Ongelooflijke klachten oogpijn hoofdpijn

Author:
base
Posted:
ma, 02/27/2006 - 09:30
9 maanden geleden kwam ik er bij toeval achter dat mijn kronen (linksonder) bij het plaatsen vreemde klachten gaven (oogpijn, hoofdpijn). Bij het eraf halen verdwenen deze klachten direct. Ik voelde mij direct een stuk beter. Mijn oorspronkelijke tandarts geloofde dit niet. Mijn tweede tandarts dacht aan bruxisme. Nu 9 maanden verder, een apex-resextie verder, een implantaat (titanium) laten zetten tussen deze tanden in en later nog extractie van de twee!! afgeslepen tanden, heb ik nog steeds last van het linkeroog wat niet compleet open staat en te rood is. De 2e tand is pas 4 dagen geleden getrokken. De 1e tand 6 weken geleden. Iets wat eerst niet-chronisch leek is chronisch geworden. Ik ben er inmiddels wel achter dat de trigeminus zenuw (of kaakzenuw) aanleiding hiervan is. Bij een algehele verdoving van de linkerkant verdwijnt de klacht. Ik heb het gevoel dat ik de enigste ben met deze klachten. Ik ben inmiddels wel bij de neuroloog geweest en die weet het ook niet. Kan mij wel medicijnen voorschrijven. Weet iemand wat dit is?
Tesoro

Hallo Base,

ook ik heb inmiddels al bijna een half jaar last van een onverklaarbare pijn vlakbij mijn oor en mijn slaap dat vanuit de kaak lijkt te komen. Het kwam eigenlijk ineens opzetten, in eerste instantie dacht ik als gevolg van koude, maar later vermoedde ik dat het met mijn tanden te maken had. Het lastige is dat de pijn in een grijs gebied ligt tussen kaak/gebit (dus tandarts) en hoofd (dus huisarts).

Ik zal je de pijnlijke details besparen, maar ik ben nu onder andere 3 extracties verder en de pijn is er nog steeds. Een stuk minder heftig (want destijds kon ik mijn hoofd wel tegen de muur bonken) maar toch. Het zeurt zo.

Via de huisarts kwam ook ik bij de kaakzenuw uit. Ook bij mij was de pijn weg bij een verdoving. De huisarts noemde het aangezichtspijn. Bij mij lijkt het vooral rond het oor en mijn slaap te spelen. Daar het bij jou ook je oog raakt, zou het bij jou goed kunnen zijn dat het aangezichtspijn of migraine is. Lees de volgende link er maar even op na: http://home.planet.nl/~mip/gezicht.htm.

In geval van aangezichtspijn is de trigeminus gefrustreerd en geeft normale prikkels te heftig door aan de hersenen. Ik heb een middel geslikt wat ook bij epilepsie gebruikt wordt, dit schijnt voor aangezichtspijn goed te moeten werken. Bij mij echter niet echt. Pas nadat een paar "kwaaie" kiezen zijn getrokken is het minder.

Het kan bij mij nog steeds "gewoon" spanningshoofdpijn zijn als gevolg van verkeerde houding, of misschien migraine. Lastige is dat het vanuit de kaak lijkt te komen dus je gaat daar zoeken, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.

Hou voor jezelf bij waar de pijn precies ligt, wanneer en hoe vaak het voorkomt en hoe lang. Of je ogen tranen en neus verstopt is als je pijn hebt etc. Vaak is het ook aan een kant. En dan met alle details naar de huisarts.

Laat me weten hoe het verloopt ok ?

Groeten
za, 04/29/2006 - 16:27 Permalink
base

Bedankt voor je reactie Tesoro,

Voor de duidelijkheid. Mijn klachten zijn continu en concentreren zich aan 1 kant van het gezicht. 1 oog staat duidelijk vermoeider dan het andere. Af en toe voel ik een soort diepe pijn in mijn onderkaak waar geen tand meer zit, ook heb ik idd af en toe pijn op mijn slaap. Ik voel mij zeer vermoeid en heb nergens zin in. Indien de kaak wordt verdoofd verdwijnen de klachten en voel ik mij direct veel beter. Ik heb geen tranende ogen en ben psychisch te sterk om het op psychische problemen te gooien.

Ik heb inmiddels niet stil gezeten en heb de volgende theorie gevonden wat het mogelijke probleem (bij veel mensen met aangezichtspijn klachten) zou kunnen zijn.

Het blijkt dat er in de kaak (veelal achterin de onderkaak) op de plek waar eens (jaren geleden) de verstandskiezen zijn getrokken een risicogebied kan ontstaan. Indien er daarna ook nog wordt gerommeld in dat gebied (denk aan wortelkanaalbehandeling maar ook kroonpreparatie) ontstaat er een soort infectie die niet zomaar uit zich zelf weer verdwijnt. In de kaak ontstaat een soort holte waar het weefsel binnenin afsterft. Omdat deze holte helemaal ingekapseld is in het bot kan de rotzooi er niet uit. Indien ook nog eens keer jouw trigeminuszenuw door zo'n holte loopt krijg je geheid klachten die lijken op trigeminus neuralgie. De pijn voel je in je hoofd maar de klacht komt hier niet vandaan. Dit noemen ze ook wel refered pain.

Dit verschijnsel heet NICO Neuralgia-Inducing Cavitational Ostonecrosis. Dit verschijnsel is erg intrigerend en is zeker interessant voor een nieuw onderwerp.
De meeste tandartsen weten hier niets van. Ik ben bij een neuroloog geweest in het CWZ te Nijmegen en ook die weten het niet.

Het valt mij op dat ze er Nederland weinig wordt geschreven over dit onderwerp, in het engels des te meer.
Klik maar eens op deze link: http://www.drshankland.com/osteocavitation_lesions.html en http://www.diagnose-me.com/cond/C547513.html

Het gekke is dat deze klachten dus niets met de tanden zelf van doen hebben, sterker hoe meer er wordt behandeld aan de tanden hoe slechter het gaat worden. Eerst een juiste diagnose stellen is van wezenlijk belang voordat je allerlei tanden gaat trekken.
Nogmaals ik heb geen medische achtergrond maar toen ik dat artikel las ging ik wel heel veel herkennen.

Binnenkort ga ik naar een CBT (Bijzondere tandheelkunde). Kijken wat die weten.
ma, 05/01/2006 - 13:16 Permalink
nelle

hoi Base,

hopelijk weten ze meer bij die Bijzondere tandheelkunde. Dat idee van die NICO is nog helemaal zo gek niet. Maar vraag is vooral: hoe kom je van die klachten af.
Ik weet uit mijn omgeving dat langdurige onontdekte infecties voor veel ellende kunnen zorgen. Een goede kennis is jaren in de WAO geweest met zware vermoeidheid, CVS. Tot een ingekapseld abses in haar kaak ontdekt werd. Na operatie daarin knapte ze supersnel helemaal op. Geen klachten meer. Zij had overigens niet die ellendige aangezichtspijn. dus helemaal hetzelfde zal het niet zijn.

Ik gooi maar een balletje op, heb er geen verstand van. Maar, zou acupunctuur niet kunnen helpen bij aangezichtspijn?
Verder: evt. hoge doses antibiotica?

Het lijkt me zwaar wat je hebt. Goed dat je actief blijft meedenken etc.
Wens je sterkte en succes met opknappen.

Nel
ma, 05/01/2006 - 20:19 Permalink
base

Hoi Nel,

Ik moet zeggen nu vallen de klachten gelukkig wel mee maar het is nog zeker aanwezig. Op het moment dat er een kies wordt getrokken worden de klachten gedurende een week of 2 erger waarna het weer stabiliseert.
Ik denk dat dit komt omdat er na het trekken een soort wond ontstaat in je kaak die extra druk legt op die kaakzenuw.

Mijn klachten zouden ook goed onder de noemer chronische vermoeidheid kunnen vallen. Het heeft verschijnselen van trigeminus neuralgie (aangezichtspijn) maar is het niet. Ik voel mij meer vermoeid dan dat ik echt pijn heb.
Ik voelde mij eigenlijk al sinds of een jaar of 4 niet meer fit. Ik ben hiervoor toen ook al bij de huisarts geweest maar die heeft niets kunnen vinden. Omdat het toen nog redelijk onder controle was heb ik gewoon doorgelopen met die klachten en gedacht zoals in zo’n geval wel vaker wordt gedacht :”het zal wel met het werk te maken hebben”.
Het gekke is dat de problemen zijn ontstaan bij kroonpreparatie (linksonder) maar ik heb nooit kunnen denken dat mijn klachten met de onderkaak te maken konden hebben. Pas bij het toevallig verwijderen van die kronen, 3 jaar later, kwam ik daar achter.

Volgens mij werkt antibiotica niet omdat de ontsteking compleet is ingekapseld en er niets meer bij kan komen. Daarom blijft het ook zitten en gaat het niet uit zichzelf weg. De enigste mogelijkheid is operatieve verwijdering. Ik ga ervan uit dat ze het bij het CBT wel zullen weten en je zult zien dat het dan vrij simpel is op te lossen.

Maar je zult maar jaren lang met die vermoeidheidsklachten moeten rondlopen omdat je niet weet waar het vandaan komt.

Tip voor iedereen die dit leest met chronische vermoeidheidsverschijnselen. Vraag je tandarts eens om je kaken te verdoven. Puur om te bekijken of je je dan veel beter voelt. Als het echt uit de kaken komt voel je na 10 minuten een groot verschil in je gemoedstoestand.

Gr.
di, 05/02/2006 - 12:12 Permalink
Tesoro

Hallo Base,

het is een flinke zoektocht idd en ondertussen loop je je maar niet lekker te voelen. Ik voelde me een beetje in de steek gelaten door zowel huisarts als tandarts en vandaar dat je zelf maar gaat zoeken, maar ik apprecieer ook wel dat het zeer veel oorzaken kan hebben, variërend van migraine tot tandproblemen, en van overbelaste spieren (al dan niet als gevolg van verkeerde houding) tot gefrustreerde zenuwen of erger.

In tegenstelling tot een trigger gebeurtenis zoals bij jou, kwam het bij mij spontaan opzetten. Pas daarna heb ik de tandheelkundige behandelingen doorstaan ivm een toevallig bezoek aan de tandarts. Nu is sinds een tijdje een hele slechte verstandkies er uit gehaald, die ook totaal verkeerd groeide en geen ruimte had. Via die kies hadden bacteriën vrij spel in zowel bloedbaan als zenuw. Sinds de kies er uit is en de wond heelt is de pijn echt een stuk minder en soms zelfs weg. Het is dus alleszins draaglijk in mijn verhaal, maar af en toe zet het weer een beetje op en dan denk je: "Was het toch wel die kies ?". Toch moet het haast wel, want zo erg als dat het een paar maanden geleden was is het niet meer geweest, en het enige wat ik ondernomen zijn mijn bezoeken aan de tandarts.

Ik heb ook wat bezoeken aan de huisarts gebracht, maar de pest is dat het zo moeilijk uit te leggen valt aan de huisarts. Soms voel ik de pijn vanuit mijn tanden komen, andere keren vanuit mijn nek. Dan weer voel ik pijn boven in mijn oog en dan weer boven in mijn hoofd. Het straalt alle kanten op en ik kan de "bron" niet identificeren. (Bv in geval van NICO kan dat volgens mij wel ?)

Ik doe ook veel zittend werk en zit soms uren achter de computer. Ook niet bevorderlijk voor fitheid en spieren.

Heb nog 2 bezoeken aan de tandarts staan, ik probeer daarnaast wat meer te bewegen en over een paar maanden eens kijken hoe het gaat.

Veel succes Base en hou me de op hoogte.

GR
vr, 05/12/2006 - 10:34 Permalink
base

Hoi Tesoro,

Ik vraag mij af of wij dezelfde problemen hebben. Ik heb nooit pijn gehad aan mijn tanden zelf. Ook heb ik geen last van spierpijn in mijn nek of bijvoorbeeld suisende oren (bruxisme).
Mijn problemen zijn continu. Ik geloof dat ze dat atypich noemen. Echter bij flinke stress of bij praten krijg ik vrij snel spanningshoofdpijn.

Als ik iets weet laat ik het weten.

Gr.
ma, 05/15/2006 - 12:27 Permalink
base

Hallo,

ik zou nog even iets laten weten voor degene die is geinteresseerd.

In juni voor de eerste keer geopereerd. Veel schoon gemaakt aan de binnenkant (periost) en waarempel voelde ik mij een stuk beter, echter mocht niet al te lang duren (slechts 10 dagen). Daarna waren de klachten terug. De pijn klacht in de kaak bleef onveranderd.

In juli opnieuw geopereed. Nu niet aan de zijkant maar zeg maar op de bovenkant van de kaak. Er werd nu wel een stuk bot ontdekt dat verkleurd was en extreem hard was geworden. Chirurg sprak over osteomyelitis. De periost zag er nog goed uit volgens de dokter. Ben meteen begonnen met anti-biotica kuur van 4 weken met 4 gram per dag. Heb mij 1 heledag weer als vanouds gevoeld (los van de operatiepijn). Voelde mij weer erg goed en heb zelfs een uur in de auto rond gereden met de muziek knoerie hard. (Ik heb als muziekliefhebber al tijden geen harde muziek meer geluisterd omdat er niet meer tegen kan). Echter weer te vroeg gejuicht en de volgende dag was het gevoel weer terug.

Het blijkt dat de periost op de een of andere manier meespeelt met de ontsteking en ik daarom het chronisch vermoeide gevoel en druk op mijn oog krijg.

Echter na 2 weken kwam er wel verbetering in de situatie. nu na 5 weken is het er niet weer beter op geworden. Ik voel nog steeds een lichte pijn in kaak. Het is licht maar zit er nog wel.

Volgens de dokter zou het over een week of 3 over moeten zijn maar ik denk dat dit te voorbarig is en gezien mijn eigen ervaring sluit ik niet uit dat er opnieuw moet worden geopereerd om de pijn weg te krijgen. Pas daarna kan volgens mij de periost zelf herstellen waardoor mijn fitheid hopelijk ook weer terugkomt.

Weet iemand hoelang het herstel van een osteomyelitis nog kan duren?

gr.
wo, 09/06/2006 - 13:06 Permalink
Keyser Soze

Lotgenoten
Al deze symptonen komen mij ook heel erg bekend voor.
Sinds er veel gerommelod is aan mijn linker achterkiezen (onder)
erg veel naweeen gehad aan die kant, later en nu nog veel diepe pijnscheuten in mijn rechter oogbol,
tinteligen in mijn rechter oor, en ook vooral dat kleine bobbeltje een cm of 6 ochter je oor.
Precies op dat ronde plekje, en dat gaat dan de hele dag door: pijnscheut rechter oog gevolgt door een pijnscheut op dat bobbeltje. Ik weet niet hoe dat plekje heet maar volgens mij zit daar een pees aan vast.
Zo ineens kan het weg zijn. Ik word er wel gek van af en toe.
Nu ben ik erg veel aan het lezen over gezondheid tips en trucks enz.
Wat wél erg goed helpt is CAYENNEPEPER! google er maar eens op.
Ik maak een bakkie thee, met een mespunt cayennepeper (biologisch en onbestraald)
Na enkele slokken is de pijn vaak accuut weg. Je keel staat dan wel even in de fik maar is nog wel uit te houden.
di, 02/09/2010 - 09:57 Permalink