grote ronde bult op het tandvlees...fistel ?

Author:
hfad
Posted:
di, 04/25/2006 - 00:30
Beste forumleden,

Ik heb sinds een aantal wekeneen heel smalle bultje gevoeld op mijn tandvlees, echter de dikte was zo klein dat ik aannam dat het vanzelf overging.

Echter met nadruk op afgelopen dagen heeft het bultje zich zodanig ontwikkeld dat het relatief groot is pijn veroorzaakt bij tikken/drukken.

Het bultje heeft zich boven de tand ontwikkel waar ik ergens in oktober/november een wortelkanaal behandeling heb gehad.

Het is momenteel al bijna eind april en het bultje heeft zich enorm ontwikkeld. Mijn vraag is, welke maatregelen kan ik treffen om dit bultje te verwijderen en mijzelf hiervan te verlossen ?
dj

Klinkt inderdaad als een soort fistel ... alhoewel het pas echt officieel een fistel is als hij ook "doorbreekt". Tot dat moment is het dacht ik officieel een abces .. een zwelling tgv een ontsteking.

Je kunt hoogstwaarschijnlijk beter zelf niets doen (voor zover ik weet) om het probleem op te lossen. Pogingen daartoe kunnen de zaak verergeren. Volgens mij kunnen abcessen worden "gelanceerd" (lek geprikt) daarmee ben je dan van een deel van de pijn af. Vaak gebeurt dit vanzelf bij abcessen na een wkb trouwens.

Tandarts bellen..

@tandartsen, gebeurt dat, zo een abces lekprikken?
di, 04/25/2006 - 01:22 Permalink
hfad

Is er een kans dat deze abces vanzelf verdwijnt ?

Het is momenteel een redelijk dikke bult geworden namelijk.

Pijn is er alleen bij het tikken/persen ervan, echter kan deze niet uitgeperst worden.
di, 04/25/2006 - 12:54 Permalink
Sjagga

Een abces kan door de tandarts met een klein sneetje makkelijk gedraineerd worden ja, ik heb het zelf ervaren een week of 2 geleden ;)

Ik geloof dat een abces wel vanzelf langzaam weer kan slinken, maar zeker weten doe ik ik dat niet. In mijn geval was het ding in een halve dag zodanig groot geworden dat 'ie echt even opengeprikt moest worden. Daar hoef je je overigens geen zorgen over te maken, even een oppervlakteverdoving (waar je niks van voelt) en de rest merk je niks van ;)

Als 'ie groter blijft worden zou ik toch echt de tandarts even bellen trouwens.
di, 04/25/2006 - 19:30 Permalink
hfad

Was het een pijnlijke of dure behandeling ? (ik ben 18 dus moet zelf voor de kosten opdraaien)

Was verdoving nodig, was het direct verholpen ?

alvast bedankt :)
di, 04/25/2006 - 19:31 Permalink
Sjagga

Was het een pijnlijke of dure behandeling ? (ik ben 18 dus moet zelf voor de kosten opdraaien)

Was verdoving nodig, was het direct verholpen ?

alvast bedankt :)

Ah, ik was net m'n bericht hierboven aan het editten, zie boven. Ik weet niet precies hoeveel het kostte, maar echt duur was het geloof ik niet.
di, 04/25/2006 - 19:34 Permalink
hfad

bedankt voor je reply ! :)

als er meerderen nog eventueel wat toe te voegen hebben dan is dit welkom :)

heel erg bedankt voor de informaties jagga!
di, 04/25/2006 - 19:35 Permalink
minique

Kijk, als het echt een fistel of een abces is, dan zal draineren alleen niet helpen. Dan is er toch echt meer nodig en dan denk ik eigenlijk aan een wortelkanaalbehandeling.
Afhankelijk van hoe je aanvullend verzekerd bent voor tandartskosten, zal de verzekering daar (voor een deel) aan meebetalen.

:smt006 Monique
di, 04/25/2006 - 19:35 Permalink
Sjagga

Hmm, de foto is niet heel duidelijk, maar het ziet er wel uit als een aardige bult ondertussen, lijkt wel een abces zo ja. Heb je de afgelopen tijd verder geen pijnklachten in dat gebied gebied of de tand er onder gehad?
Als het namelijk een abces is, waar het toch wel op lijkt, moet het ontstekingsvocht wat er inzit ook ergens vandaan komen. In mijn geval zat het abces op bijna precies dezelfde plek, alleen ging er bij mij een wortelpuntontsteking aan vooraf, wat geen pretje was.
Ik kan je toch aanraden de tandarts er naar te laten kijken en even een foto'tje te laten maken.

Succes ermee!
di, 04/25/2006 - 21:28 Permalink
minique

Ik heb je foto even iets verkleind.

Zoals al eerder gezegd: ga naar je tandarts! Die kan de situatie het beste beoordelen en eventueel aanvullende testjes om de juiste diagnose te stellen en daarna te gaan behandelen.

:smt006 Monique
di, 04/25/2006 - 21:47 Permalink
ablokhuis

Jij zegt dat je die bult boven de tand hebt waar je een wortelkanaalbehandeling hebt gehad... Dat zou namelijk kunnen betekenen dat er toen nog een bacterie is achtergebleven en nu een ontsteking veroorzaakt. Dit heb ik zelf namelijk ook gehad. Wat zich ook uitte in een bultje boven de betreffende tand. Zelf had ik weinig last daarvan, maar het ging maar niet weg. Zelf doorprikken ofzo hielp ook niet, want de ontsteking zat veel dieper in mn tandvlees en de oorzaak los je niet op zo.
Contact opnemen met de tandarts dus. Dan kan hij een foto maken en gelijk zien wat er aan de hand is. Bij mij moest de ontsteking schoongemaakt worden. Ik ben (toevallig gisteren) hiervoor naar de kaakchirurg geweest. Die heeft via mn tandvlees een opening gemaakt en een stukje ontstoken kaakbot weggehaald en t puntje van mn wortel opgevuld. Tis een behandeling van een kleine 10 minuten. Zo gebeurt dus. Bij mij was t mn voortand, k loop nu dus met een paar hechtingen in de binnenkant van mn lip. Maar tis nu tenminste wel schoon! En je hoeft er niet tegenop te zien, de behandelijk lijkt eng, maar valt echt wel mee.
Groeten en veel sterkte ermee.
wo, 04/26/2006 - 09:39 Permalink