Nieuwe vullingen op basis van glas (?)

Author:
dapluiz
Posted:
vr, 12/09/2005 - 09:45
Goedemorgen, ik hoor nou al een paar keer op het nieuws dat er nieuwe vullingen zijn op basis van glas waardoor er minder hoeft te worden geboort.
Aangezien ik dit altijd prettig vindt vraag ik mij af of iemand er meer over weet, bijv. kwaliteit van de vulling, "houdbaarheidsdatum" en zo verder :)
joek

Bedoel je misschien glasiomeer?

Ben geen ta, hoor. Maar bovenstaande term ken ik wel.

Glas lijkt me geen optie, want dat is niet flexibel.

Groetjes,
Joke
vr, 12/09/2005 - 11:43 Permalink
Bergie

Een vulling op basis van glas lijkt mij ook een beetje vreemd. Ik denk eerder dat ze een vulling op basis van silicaten bedoelen (waar glas ook van wordt gemaakt)
vr, 12/09/2005 - 16:49 Permalink
alscho28

Glasiomeer is een materiaal die sterk is, maar daardoor ook iets meer breekbaar dan composiet of proselein. Tandtechnischi verkiezen dan ook porselein boven glasiomeer en dat heeft puur te maken met de hardheid. Daardoor zouden andere elementen kunnen beschadigen. Dit is wat mij verteld is door een tandtechnicus.
vr, 12/09/2005 - 17:05 Permalink
bangerikje123

Ik heb even op de site gekeken

http://www.glasscarbomer.com/

Het is natuurlijk de site van de producent maar als ik het zo lees dan is het zeer veelbelovend.
Het is volgens mij estehtisch mooi. Kan goed passen bij de kleur van je tanden. En als ik die site moet geloven dan wordt je kies er bijna alleen maar sterker door. zo sterk als een haaientand wordt het zelfs genoemd.

Als dit allemaal waar blijkt te zijn dan denk ik dat met dit product heel veel mensen geholpen kunnen worden die zich nu onzeker voelen doordat zij een aantal vullingen hebben. Waaronder ik zou het zeer prettig vinden. Ondanks goede mondhygiene krijg ik nog steeds gaatjes. Helaas :(
di, 12/20/2005 - 00:29 Permalink
bangerikje123

Helemaal geen reacties?
Lijkt mij toch wel een revolutionair product wanneer je het afzet tegen de andere vulmaterialen.
zo, 01/29/2006 - 01:18 Permalink
fransaki

Lijkt veelbelovend, maar er zijn helaas nog geen lange termijn resultaten bekend...... En er zijn wel vaker producten geweest die niet konden waarmaken wat ze beloofden, zo is er eens een composiet geweest dat de vervanger van amalgaam zou worden, uitgebracht door een grote firma met goede reputatie met als naam solitaire( als zou het op eenzame hoogte staan). Helaas heb ik bijna alle vullingen hiervan al weer moeten vervangen.. De makers achter glasscorbomer ken ik van vroeger, en ben wel aangestoken door hun enthousiasme. Ik heb de kit dan ook al besteld en ga er zo snel mogelijk mee aan de slag. Als het wat is laat ik het nog wel horen.
zo, 01/29/2006 - 14:31 Permalink
vV

solitaire ken ik ook, was achteraf gezien rotzooi. Inderdaad inmiddels alles over gelegd, deels op eigen kosten als de levensduur echt niet gehaald werd....

Sindsdien ben ik zeer terughoudend met alles waar geen langere termijn onderzoeken naar gedaan zijn, en helemaal wanneer er vanuit leverancier/fabrikant heel luidkeel in de media geroepen wordt dat dit de toekomst is! het heden en de paar komende jaren vind ik nog iets belangrijker! Dus: eerst resultaten uit onafhankelijk(!) onderzoeken.

In essentie is het gewoon een doorontwikkeling, en in die zin niet echt revolutionair...
zo, 01/29/2006 - 14:43 Permalink
de digitale tandarts

Ik heb met een proefverpakking gewerkt. Helaas vind ik de handling wat minder dan van het glasionomeercement wat ik al gebruikte en kan ik geen duidelijke verschillen zien in de maanden daarna.

Het is en blijft een glasionomeercement wat wel tandkleurig is maar bij lange niet de esthetiek haalt van een composietvulling: http://www.glasscarbomer.nl/image.php?n=IMG_1249.JPG

Je ziet duidelijk het verschil in kleur tussen de glasscarbomeervulling en de rest van het element, feit blijft wel dat het fraaier is dan de naastgelegen amalgaamvullingen.

Het langzaam veranderen van de vulling in glazuur is aangetoond in een studie van de uitvinder (en producent??) van het product, persoonlijk zou ik dat graag meerdere malen herhaald willen zien door andere onderzoekers (zonder belangen).

De druksterkte van dit soort materialen is meestal in orde en alhoewel de buig- en treksterkte wel verbetert is, liggen deze nog op een kwart tot helft van kunststofvullingen. Mede hierdoor en de wijze van uitharden (4 minuten wachten) is het niet goed mogelijk om de natuurlijke knobbels en groefjes in kiezen weer na te modelleren, iets wat met composiet goed kan:
http://www.drdinning.com/teeth/inset/fillings2.jpg

Door de aanwezigheid van fluoride zouden deze vullingen tandbederf langs de randen remmen/voorkomen, dit is echter nooit bewezen bij de vorige versie's van glasionomeer. Ik wil eerst een paar jaar klinisch onderzoek afwachten voordat ik dit op grote schaal ga gebruiken (heb ook een nare ervaring met Solitaire gehad)

Voor vullingen op plekken waar het niet lang droog te houden is, bijv. langs de randen van het tandvlees en als onderlaag (gesloten/open) onder kunststofcomposietvullingen lijkt het me een prima materiaal. Bij patienten met minder esthetische eisen en een verhoogde caries activiteit door bijv. minder speeksel zoals bij ouderen kan het van pas komen, maar door de vergeeflijkheid / minder kritische wijze van leggen, kan dit vulmateriaal ook een handig hulpmiddel zijn bij het behandelen van kinderen.

Met vriendelijke groet.
vr, 06/02/2006 - 20:55 Permalink
bangerikje123

Ik ben geen kenner dus misschien een domme vraag maar omdat het spul in glazuur zou veranderen komt dit dan ook en goede van het uiterlijk. Veranderd de kleur van de vulling ook naar een meer natuurlijkere kleur...

Want op het eerste plaatje van u dan zie je de vulling erg duidelijk zitten. Dus esthetisch lang niet zo mooi als andere composiet vullingen. Het volgende plaatje van u vind ik het er een stuk beter uitzien. De kleur sluit meer aan bij het natuurlijke gebit lijkt het.

Maar als het in glazuur zou veranderen dan denk ik bijna dat het een natuurlijk onderdeel wordt van de kies. Heel apart als je het mij vraagt.
di, 06/06/2006 - 22:47 Permalink
de digitale tandarts

Op het volgende plaatje zijn ook voorbeelden te zien van composietvullingen en geen glasionomeer/carbomervullingen.

Overigens heb je wel gelijk dat de kleur verbetert als het vulmateriaal zou veranderen in glazuur. Ikzelf heb ooit zoiets waargenomen bij een glasionomeervulling, maar dat was echt een uitzondering.
wo, 06/07/2006 - 16:07 Permalink
harry59

goededag,

dit klinkt allemaal heel mooi maar hoe kom ik erachter welke tandarsen dit materiaal gebruiken.

Nu lees ik ook steeds dat glasionomeer niet zo geschikt is voor de grotere vullingen. (die heb ik genoeg). Is dat nu in 2006 nog steeds zo, is glasionomeer niet beter geworden in de loop van de tijd en dit nieuwe carbomer is dat wel harder?
ma, 06/19/2006 - 11:13 Permalink
harry59

Wat een service!

Heb de distributeur aan de lijn gehad van het carbomer materiaal om ze een lijst te vragen met tandartsen in de buurt, doen ze dus niet. Maar werd vandaag wel gelijk teruggebeld door een tandarts die het materiaal mede ontwikkeld heeft die mij een adres in de buurt doorgaf van een tandarts die het verwerkt.

Nou dat is nog eens klasse. Ik heb nogeens duidelijk gezegd dat ik GEEN tandarts ben maar dat wist men al.
di, 06/20/2006 - 12:12 Permalink