Overelkaar groeiende tanden, wie weet een oplossing ?

Author:
sphaera
Posted:
wo, 04/19/2006 - 23:47
Hallo iedereen,

http://www.tandarts.nl/html/hetgebit.html

Ik zal zo kort mogelijk proberen uit te leggen wat mijn probleem is.
Zoals ik in het kwadrantendiagram lees (zie link), groeit 23 over 22 waardoor er een spleet ontstaat tussen 23 en 24. (tand verdrukken elkaar) 23 word op zijn beurt weer naar boven gedrukt door 22 en 24 waardoor mijn tandvlees word opgerekt.

Doordat ze elkaar verdrukken raken de tanden beschadigd met alle gevolgen vandien.

(hopelijk is het zo duidelijk genoeg uitgelegd)

Na verwijzing van mijn tandarts ben ik naar een orthodontist geweest , maar de ingreep die hij me voorstelde was op dat moment veel te duur.

Nu lees ik op internet dat een eventuele operatie (gebitscorrectie) ook mogelijk is en dat dat helemaal niet duur hoeft te zijn. (in elk geval goedkoper dan 3 jarige behandeling door een orthodontist)

Kan iemand me een beetje opgang helpen want ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Ter info; Ik ben bij het VGZ verzekerd met jongeren extra verzekering;

Onderstaande word vergoed uit het pakket, maar wat de UPT-codes inhouden weet ik niet precies:

Tandheelkundige zorg
preventief: UPT-codes C en M 100%
curatief: UPT-codes B, X, A, V, E, G, H en T 75%
prothesen, kronen en bruggen: UPT-codes P en R, I85 en I87 50%

Via deze link "onderaan de pagina" staan de vergoedingen voor Basis Tandheelkunde en Luxe Tandheelkunde indien nodig.

http://www.vgz.nl/default.asp?pagina_id=582

Ik wil niet dat mijn gebit nog verder aftakelt en zodoende voortijdig aan een kunstgebit moet.

Bestaat er een goedkope maar toch ook goede en langdurige oplossing voor mijn probleem?

Zo ja, wat kunnen de kosten ruim geschat hiervoor zijn?

Ook wil ik mensen met een soortgelijk probleem vragen hoe ze dit hebben aangepakt.

Alvast bedankt!!
Geke

Ik denk toch dat de situatie moeilijk is om door ons hier globale kosten indicatie te geven. Volgens mij vallen orthodontie bij de orthodontist en kaakchirurgische ingrepen bij de kaakchirurg niet echt onder de upt tarieven (weet ik niet zeker), dus daarmee kun je het niet echt vergelijken. Verder lijkt het probleem bij jou lokaal te zitten, dus echt rondom de hoektand. Dit is door een kaakoperatie niet goed te verhelpen. Dan wordt meestal als het nodig is de hele onder of bovenkaak verplaatst en dat lost bij jou het probleem niet op. Je zou met je tandarts kunnen overleggen of er met composiet niet een iets mooier resultaat kunt bereiken. Maar echt verplaatsen van een of drie tanden kan eigenlijk het beste toch met een beugel en voor een goed resultaat kan het nodig zijn om een behandeling van 2 of 3 jaar te geven, wat bij jou dus ook geadviseerd was. Ik denk dat dit toch de oplossing voor jou is. En mocht je twijfelen, vraag je tandarts nog eens om raad. Die kan de situatie beter inschatten dan wij hier via internet.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
vr, 04/21/2006 - 11:29 Permalink
BJN

Een individueel beugelplan kost ± 375 euro
Een bovenbeugel (18 mnd) kost ± 1000 euro
Een onderbeugel daarbij kost ± 500 euro daarbij

(te) Duur voor een topproduct-medische behandeling?
vr, 04/21/2006 - 17:24 Permalink