paradontitis

Author:
llleo12
Posted:
di, 03/21/2006 - 09:40
Goedemorgen,

Ten eerste wil ik even vertellen dat ik erg blij ben met dit forum. :D
Ik schaamde mij een beetje om over mijn angst voor de tandarts te praten, want ik voelde mij een beetje een mietje. Maar ik zie nu dat het veel vaker voorkomt en ik niet alleen ben. En dat is erg fijn.

Mijn verhaal:

Van kinds af aan was ik al geen fan van de tandarts. Altijd bang en nachtmerries vroeger maar ik ging wel altijd zonder tegenstribbelen mee. Totdat ik 12 was en ik vier kiezen moest laten trekken voordat ze mijn beugel gingen plaatsen. Met de moed in mijn schoenen ging ik in de stoel zitten maar door de angst raakte ik steeds verder in paniek en heeft de tandarts besloten om de kiezen onder narcose te laten trekken.

De jaren erna ben ik wel trouw blijven gaan maar de angst werd steeds groter en groter. De avond voor ik moest kan ik al niet slapen en de uren voor het bezoek ben ik gewoon echt misselijk. Toen ik zwanger was van mijn zoon heb ik voor het eerst een afspraak om te laten boren afgezegd. Ik dacht dat kan ik niet gebruiken tijdens mijn zwangerschap, ik ga wel weer als ik bevallen ben. Nou, mijn zoon is nu twee en ik ben nog steeds niet geweest. Nu heb ik ook nergens pijn alleen mijn tandvlees bloedt wat sneller dan bij andere mensen.

Nu is bij mijn vader vergaande Paradontitis vastgesteld en naar aanleiding van zijn verhaal heb ik toch een afspraak gemaakt bij een nieuwe tandarts. (Dezelfde als mijn vader) En na de eerste controle bleek ik ook paradontitis te hebben. Alleen niet zo heftig als mijn vader maar zeker niet meer in een beginstadium.

Voordat hij met de behandeling wil beginnen moeten eerst mijn 4 verstandskiezen getrokken worden.

Nu heb ik een paar vraagjes:

1. Wie heeft er ook verstandskiezen laten trekken onder plaatstelijke verdoving en wat waren jullie ervaringen? Waar worden de verdovingsprikken voor boven geplaatst?

2. Wie heeft er ook een behandeling voor paradontitus achter de rug en hoe erg zijn de metingen? En doet het schoonmaken veel pijn, is daar verdoving voor nodig? En hoe lang duurt dat hele project?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen,

Bedankt alvast
Leonie
joek

Leonie,
Heel goed dat je weer gegaan bent!
De eerste stap is vaak het moeilijkst. Je ziet, als je een keer niet gaat, wordt de drempels steeds hoger.
Wat betreft het verstandskiezen trekken, dat valt echt reuze mee.
Ik heb er zelf nog een, de rest is al weg. In mijn ervaring waren de bovenste kiezen helemaal een eitje, daar heb ik zelfs geen paracetamol na geslikt. De onderste moest in mijn geval door de kaakchirurg worden verwijderd.
Ik begrijp echter dat jouw kiezen gewoon door de ta worden getrokken.
Maak je niet te druk, hoor. Een kies boren duurt langer!
Over paradontitis weet ik (gelukkig) niets.

Veel sterkte en succes verder.
Joke
di, 03/21/2006 - 10:00 Permalink
llleo12

Hallo Joke,

Bedankt voor je reactie. Mijn kiezen moeten wel bij de kaakchirurg worden getrokken. Is dat een groot verschil bij de kaakchirurg of de tandarts?

Groetjes Leonie
di, 03/21/2006 - 10:14 Permalink
joek

Bij de kaakchirurg gaat het vaak om gecompliceerde extracties. Bij mij lag de kies scheef, dus kon de ta het niet zelf.
In dat geval heb je vaak wat meer napijn.
Maar nogmaals, de behandeling zelf voel je echt niet.
Mocht het toch zo zijn, geef dat dan aan. Dan kunnen ze je extra verdoven.

Groetjes,
Joke
di, 03/21/2006 - 10:16 Permalink
Elvia

Ik heb eergisteren een verstandskies laten verwijderen bij mijn tandarts (linksboven). Ik kreeg een plaatselijke verdoving aan de buitenkant van de kies en één aan de binnenkant. Nou is het wel zo dat ik om een voorverdoving vraag d.m.v. een watje ofzo? Die binnenverdoving ervaarde ik als een klein prikje, maar die buitenverdoving voel je niet eens. De kies zelf heeft ze er binnen 10 seconden uitgewipt en ik moet nog steeds op de pijn wachten, dus het viel allemaal mee! Ik ben sinds kort van mijn angst af voor de tandarts en ik heb zo'n leuke tandarts, dat ik er eigenlijk met plezier naar toe ga. :D
vr, 05/05/2006 - 10:06 Permalink
joek

Wat heerlijk Elvia, dat je zo'n fijne ta hebt!
Mijn ta is wel aardig, maar niet zo'n prater.
Ik ga nog steeds niet met plezier.

Groetjes,
joke
vr, 05/05/2006 - 12:25 Permalink