Dillema!....WKB en/of kroon aan kies zonder klachten?

Author:
Broek
Posted:
di, 05/09/2006 - 21:53
Hallo,

Ik zit met een dillema, ik heb een vrij diep gat (aan de voorkant) die dicht of zelfs tegen de zenuw aanzit. Nu wil de tandarts een kroon plaatsen (of een wkb uitvoeren als het gaatje te diep is). Ik heb echter nog geen problemen aan deze kies. Ik wil best een kroon maar dan wil ik wel zeker weten ofdat ik geen wkb hoef, zonde van de kroon anders. Alleen is de TA niet blij met het idee om er een vulling in te zetten gezien de kies volgens hem niet al te stevig meer is (meerendeel kies is als grijs van de vulling).
De keuze die ik heb zijn de volgende:
1) WKB doen zonder dat ik nu klachten heb, daarna kroon
2) Kroon plaatsten met risico dat ik later toch nog een WKB moet.
3) Gewoon vullen en over een aantal maanden/jaar kroon erop zetten (hoe lang duurt het voordat je weet ofdat je wel of geen WKB moet na het vullen). Risico kies die breekt.

Ik weet dit is een moeilijke vraag gezien niemand hier mijn kies ziet. Maar hopelijk heeft iemand wat advies. Ik weet ik moet op de TA vertrouwen maar een WKB doen zonder dat ik echt klachten heb zie ik eigenlijk niet zo zitten. Dus 3 lijkt mij het beste en eigenlijk het meest logisch. Hoe groot is eigenlijk de kans dat een kies (met almangaan vulling) breekt?

Alvast bedankt.
Karin H

Hallo,
Toevallig heb ik deze maand met een soort gelijke situatie te maken gehad.
Ik heb ervoor gekozen om een wortelkanaal behandeling te laten uitvoeren alvorens een kroon te laten plaatsen, omdat het mij toch het veiligste idee leek op de lange baan gezien.
Een kies/tand die merendeel uit vulling bestaat wordt er kwalitatief nooit beter op met alle risico´s van dien, afbreken, ontsteken enz, en dan zou je het alsnog moeten laten uitvoeren.
Ik had ook geen pijn aan de kies, maar na de endostart (WKB) bleek toch dat er al iets aan het ´jutteren' was, maar na de tweede WKB was het allemaal opgelost, dit om maar aan te geven dat een WKB van een kies/tand waaraan je nog geen klachten hebt, normaal gesproken een pijnloze behandeling is, wat wel wat anders is als er al onstekingen zijn.
M.i. is voorkomen beter dan genezen.
Succes.
vr, 05/12/2006 - 17:32 Permalink
carabelli

Het is in alles een afweging van risico's en kansen. Wat als.......ja...achteraf kun je daar makkelijke over filosoferen 8)

Maar nog een andere optie om even in je hoofd te houden, laat het gaatje door de tandarts repareren, is het te diep dan zal de tandarts een wkb doen. Kan het nog wel (dwz. het gaatje gaat niet tot in de zenuw) dan zou ik dat zeker even een maandje aanzien hoe het gaat, bovendien kun je een definitieve kroon ook prima een tijdelijk cementeren, mocht de zenuw de geest geven kun je de kroon er af halen en de wkb laten doen en de kroon dan weer terug plaatsen.

Succes!
za, 05/13/2006 - 13:59 Permalink
Broek

Bedankt voor de adviezen, ik heb inmiddels het gat laten repareren. Hij heeft de oude vulling voor het grootste deel verwijderd en een nieuwe witte erop gezet. Alleen had ik daarna wel behoorlijk wat last, stijve kaak enzo (kies links achter). Ook na warm drinken deed het behoorlijk pijn. Nu weet ik dat na het plaatsten van een (witte) vulling nog even behoorlijk pijn kan doen erna. Alleen de klachten worden niet echt minder, de kaak doet iets meer pijn en voelt stijver aan, mijn wang aan de buitenkant gevoelig. Het is ook gevoelig achter mijn kies uitstrallend naar de keel (vooral bij slikken) en oor. Echter als ik op de kies druk dan doet die geen pijn, ook koud doet hem niks. Kan dit nog de naweeen zijn van de behandeling? Misschien zenuw die tegen de vulling aanzit en zich aan het terugtrekken is? Of kan dit het begin zijn van een ontsteking in de wortel? Echter geen drukpijn of pijn bij kou.

Het kan natuurlijk ook een virus zijn die ik ergens heb opgelopen maar ik vindt het verdacht dat het vlak na de behandelijk is en dat de keelpijn maar aan 1 kant is.
za, 05/13/2006 - 15:49 Permalink