Voor het eerst een prothese

Author:
yvonne19
Posted:
di, 06/06/2006 - 10:22
Alhoewel ik een schat van een tandarts heb zweet ik peentjes omdat binnen 2 dagen 4 tanden en een kies getrokken gaan worden en plaats zullen moeten maken voor een prothese... Helaas vind ik de informatie die je vooraf krijgt .. nihil.. maar dat komt waarschijnlijk ook doordat je zo overdondert bent door het bericht dat.. dat je zelf ook niet meer op vragen komt...

Het was een kwestie van happen en dan zou een week later de prothese klaarliggen en zou er getrokken worden daarna wordt het gebit meteen geplaatst omdat dat beter zou zijn voor de wondhechting ofzo?

Ik vraag me nu toch nog wel een paar dingen af, die voor de meer ervarenen onder jullie misschien heel logisch zijn, maar voor mij toch wel belangrijk.. Wellicht heeft iemand er een antwoord op....

Klopt het dat je tandvlees erg gaat zwellen? Of is dat alleen zo wanneer je het complete gebit laat trekken? Ik ken de ervaring van zwellen niet zo erg bij het trekken van bijv. 1 kies, maar daar ging dan ook geen plaatje over....

Wanneer er getrokken is en het plaatje is geplaatst, hoe lang moet je dan wachten met eten en drinken? En... misschien nog wel belangrijker... kun je dan nog wel fatsoenlijk eten? Als ik sommige reacties lees dan zie ik dat mensen weken op pap en vla leven.... dat zie ik dus echt niet zitten, want als ik iets smerig vind is het dat wel.. Heb bovendien van mezelf nogal de eigenschap dat ik ga eten als ik me beroerd voel... dus ja ... voro mij toch wel een belangrijke vraag... Dus wanneer mag je eten... na zo'n behandeling en wat kun je nog wel eten?

Ik heb 's nachts nogal eens de neiging de tanden en kiezen op elkaar te klemmen (dat merk je dan bij het wakker worden). Ik kan me voorstellen dat dat niet echt bevordelijk werkt voor de genezing van een wond met daaroverheen een plaatje, heeft iemand daar evaringen mee?

En.. wat ik me ook afvraag, als ze 4 tanden en een kies trekken, dan is toch heel je bovenkaak zo ongeveer verdoofd, is dat niet een beetje veel van het goeie?

En dan de laatste... ik wordt er sorry allemaal kotsmisselijk van als ik het gebit van iemand anders zie.. en zie er dus zelf ook heel erg tegenop om zelf zo'n "smerig ding" in mijn mond te moeten hebben... Heeft iemand tips hoe ik van dat idee afkom?
Geke

Hoi Yvonne, het kan inderdaad zo zijn dat je tandvlees eerst gaat zwellen, dat is normaal als er iets getrokken wordt. Het is dan ook belangrijk om de prothese de eerste 24 uur in te houden, want als je hem er eerder uithaalt kan het zijn dat je hem er niet meer in krijgt, door de zwelling. De prothese is ook een soort wondverband, het dekt de wonden af, zodat ze de eerste 24 uur al een beetje kunnen genezen. Daarna mag je hem uit doen en goed schoonmaken, en vervolgens is het ook het beste voor je tandvlees om s'nachts zonder prothese te slapen, dat zal in het begin nog wel wennen zijn, je merkt dan zelf dat klemmen niet echt lukt en meestal stop je daar vanzelf mee. Het eten is moeilijk in te schatten hoe dat in het begin gaat lukken, dat kan nogal verschillen, sommige mensen kunnen meteen alles eten en sommigen hebben er wat meer last van. Als je geen pap of vla lust en eten gaat wat moeilijk, probeer dan gewoon wat zachter eten en maak het goed klein. Je merkt zelf wel wat lukt, maar je mag in principe wel meteen eten en drinken hoor.

Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt, als je nog vragen hebt kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
di, 06/06/2006 - 17:24 Permalink
yvonne19

Hallo allemaal,

Ik heb het achter de rug.. nou ja achter de rug? Of begint het nu pas? Ik had de tandarts meteen verteld dat ik erg opzag tegen het trekken van mijn tanden, maar dat ik de kies geen probleem vond... Haha wel ik moet jullie vertellen dat hij daar heel sneaky een oplossing voor gevonden heeft.... terwijl ik nog dacht dat hij met mijn kies bezig was had hij de tanden er ook al uitgetrokken, en ik heb het niet eens gemerkt... Hij begon ineens een plaatje in mijn mond te wurmen, en ik had al zoiets van ... goh bestaat dat plaatje dan uit twee delen.... ik vond het me gek joh... Toen hij even wegging om het plaatje wat aan te passen keek ik mijn man en... van goh hoe kan dat dan, zijn ze er al uit soms? Ja dus... Hihi dat deel viel dus alles mee.. De prikken ervoor vond ik afschuwelijk, ook al was het enigszins verdoofd met koudespray en vertelde de tandarts dat hij nu extra dunne naalden had, ik vond ze venijniger dan normaal.. toch typisch.. maar goed.. Toen dat plaatje... wat een rampgebeuren is dat zeg.. Toen hij het net geplaatst had dacht ik goh.. heb ik me daar nu zo druk over gemaakt, 't zit eigenlijk best goed... Maar na een paar uurtjes zat het scheef in mijn mond en liep het plaatje van het gehemelte aan een kant gelijk met mijn kiezen... Mijn twee achterse kiezen zijn blijven staan en daar zit het plaatje aan vast geklemd, dus ik al duwen ertegen, maar er bewoog niet veel, kraakte wel verschrikkelijk, dus... maar weer te tandarts gebeld.. die heeft het eruit gehaald er weer in, zat nog niet lekker, er weer uit, er weer in au! oeps! pijn! dat viel niet mee op die verse wonden... Zat uiteindelijk nog niet lekker, eigenlijk nog rotter als voordat ik ging... Hoor overigens iedereen zeggen dat je het 24 uur in moet houden, maar ik met maandag pas terug (gisteren getrokken en geplaatst) en dan mag ie pas weer uit... Kijk daar baal ik dus van he... dat ding zit maar aan een kant goed, maar aan de andere kant niet lekker... en dan zo lang wachten, maar goed zal wel een reden hebben. Wat ik ook vervelend vind is de vieze smaak die je in je mond krijgt... vooral onder het plaatje heb ik een raar gevoel, smerig zeg maar.. Ik vind het ook erg vermoeiend dat ding in mijn mond, hebben jullie daar ook last van gehad? In de loop van de dag lijkt het steeds meer op mijn gehemelte te gaan drukken.. Haha buiten dat heb ik de hele dag het gevoel alsof ik op een tupperware bakje aan het sabbelen ben... Hoe gaat het eten... tja ik heb het geluk dat er aan een kant en een kies is blijven staan, en daarnaast in het verleden al een kies was getrokken waardoor het tandvlees daar dus al "gehard" was. Ik kan niet zeggen dat ik alles kan kauwen hoor.. maar ... 2 uur nadat ik bij de tandarts was geweest zat ik dus al wel lekker aan een kop soep met brood, weliswaar sopwerk, maar toch... 's avonds mijn snijbonen en aardappelen gepureerd, en mijn gehakt zo gegeten... Heb me nooit gerealiseerd dat eten zo vermoeiend kon zijn... maar het ging.. al moet ik zeggen dat ook al is het vermoeiend, ik die gepureerde zooi niet lekker vind eten... het plakt een beetje. Kauwen gaat dus redelijk, niet super, maar ook niet zo erg als ik verwacht had.. Vraag me af of jullie ook last kregen met slikken? Ik heb echt het gevoel dat ik mijn eten met mijn tong achter dat plaatje moet duwen omdat ik het anders niet weggeslikt krijg... Vla eten.. geprobeerd, maar dat lukt me dus niet.. krijg het niet weg.. dat rotplaatje zit gewoon in de weg... Kortom, behandeling viel achteraf reuze mee.. maar plaatje valt me tegen.. misschien is het een kwestie van wennen, maar voel me nu nog reuze gehandicapt... Ben er trouwens aardig aan toe, die tandjes te willen poetsen, brrr vieze smaak... volgens de tandarts mag ik voorzichtig poetsen, maar.... waarmee????????? Ik lees hier dat je niet met tandpasta moet poetsen omdat dat schuurt over je "tupperware" tandjes (hihi), maar waarmee dan wel....???? Is er speciale tandpasta voor ofzo?

Groetjes,

Yvonne
vr, 06/09/2006 - 09:09 Permalink
robinson

Nieuwe prothese kun je het beste met groene zeep of gewone huishoudzeep reinigen.
I.i.g geen Steradent of andere prothesereinigers gebruiken.
vr, 06/09/2006 - 15:14 Permalink