Endo

Author:
Energy
Posted:
ma, 06/05/2006 - 21:48
Er is bij mij pas een WKB gestart, over een flinke tijd moet ik terugkomen om verdere behandeling te ondergaan. Ik ga er vanuit dat alles goed gaat komen. :D
Deze WKB is niet gestart omdat ik een ontsteking heb, maar omdat mijn pulpa waarschijnlijk geirriteerd is geraakt door de zeer diepe vulling die al eerder geplaatst was.
Nu vraag ik me af of een element na een WKB helemaal "dood" is, omdat dus het levende materiaal verwijderd wordt.
Wordt er dus echt geen bloed, zuurstof en dus voedingsstoffen aangevoerd naar het element?
Kan iemand mij vertellen wat na deze behandeling de staat is van zo'n element en of er nog bepaalde zaken zijn waar je rekening moet mee houden voor de toekomst en het behoud van het element?

Groetjes Energy
dj

Nee, het kan zijn dat er een stukje gemist is, een zgn lateraal kanaal, waar bloed en zenuwen het element ingaan. Ook blijft in de tubili zenuwweefsel aanwezig (zoek er maar eens op) maar dat is volgens mij afhankelijk van voeding vanuit het hoofdkanaal en zal daarom afsterven.

Een goede mondhygiene is netzogoed belangrijk bij een ontworteld element als voor andere elementen (bv ivm herinfectie langs de randen van de kroon, cariës aan de wortel/tandhals, parodontitis). Toch is het geen garantie dat alles goed zal gaan, sommige mensen blijven wortelpuntontstekingen houden en na een paar keer behandelen kun je daar weinig meer aan doen helaas.
ma, 06/05/2006 - 22:40 Permalink
Energy

Hoi DJ,

Zoals ik al in mij eerste stukje schreef, is mijn endo niet gestart vanwege een ontsteking, maar puur om pijn door irritatie weg te nemen. En dit is mijn eerste... Daarom heb ik het idee dat het wel goed moet gaan, omdat er met niet ontstoken kanalen gewerkt wordt.
Maarja, tis toch een flinke ingreep voor zo'n element, dus weet je maar nooit of 'ie het redt, dat snap ik.
Ik heb ook nog even gezocht op deze site, en op het internet in het algemeen, naar de tubili, maar daar kan ik niets over vinden, of bestaat er nog een ander woord voor? Ik zal het mijn tandarts ook eens vragen als ik weer terug moet komen.

Maar in ieder geval bedankt voor je info. :D

Groetjes Energy
di, 06/06/2006 - 09:22 Permalink