hallo allemaal,
een week of 2 geleden is men bij mij begonnen met een wkb.
de ta heeft de zenuw eruit gehaald, schoongespoeld, met vijltjes pasta erinn gedaan, een watje erin, en afgesloten met een tijdelijke vulling.
so far, so good.
nu, 2 weken later dus, begint het pijn te doen, onderin de kies, als ik er op kauw, tegen aan tik, en ik heb het gevoel dat die kies hoger ligt dan de andere.
houd dit nu die wortelpuntonsteking in??
ook als ik tegen het gehemelte druk (ter hoogte van die kies) doet het pijn, en aan de andere kant ook tegen het tandvlees ook.
ik moet volgende week terug om het af te laten maken, maar kan het zo lang wachten, of moet ik eerder bellen, gezien de klachten die het nu geeft.
tevens hoop ik natuurlijk dat niet meer risico geeft op pijn tijdens de behandeling...........................
wel vreemd dit, de zenuw is er uit, en 2 weken later gaat het pijn doen.
nou ja, ik hoop dat iemand mij hier iets over kan vertellen.
dank jullie wel :smt006
een week of 2 geleden is men bij mij begonnen met een wkb.
de ta heeft de zenuw eruit gehaald, schoongespoeld, met vijltjes pasta erinn gedaan, een watje erin, en afgesloten met een tijdelijke vulling.
so far, so good.
nu, 2 weken later dus, begint het pijn te doen, onderin de kies, als ik er op kauw, tegen aan tik, en ik heb het gevoel dat die kies hoger ligt dan de andere.
houd dit nu die wortelpuntonsteking in??
ook als ik tegen het gehemelte druk (ter hoogte van die kies) doet het pijn, en aan de andere kant ook tegen het tandvlees ook.
ik moet volgende week terug om het af te laten maken, maar kan het zo lang wachten, of moet ik eerder bellen, gezien de klachten die het nu geeft.
tevens hoop ik natuurlijk dat niet meer risico geeft op pijn tijdens de behandeling...........................
wel vreemd dit, de zenuw is er uit, en 2 weken later gaat het pijn doen.
nou ja, ik hoop dat iemand mij hier iets over kan vertellen.
dank jullie wel :smt006
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.
:smt006 Geke
de rede dat hij bij mij een wkb gestart is, is omdat er een flink stuk afgebroken was.
ik heb hier te lang mee gewacht om er iets aan te laten doen, dus uiteindelijk is/was de zenuw afgestorven.
tja, toen werd die wkb dus onvermijdelijk.
maar als die zenuw er uit is, waarom kan het dan nog pijn doen?
tis niet echt kies pijn, maar meer een gevoel in het bot (lijkt het).
de pijn kwam dus ook 2 weken later pas, terwijl ik 0,0 napijn heb gehad.
beetje vreemd, en ik maak me er ook wel wat zorgen over.
ik ga morgen gelijk de ta bellen, want zo kan ik écht niet nog een week wachten
pijn kan heel goed
Dat je die pijn hebt, kan heel goed. Ik heb nl. exact hetzelfde gehad.
Als je een ontsteking bij de wortelpunt hebt, doet dit direct zeer op de zenuw die door je kaak loopt, het zijn niet de zenuwen in je wortels die de pijn veroorzaken omdat die natuurlijk al weg zijn door de wkb.
Of een antibiotica kuurtje kan helpen door de ontsteking te lijf te gaan, of het kan vanzelf weggaan (maar dit is niet mijn ervaring)
Ik heb uiteindelijk 3 week geleden (na 2 jaar rondgelopen te hebben met een wortelpunt ontsteking die regelmatig weer de kop opstak, niet overging en apex resectie durfde men niet aan ivm zenuw die er vlak onder lag in het kaakbot) in overleg met de tandarts besloten om die kies te trekken.
Groet,
Andries
ik heb iets om naar uit te kijken haha :smt002
ik moet morgenvroeg, en de ta ass. zei al: misschien kunnen we het af met een antibiotica kuurtje, zodat volgende week alsnog wkb afgemaakt kan worden.
ik zie het wel, als de behandeling maar geen zeer doet, vind ik het prima haha
jullie horen heb nog
Het meest pijnlijke na de endostart (eerste deel van de wkb), was voor mij de druk die door het ophopende ontstekingsvocht werd gecreerd. Na een dag of 3 hield ik het niet meer uit van de pijn en moest de tand opnieuw opengemaaktworden om zo het vocht eruit te laten. Dit moest tot drie keer toe, waarna er ook nog eens een abces onstond en ik uiteindelijk een antibioticakuur voorgeschreven kreeg.
Nu lijkt alles al sinds een week of twee weer tot rust gekomen, alleen bestaat de kans dat de naastliggende tand ook aangetast is door de (erg grote) onsteking. Kan dus nog feest worden als ik volgende week terug moet om die wkb eindelijk afgemaakt te krijgen ;)
Het is ook niet om je bang te maken..:-) Maar dit is mijn ervaring.
Mijn gevoel is, dat een wortelpunt ontsteking toch iets moeilijks is om weer vanaf te raken. En omdat ik er nu al 2 jaar mee rond liep, er 2 keer op verre vakanties mee naar een lokale tandarts ben geweest (wat je in sommige landen absoluut niet moet willen) toch maar in overleg met mijn TA ervoor gekozen om die kies te verwijderen.
Wat dat betreft ben ik gezegend met een hele goede en fijne tandarts, waar ik zonder enige vorm van angst heenga.
(p.s. die kroon en WKB was door een andere tandarts gedaan waar ik toen woonde, de vraag zal bij mij altijd blijven of als die TA zijn werk goed had gedaan ik hier geen last van had gehad, maar dat blijft speculeren)
ben bij de ta geweest en die heeft me nu dus anti-biotica voorgeschreven.
volgende week moet ik terug om die wkb af te maken, en maar hopen dat die ontsteking dan weg is.
noul.jullie horen het weer.
groetjes :smt006
hij heeft de wkb aan die kies (nog) niet af gemaakt.
hij wou het toch nog wat rust geven.
daarentegen is ie aan een andere kies begonnen.
hij heeft de foto's nog eens goed bekeken, maar heeft toch twijfels over het behoud ervan.
er is zo'n groot stuk afgebroken, dat het bijna niet te repareren is.
wellicht moet ie er dan toch uit.
is ook weer zowat natuurlijk, maarja.
nou, ik wacht maar weer ff af, en houd jullie op de hoogt.
groetjes
:smt006