Oplossing afgebroken voortand 11 jarige

Author:
Djina
Posted:
ma, 06/05/2006 - 13:42
Goedemorgen,

Mijn zoon van elf heeft een afgebroken voortand. Deze is nu reeds 3 keer opgebouwd. Is er voor deze leeftijd een betere oplossing.
De periode tussen afbreken duurt steeds langer maar het blijft een kind en hij wil wel eens vergeten dat hij geen harde snoepje of appel met die tand kan breken.
Wie o wie weet er wat voor ons??

Groet van Djina
toothbrush

De beste oplossing voor een afgebroken tand is conserverend, bewarend, werken. Dit wil zeggen dat je zo weinig mogelijk de tand beschadigt, en alles probeert op te bouwen met vulmateriaal (composiet). Met de moderne technieken worden meestal heel fraaie en meestal redelijk goed hechtende resultaten bereikt. Bovendien is deze oplossing heel economisch.

Als het je echt de keel uithangt dat die vullingen er meteen afvallen kun je eventueel overwegen om de tand te laten beslijpen om er een kroon over te plaatsen. Het bekronen van een tand heeft echter ook veel nadelen: het beschadigt de tand, is schadelijk voor het tandvlees, een esthetisch resultaat kan niet gegarandeerd worden, ze hebben ook een beperkte levensduur en kunnen ook afvallen, het vraagt veel tijd en moeite om een kroon te maken (verscheidene zittijden), etc...

Het zou wel interessant zijn om te weten hoe lang het gemiddeld duurt vooraleer de herstellingen afbreken? Maar indien deze toch een jaar of 2 dienst kunnen doen zou ik op die manier voortwerken.
ma, 06/05/2006 - 14:26 Permalink
Djina

We praten met afbreken over een periode van 2 maanden tussen afbreken.

Het afbreken gebeurt alleen als hij vergeet dat harde voorwerpen voor hem taboe zijn. Voor hem is het belastend omdat hij dan meteen in een dip schiet van er weer mee bezig zijn. Voor die leeftijd vind ik dit acceptabel gedrag.

Een kroon leek voor mij geen oplossing omdat hij nog een goeiend gebit heeft??????

Wij als ouders hebben kronen en plaatjes en begrijpen de impact van het steeds bezig zijn met je gebit.

Groet van Gina
ma, 06/05/2006 - 15:16 Permalink
Iripri

We praten met afbreken over een periode van 2 maanden tussen afbreken.

Het afbreken gebeurt alleen als hij vergeet dat harde voorwerpen voor hem taboe zijn. Voor hem is het belastend omdat hij dan meteen in een dip schiet van er weer mee bezig zijn. Voor die leeftijd vind ik dit acceptabel gedrag.

Een kroon leek voor mij geen oplossing omdat hij nog een goeiend gebit heeft??????

Wij als ouders hebben kronen en plaatjes en begrijpen de impact van het steeds bezig zijn met je gebit.

Groet van Gina

Beste Gina,

Ik zelf heb toen ik ongeveer die leeftijd had ook een voortand afgebroken.(op een muurtje gevallen)
Om te voorkomen dat deze elke keer afbrak heeft de tandarts hem duidelijk wat korter gemaakt als de naast gelegen voortand.
Er werd toen geschat dat deze ongeveer twee jaar mee zou gaan.
Maar pas op mijn 35e is hij een keer vervangen omdat de kleur ging afwijken en het breuklijntje erg zichtbaar werd.
Ik heb er altijd gewoon mee gegeten en ook harde groene appels.
Geen problemen gehad. Inmiddels zit de 2e ook al weer zo'n 7 jaar zonder problemen. (maar deze is ook iets korter dan de andere voortand)
Ik kan me wel voorstellen dat de breuk bepalend is voor de hechting van het opgezette materiaal.

Groetjes
Peter
di, 06/06/2006 - 20:23 Permalink
mariska74

mijn tand brak af op mijn 8e jaar. Er is een soort stift op gezet, en die zit nog, ben nu 31 jaar!!
Bij mij was de halve tand afgebroken en een stukje 'kunsttand' is geplaatst waarbij deze gedeeltelijk overlapt met mijn eigen behouden tand. Was een prima oplossing!
wo, 06/07/2006 - 09:02 Permalink