facings nog gevoelig

Author:
katje
Posted:
wo, 04/26/2006 - 17:09
Ik heb sinds kort 4 porseleinen facings op m'n voortanden. Allemaal erg mooi, maar ze zijn nog gevoelig als ik in iets "hards" bijt. Een boterham lukt prima, maar een pistoletje met zo'n knapperig korstje doet zeer. En warm en koud daar ben ik nu gevoeliger voor. Is dit normaal? Ik poets wel met elmex voor gevoelige tanden. Hoelang mag dit duren of moet ik toch naar m'n tandarts bellen?
Geke

Het kan komen door alles wat aan je tanden gedaan is, dat heeft toch gezorgd voor wat irritatie van de zenuwen, waardoor er wat gevoeligheid is voor warm en koud. Ook druk kan in het begin nog wat gevoeligheid geven door de spanningen tussen de facings en het cement met de tand. Deze worden meestal vastgezet met composietcement wat een klein beetje krimpt en wat spanning veroorzaakt, dit verdwijnt vanzelf weer. Ook verdwijnt de gevoeligheid bij warm en koud normaal gesproken geleidelijk wel, soms kunnen er wel een paar maanden over heen gaan, maar je zou moeten merken dat het minder wordt. Elmex sensitive kan wel helpen, maar de tandpasta die vaak het beste helpt bij gevoelige tanden (vaak vooral als het veroorzaakt wordt door blootliggende tandhalzen) is Sensodyne. Dit zorgt ervoor dat de kanaaltjes die koud richting de zenuw doorgeven dicht gaan zitten en dus het koude gevoel niet zo door kunnen geven. Als het echt door het boren komt dat het gevoelig is, helpt deze tandpasta waarschijnlijk niet goed.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
di, 05/02/2006 - 21:56 Permalink