radeloos

Author:
tamaar74
Posted:
vr, 04/21/2006 - 18:27
hallo allemaal,

zelfs me op dit forum registreren vind ik al eng.

ik heb een slecht gebid. Dat komt doordat ik te weinig speeksel aanmaak door mijn medicijnen. De gaten vallen erin, brokken kies brokkelen af. ik durf niet meer te lachen en schaam me kapot. Soms poets ik heel erg veel per dag, hopende dat het beter wordt. Soms durf ik dagen niet te poetsen omdat ik bang ben het dan kapot te maken.

na wat zoeken kwam ik een tandarts tegen in haarlem (Bos) die ervaring heeft met bange mensen. kent iemand haar? ervaringen?

Dinsdag moet ik heen voor de eerste behandeling. Voor de verdoving ben ik nog het meest bang!! Ze werkt met een zeiltje dat ik me mond gaat en dan kan ik gewoon slikken en geen troep in me mond. kent iemand dit???

ik ben blij dat er wat gedaan gaat worden maar zo ongelooflijk bang :(

groetjes tamaar
yo46

Hee wat goed dat je de stap hebt genomen. Om een afspraak te maken en om "uit de kast" te komen met je angsten!
En denk maar zo: vanaf nu, kan het alleen maar beter gaan, wat er ook gebeurt. Je krijgt in ieder geval de zorg die je nodig hebt.
Daar heb je toch recht op?!
De verdoving voel je meestal nauwelijks en als je wat voelt, dan is het maar heel even. Weegt in ieder geval niet op tegen het ongemak wat je ermee uit de weg gaat hoor.
En als je toch nog iets voelt van de behandeling, dan vraag je gewoon om meer! Je kan bijvoorbeeld een teken afspreken voor als het pijn doet.

Zo'n zeiltje is gewoon een beetje raar, maar wel fijn, want inderdaad heb je dan geen last van troep. Ze kunnen dan geloof ik ook schoner werken.

Nou, goed zeg!!
:smt006
vr, 04/21/2006 - 18:40 Permalink
Bange_Liesbeth

Het is al super dat je de stap hebt genomen om een afspraak te maken, en te gaan. Je mag echt trots op jezelf zijn. Van zeiltjes weet ik niets maar laat het gebeuren en bepaal daarna zelf of jij er iets mee kunt.
Schrijf alles i.i.g. van je af op dit forum, dat is al een hele stap en kan ongelofelijk veel troost en steun bieden.
Voor nu Heel veel sterkte en rust, schrijf hoe het verder is verlopen!
:smt006 Liesbeth
vr, 04/21/2006 - 19:54 Permalink
scaredycat

Zo'n "zeiltje" heet eigenlijk "Cofferdam" of "Rubberdam" als ik me niet vergis.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar het is ook voor een
betere hygiene bij de behanndeling als ik het goed begrijp.

Verdovingen ben/was ik ook als de dood voor, maar laatst
bij een dubbele WKB heb ik er letterlijk niets van gevoeld...
Heb me geconcentreerd op andere dingen en voor ik het doorhad
zei ze dat het gebeurd was en dat het goed was gegaan.
vr, 04/21/2006 - 19:57 Permalink
lachebekje in spe

heel erg dapper dat je gebeld hebt.
zoals je hier kunt lezen hebben we allemaal dezelfde angsten en is dit zeker al een stap in de goede richting.
heel veel succes dinsdag en laat je weten hoe het gegaan is?
groetjes :smt006
vr, 04/21/2006 - 20:30 Permalink
Elvia

Het heet inderdaad cofferdam of rubberdam.
Ik heb heel erge angst gehad voor dingen in mijn keel en die rubberdam is echt een uitkomst. Ze spannen een stukje rubber , waardoor er niets je keel in kan, wat vooral met boren erg prettig is. Het is even wennen, omdat je mond zover open staat en ik had altijd een halve minuut nodig om erachter te komen dat je gewoon kan slikken, maar na die halve minuut merk je er niets meer van en alles wordt gewoon opgevangen door die rubber. Ik wil niets anders meer! Volgens mijn tandarts is het zelfs verplicht bij bv wkb, omdat ze dan met erg kleine dingetjes werken en dan krijg je een rubberdam, zodat het niet in je keel en/of longen kan komen.
Ik kan het je zeer aanraden!

Groetjes, Elvia
za, 05/06/2006 - 11:05 Permalink