kiespijn-ik weet even niet meer wat nu te doen...

Author:
petra30
Posted:
di, 04/25/2006 - 20:28
Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum en heb een "probleempje" met mijn kies.
Vorig jaar Mei heb ik een witte vulling gekregen in een kies rechtsonder.
Diepe vulling en hierna kreeg ik last bij warm/koud & kauwen. Vervolgens ben ik van TA gewisseld, foto gemaakt ,niks te zien en is de vulling vervangen. 4 maanden geen last meer tot een paar weken geleden. Weer pijn bij warm/koud (die wel vrij snel wegtrekt) en kauwen. Als ik mijn kiezen op elkaar zet voelt de kies vreemd aan, alsof het de grootste kies is in mijn mond. Tikken doet niet echt pijn en als ik de kies niet belast heb ik er verder geen last van. Afgelopen week ben ik 2x terug geweest naar de TA, kies bekeken en deze constateerde gevoelige tandhalzen & scheurtje in kies die pijn veroorzaakt. TA vond het niet nodig om foto's te maken, de foto's van 5 maanden terug zijn nog goed. Hij doet er verder dus niks aan en ik had het gevoel dat hij me maar een zeurpiet vond. ...

De gevoeligheid is nog niet minder en overdag krijg ik er af en toe ook "scheuten"door heen die weer wegtrekken. Nu vertrek ik zaterdag voor 1,5 maand naar het buitenland en het zit me toch niet helemaal niet lekker. Vooral ook omdat ik nooit pijn in mijn mond heb gehad.

-Kan het misschien toch een ontsteking zijn of moet ik dan echte pijnklachten hebben?
-Hoe snel kan een ontsteking zich ontwikkelen, zijn foto's van 5 maanden terug nog bruikbaar?
-Kan je zo een andere TA opbellen voor een second opinion (denk niet dat een wildvreemde TA mij zo snel laat komen zonder dat ik patient van hem ben en zonder dat ik over de grond rol van de pijn). Naar mijn eigen TA durf ik niet meer...
-Zal ik het gewoon afwachten tot na mijn reis en pijnstillers meenemen? Wat is wijsheid?

Een lang verhaal, ik hoop dat iemand me wat gerust kan stellen want ik weet het even niet.... Bedankt alvast!
nicol

hallo Petra,

Wat vervelend voor je dat je net als je met vakantie gaat dit moet krijgen.Ik las net dat je tandarts een scheurtje in je kies zag op een foto.Dit kan verklaren wat jij voelt. Kijk maar eens op dit forum bij breuk in kies.Staat wat naar onder op deze pagina.Ik loop al maanden met dezelfde klachten en heb ook besloten morgen maar weer terug te gaan naar mijn tandarts om eventueel de kies te laten verwijderen.Ik wil niet zeggen dat dat bij jou ook moet gebeuren hoor! Maar kijk er maar eens naar.

Ik wens je een geweldige en pijnloze vakantie en hoop dat alles goed komt.

groetjes. Nicole
wo, 04/26/2006 - 08:49 Permalink
joek

Petra, ik denk dat de ta met scheurtjes in je kies de kanaaltjes in je kies bedoelt die een beetje "openstaan" als je gevoelige tandhalzen hebt.
Kijk maar eens met de zoekfunctie bij gevoelige kiezen.
Je kunt gaan poetsen met een tandpasta speciaal voor gevoelige tandhalzen, zoals Sensodyne of ELmex.

Veel succes verder en een prettige vakantie.

Groetjes,
Joke
wo, 04/26/2006 - 15:48 Permalink