Hallo,
na 4 jaar eindelijk moed verzameld om onder narcose een tandartsbehandeling te ondergaan. Er moest een kies worden verwijderd, gaten gevuld en aangezien de 4e kies naar rechts vanaf de voortand verdwenen was moest hier een brug worden gemaakt om de nieuwe kies te kunnen plaatsen. Besloten werd om eerst noodvoorziening te plaatsen en eind juni wordt dan definiteve brug geplaatst.
Over de narcose etc. zal ik het hier niet gaan hebben. Wel zit ik met het volgende.
Afgelopen dinsdagavond brak bij eten stukje sotkbrood een stuk van de noodvoorziening af en woensdagochtend bij eten ontbijtkoek een groter stuk. Navraag leerde dat het een gedeelte van deze noodvoorziening was. Gelukkig maar, vreesde al erger.
Tandarts meldde dat kiezen afgeslepen zijn en er voor het esthetische iets omheen is gezet. Ik had zoiets van: zie je toch niet, dus laat maar zitten.
Vanmorgen echter is bij eten van ontbijtkoek (!) echter ook de rest afgebroken en is dus ook de overbrugging verdwenen en heb ik weer een gezellig gat.
Ik baal hier vreselijk van, met name of dit nu ernstig is, gat is groot zat, maar lijkt me toch dat overbrugging niet voor niets is geplaatst.
Aangezien ik het niet zie zitten nog eens de ellende in de stoel te moeten ondergaan en narcose ook niet zie zitten de volgende vragen:
1. Kan het zijn dat de overbrugging ook voor het esthetische is geplaatst? Deze was namelijk ook niet zo geplaatst dat je helemaal geen gat meer is te zien, het is een smalle overbrugging
2. Is het normaal dat zoiets zomaar afbreekt?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
p.s. sinds dinsdagochtend gebruik ik wel chloorhexidine op advies van de tandarts om te spoelen. Kan dit eraan bij hebben gedragen dat de hechting waarmee noodvoorziening vast zat los is gegaan?
na 4 jaar eindelijk moed verzameld om onder narcose een tandartsbehandeling te ondergaan. Er moest een kies worden verwijderd, gaten gevuld en aangezien de 4e kies naar rechts vanaf de voortand verdwenen was moest hier een brug worden gemaakt om de nieuwe kies te kunnen plaatsen. Besloten werd om eerst noodvoorziening te plaatsen en eind juni wordt dan definiteve brug geplaatst.
Over de narcose etc. zal ik het hier niet gaan hebben. Wel zit ik met het volgende.
Afgelopen dinsdagavond brak bij eten stukje sotkbrood een stuk van de noodvoorziening af en woensdagochtend bij eten ontbijtkoek een groter stuk. Navraag leerde dat het een gedeelte van deze noodvoorziening was. Gelukkig maar, vreesde al erger.
Tandarts meldde dat kiezen afgeslepen zijn en er voor het esthetische iets omheen is gezet. Ik had zoiets van: zie je toch niet, dus laat maar zitten.
Vanmorgen echter is bij eten van ontbijtkoek (!) echter ook de rest afgebroken en is dus ook de overbrugging verdwenen en heb ik weer een gezellig gat.
Ik baal hier vreselijk van, met name of dit nu ernstig is, gat is groot zat, maar lijkt me toch dat overbrugging niet voor niets is geplaatst.
Aangezien ik het niet zie zitten nog eens de ellende in de stoel te moeten ondergaan en narcose ook niet zie zitten de volgende vragen:
1. Kan het zijn dat de overbrugging ook voor het esthetische is geplaatst? Deze was namelijk ook niet zo geplaatst dat je helemaal geen gat meer is te zien, het is een smalle overbrugging
2. Is het normaal dat zoiets zomaar afbreekt?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
p.s. sinds dinsdagochtend gebruik ik wel chloorhexidine op advies van de tandarts om te spoelen. Kan dit eraan bij hebben gedragen dat de hechting waarmee noodvoorziening vast zat los is gegaan?
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.
:smt006 Geke
aan mijn TA denk ik niet dat je bang hoeft te zijn voor ellende
bij het plaatsen van een nieuwe noodvoorziening.
Je hoeft hiervoor volgens mij niet onder narcose en
ik denk zelfs dat hiervoor een verdoving niet nodig is...
Ik heb zelf de pech gehad dat een composietkroon twee
keer is afgebroken (en bij een WKB is losgeraakt) en dat
is beide keren gerepareerd zonder verdoving....
Maar dat moet je wel aandurven natuurlijk...
Zelf probeer ik steeds meer een "normale" client te zijn,
dus zonder narcose ofzo en gelukkig lukt me dat aardig.
Komende vrijdag gaan we beginnen aan een "echte kroon"...
Groet en succes,
JAN
dank voor jullie feedback.
brug is aan bovenkant gebit geplaatst. Het verbaast me eigenlijk het meest dat de noodvoorziening er zo gemakkelijk uit is gegaan, ze hadden me toch wel even mogen waarschuwen :roll:
Hoe dan ook, tandarts maar weer even bellen en dan eens zien wat hij zegt, de 28e ben ik er namelijk ook al.
Afsluiting
ik wil dit topic graag netjes afsluiten. Ik ben terug gegaan en er werd geconcludeerd dat noodbrug nodig was.
Alleen zou ik 9 dagen moeten wachten en defintieve brug zou er dan 5 dagen later geplaatst worden.
Uiteindelijk is de noodbrug niet geplaatst en heb ik u de definitieve brug die zonder verdoving geplaatst is.
Prettig om weer normaal te kunnen lachen!
Allen dank voor jullie feedback!
:smt006 Monique
Ik krijg zelf komende vrijdag mijn definitieve kroon
en heb er verder ook niets van gevoeld...