verstopte speekselklier

Author:
Sjakie
Posted:
vr, 04/21/2006 - 12:37
Wie heeft er ook last van een verstopte speekselklier? Om de week heb ik een bultje in me mond, wat ik leeg kan prikken en dan is het weer weg, volgens de kaakchirurg is dit een verstopte speekselklier, maar het is wel zeer irritant, weet iemand of dit vanzelf overgaat of dat het me leven lang zo blijft. Andere ervaringen?
minique

Ik weet het niet hoor, maar uit je andere topics begrijp ik dat de kaakchirurg deze diagnose heeft gesteld, wat zei hij dan over een eventuele behandeling?
Als hij het er niet over gehad heeft, lijkt mij wel verstandig om dat eens te doen (of met je tandarts natuurlijk)!

:smt006 Monique
ma, 04/24/2006 - 09:13 Permalink
Sjakie

De Kaakchirurg, vertelde dat er niet echt iets aan te doen was, hij kan de klier wel weghalen, maar dan heb je daar geen speeksel. En de kans dat het terug verstopt raakt blijft aanwezig.
ma, 04/24/2006 - 09:52 Permalink
de digitale tandarts

Je hebt verschillende speekselklieren in het hoofd-halsgebied; onder andere de parotisklier die in je wang voor je oor ligt, deze scheidt dun waterig speeksel uit, denk maar aan het speeksel als 'het water je in de mond loopt' of als je op een citroen bijt. De parotisklier behoort tot de grote speekselklieren. De andere grote speekselklieren zijn de submandibularis en de sublingualis, deze produceren meer slijmerig speeksel. Mocht een van deze klieren verstopt zijn door bijv. een speekselsteen in een afvoerbuis dan zijn de klachten ernstiger en zal doorprikken niet volstaan.

Waarschijnlijk spreek je over een klein speekselkliertje, waarvan er talloze zich bevinden in het slijmvlies van de lip, wang en verhemelte. Mocht deze verstopt raken dan wordt de ontstane zwelling een mucokele genoemd. Behandeling kan bestaan uit het weghalen van het kliertje en omdat het een klein kliertje betreft zal het over het algemeen weinig invloed hebben op de hoeveelheid speeksel in de mond, voor meer info:

http://www.tandarts.nl/html/mondafwijkingen/mondafwijkingen.php#mucokele
ma, 04/24/2006 - 11:56 Permalink
tup

Ik heb als kind eens een verstopte speekselklier gehad in mijn hals, direkt achter de kin als het ware. Het was een bultje van ongeveer een halve cm. in doorsnee, en van buiten af te voelen. De dokter vertelde mij dat ik een aantal dagen veel kauwgom moets kauwen, waardoor de klier flink aan het werk gezet werd. (als kind vond ik dit totaal niet erg!)
Na dit een aantal dagen gedaan te hebben, is het bultje net zo stilletjes als dat het kwam, ook weer verdwenen, en ik heb er nooit geen last meer van gehad.
ma, 05/15/2006 - 10:47 Permalink