvleugel. Ik heb ook last van een vieze smaak (niet continu). Die vieze smaak begon overigens een tijdje geleden al maar ging toen ook weer weg. Achteraf denk ik dat dit wel met deze kies verband houdt. Ik ben overigens al wel een week verkouden en ben nogal gevoelig voor sinusitis. Ik heb niet erge napijn gehad van de wkb, wel is alles nog altijd gevoelig en voel ik de kies zegmaar wel de hele tijd (de kies voelt hoog aan). Vanacht werd ik wel wakker van pijn rond die kies van de wkb en dat zakte toen weer af. Op het forum heb ik wel gelezen dat klachten zoals napijn en dergelijke na wkb langer kan duren. Maar zijn mijn klachten nu 'normaal' of is dit toch reden om maar weer de tandarts te bellen? :-?
Geke

De klachten die je omschrijft zouden inderdaad verband kunnen houden met een sinusitis. Alleen de klacht dat de kies te hoog aanvoelt, lijkt te duiden op een wortelpuntontsteking. Ook de vieze smaak zou daar een aanwijzing voor kunnen zijn. Soms ontstaat er in de buurt van zo'n kies een fistel (klein bultje, wat een afvoergangetje is voor ontstekingsvocht). Dit ontstekingsvocht zou deze smaak kunnen veroorzaken. Heb je ook gemerkt dat er in de buurt van de kies een bultje zit? Verder denk ik dat het toch verstandig is om de tandarts toch even te bellen en deze klachten te melden. Hij of zij kan dan bepalen of het nodig is om even langs te komen en misschien een foto te maken. Ik weet niet precies hoe lang geleden het is dat de wortelkanaalbehandeling gedaan is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, laat nog maar even weten hoe het afgelopen is. Mocht je verder nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
vr, 04/21/2006 - 11:51 Permalink
Ilse35

Hoi Geke,

Dank je wel voor je snelle reaktie. Ik heb zelf ook aan een fistel gedacht, maar ik kan geen bultje ontdekken. Ook als ik met mijn tong langs de kies ga, voel ik die smaak niet. Het lijkt alsof die vieze smaak van helemaal achterin mijn keel komt. De wkb is afgelopen dinsdag gedaan dus dat is nog heel kort. De tandarts heeft wel foto's genomen.
Het gekke is dat ik ook een uitstralende zenuwpijn voel naar mijn onderste kiezen en soms naar mijn bovenste voortanden en hoektand. Kan dat door een wortelpuntontsteking komen? Ik zal straks toch maar de tandarts gaan bellen....kijken wat ze zeggen.

groetjes,
Ilse
vr, 04/21/2006 - 12:02 Permalink
Geke

Die uitstralende pijn kan ook te maken hebben met napijn van de wortelkanaalbehandeling, dat kan nog wel minder worden. Verder kan de rare smaak van achter te maken hebben met sinusitis of eventuele verkoudheid, dus dat het uit de keel komt. Het is inderdaad nog kort geleden, dus het kan een combinatie zijn van napijn en een wortelpuntontsteking die misschien geleidelijk aan het genezen is, omdat er toch een zenuw dood was zoals je aangaf. Soms is dan de wortelpuntontsteking wel aanwezig, maar dat je er geen last van hebt of hem niet voelt. Misschien dat hij nu nog een beetje opspeelt, maar door de wortelkanaalbehandeling toch geleidelijk verdwijnt. Het is moeilijk te zeggen, dus bel je tandarts nog maar even en laat nog maar even weten wat hij of zij zegt. Ook goed zeggen over die vieze smaak en dat de kies te hoog voelt, dat zijn belangrijke symptomen voor iets onder aan de wortel.

Heel veel succes.. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
vr, 04/21/2006 - 12:37 Permalink
Ilse35

Dank je wel voor je aanvulling. Ik heb net geprobeerd de tandarts te bellen, maar die is er niet. Dus dat wordt dan maandag en misschien worden de klachten de komende dagen ook wel minder.....hoop ik!

Fijn weekend!
vr, 04/21/2006 - 12:45 Permalink
tingobop

ik heb ook pas een wkb gehad in een kies, het is nu 2 maanden gelden en de kies voelt nu hoog aan telkens als s'ochtends als ik wakker word en heb soms ook een vieze smaak in mijn mond. eigenlijk ben ik een beetje radeloos ervan .achter deze kies staat nog een verstandskies die ook erg gevoelig is en volgens mij ook hoog aan voelt.het zijn dus beide kiezen die zeuren. op de dag trekt het langzaam weg. als ik een tijd ga liggen of de hele nacht geslapen heb is het weer terug. kan het misschien zijn dat er een wortelpuntontsteking zit aan de verstandskies en dat de wkbehandelde kies mee gevoelig is? ik had aan de andere kant ook ineens last van een gevoelige kies. bleek dat de zenuw al afgestroven was zonder dat ik er ooit pijn aan heb gehad.
di, 04/28/2015 - 12:14 Permalink