DRAMA met mijn gebit HELP ME !!!

Author:
Schattig
Posted:
vr, 05/12/2006 - 23:26
Het is een lang verhaal dus goed lezen:

ongeveer 2 jaren geleden had ik 2 gaatjes in mijn kies.Ik ging naar de tandarts en die heeft dit niet meteen gevuld na 3keer consult(hij had maar een soort klei bij dat gaatje gezet) heeft hij maar 1 van de gaatjes (het grootste) gevuld.

Na 3 maanden had ik weer last van mijn kies en allebeide gaatjes werden juist groter.
Ik moest dan ook een Wortelkanaalbahandeling doen.
Ze hebben mijn tand gevuld met dat zilver spul er werd niet eens gevraagd wat ik wou is dit normaal?
en btw er is maar 1/4 van mijn tand over kan je zeggen. Hij werd helemaal afgebroken :(

Een jaartje later kon ik voelen dat mijn kies niet goed gevuld was.De vulliing heeft nu een scheur ik kan een grens spleet voelen tussen de vulling en mijn echte tand.

Besides zijn mijn verstandkiezen ook uit gekomen maar SCHUIN!!!
hoezo?

Nou dit moet je voorstellen het bovenrand van mijn verstandkies stoot aan het achterkant van de kies daarvoor en voordat kies is mijn kies waarvoor ik een zwortelbehandeling heb gekregen.

Okay gevolg van dit:HEEL VEEEEEEEL PIJN ONGELOOFLIJK!!!
als ik miijn ting naar achteren moet trekken doet dat een beetje pijn als ik met mijn tong in de buurt van de tandvlees van die kiezen ga doet dat zeer. het is een heel sensibel gebied geworden.

Er lopen in je mond heel veel adertjes nou er is 1 adertje die naar mijn kies loopt (wortelkanaal bahandelde kies) en hij is echt rood meer dan normaal.

en ben ik bijna vergeten te zeggen.Ik had een paar maanden geleden ook last van mijn kies nou mijn tandvlees was geirriteerd enik kreeg een zwelling... hij was rood,opgezwollen en er zat pus in.VIES!!!

WAT moet ik doen ????????
Ik heb 2 weken tentamen waarvoor ik heel veel moet praten :'( dus kan geen kies trekken.
En wat gaan ze met mij doen?

Sinds die wortelkanaalbehandeling haat ik de tandarts een beetje.Mijn gebied is gewoon verpest!!!

hopeless and desperate :(
Geke

Die wortelkanaalbehandeling is echt niet voor niks gedaan neem ik aan en die gaatjes zijn ook niet zomaar ontstaan. Zaten de gaatjes in de kies waar de verstandskies tegenaan kwam? Soms is er op het punt waar deze kiezen elkaar raken meer plaque (dus bacterien aanwezig en ontstaat er een gaatje. Zonder bacterien, tand en suiker kan er uberhaupt geen gaatje ontstaan, dus deze moeten alle 3 aanwezig zijn geweest. Als een gaatje gevuld is, betekent dat niet dat er geen problemen meer kunnen ontstaan. Een vulling heeft vaak een heel klein randje die je normaal niet voelt, hier kunnen ook bacterien tussen gaan zitten en als je suikers (ook fruit, groente, frisdrank) binnen krijgt kunnen ze onder de vulling nog gemakkelijker gaatjes maken. En zo wordt het gaatje onder de vulling dus alsnog dieper en als hij dan bij de zenuw komt kan het pijn veroorzaken of kan de zenuw afsterven en gaan de bacterien uit het gaatje in je wortelkanaal zitten en kunnen onder de kies aan de wortelpunt een ontsteking veroorzaken. Om deze ontsteking te laten verdwijnen of te voorkomen als het gaatje zo diep is, moet er een wortelkanaalbehandeling gedaan worden. Dat is bij jou dan ook gebeurd volgens mij. Omdat er zo weinig van je kies over was, kan de tandarts besloten hebben om hem met amalgaam te vullen. Soms kan er dan wat extra houvast in de kanaalingangen verkregen worden. Dat is voor ons moeilijk te beoordelen. Het beste is denk ik om toch met je vragen ook bij de tandarts langs te gaan en naar dat randje te laten kijken. Sterkte ermee, en belangrijk is, niet meer dan 7 eetmomenten per dag (dus liever in een keer veel dan 20x weinig, fruit etc telt ook mee)

:smt006 Geke
zo, 05/14/2006 - 17:04 Permalink