slijpen tanden

Author:
Lonnie
Posted:
vr, 05/05/2006 - 14:24
Hallo,

Ik zit er over te denken een blokjes beugel (brackets) te laten zetten om 2 voortanden (boven) te corrigeren. Mijn orthodontist stelde voor om van 2 hoektanden een stukje weg te slijpen om zo ruimte te creëren. Nou vind ik dat zelf een beetje rigoreus en ben ik bang voor beschadiging aan mijn hoektanden en problemen later; je schaaft tenslotte ook een beschermende laag van je tanden af, dus misschien meer kans op gaatjes etc..

Daarnaast hoor ik veel over kunststof blokjes. Is er nog steeds tevredenheid over t gebruik hiervan mbt loslaten, verkleuring etc..? Zijn ze veel duurder dan metalen blokjes?

Bedankt!

Lonneke
Geke

Over het iets afschaven van de hoektanden denk ik persoonlijk dat dit niet echt een probleem is. Als ze er iets van af halen blijft er gewoon nog een laag glazuur over, wat je tand beschermd, hoewel dat natuurlijk dan wel iets minder dik geworden is. Ook als het glazuur wel dikker is, is alsnog alleen een goede mondhygiene de manier om gaatjes te voorkomen, ook tussen de tanden. Het beste om dit te voorkomen is om elke dag even te flossen, zo haal je de bacterien tussen de contactpunten weg, die je met een tandenborstel niet kunt bereiken. Als je dit doet, lijkt het iets afschaven van de tand mij geen probleem. Verder is het dan makkelijker om de voortanden mooi in de rij te krijgen, want grote kiezen zijn eigenlijk niet te verplaatsen. Over de kunststof brackets weet ik eigenlijk niet zoveel, ik weet wel dat er porceleinen brackets zijn, die iets kwetsbaarder zijn en sneller kapot kunnen. De voor een nadelen van de typen brackets kun je het beste aan de orthodontist navragen, die weet daar denk ik veel meer van.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
zo, 05/07/2006 - 09:44 Permalink
Lizzie

Probleem bij mij (er moet ook geslepen worden) wordt dan wel dat ik niet meer kan flossen!!
Nu al niet omdat ik met die beugel zit, dus ik rager en stook waar het maar even kan.
Maar darna krijg ik zo'n draadje achter de tanden en dan kan het ook niet meer!
Ik ben dus voor de rest van mijn leven "uitgeflost"!
ma, 05/08/2006 - 17:03 Permalink
Geke

Dat kan, dan moet je inderdaad zo goed mogelijk tandenstokers of ragertjes gebruiken, en heel goed poetsen. Want als je hele mondhygiene gewoon goed is, is het deel van de schadelijke bacterien in je mond ook zo verschrikkelijk klein dat ze geen gaatjes kunnen maken. Ook de voeding is erg belangrijk om gaatjes te voorkomen. Het belangrijkste in dit geval is niet meer dan 7 voedingsmomenten per dag, daarbij hoort alles wat geen water of thee zonder suiker is, dus ook fruit, vruchtensap en melk. Je kunt dus het beste in een keer veel eten, dan elk half uur een beetje om gaatjes te voorkomen. Een beugel en een draadje iets minder eisen veel van je mondhygiene, want het is lastig schoonmaken met al die randjes. Ik hoop dat je wat aan de tips hebt, heel erg veel succes ermee.

Mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 05/08/2006 - 20:29 Permalink