Intra ligamentaire verdoving

Author:
beau
Posted:
wo, 01/18/2006 - 01:20
Er moeten 4 gaatjes in kiezen , 2 rechtsonder in onderkaak en 2 linksonder in onderkaak gerepareerd worden. Hij wil dit in EEN behandeling doen met verdoving links en rechts in de onderkaak.
Nou weet ik dat je niet tegelijkertijd links en rechtsonder in de kaak in EEN behandeling mag verdoven daar er anders de kans bestaat dat je je tong in kan slikken omdat je hele tong gevoelloos wordt.

Nou schijnt intraligamentaire verdoving op een andere manier te werken ?
Mijn vraag is:
Mag er in EEN behandeling links en rechtonder in de onderkaak achter elkaar verdoofd worden middels deze intraligamentaire verdoving.

Groetejs, Beau
de digitale tandarts

Je mag altijd links en rechts verdoven. Alleen in de onderkaak als geleidings/blokkade anesthesie gebruikt is, dan kan dat voor de patient onprettig aanvoelen, omdat de tong aan beide kant verdoofd is. Er kan dan ook bijv. makkelijker op gebeten worden.

Bij intra-ligamentaire anesthesie wordt de vloeistof direct tussen de tand en het bot ingespoten en werkt daardoor alleen lokaal op het betreffende gebitselement. De tong wordt dan dus niet verdoofd en links en rechts kan dan zonder enig probleem in dezelfde zitting worden uitgevoerd.

Meer info over het parodontaal ligament: http://www.tandarts.nl/html/tandvlees/gezond_tandvlees.php
wo, 01/18/2006 - 09:32 Permalink
Ad

Ik heb een slechte herinnering aan intra ligamentaire verdoving.

Op verzoek van mij gedaan om geen blokje te hoeven...

Toch liever een blokje voortaan want bij mij deed het niet veel verdoven :smt013 :smt022
ma, 06/12/2006 - 19:10 Permalink
vV

een goed geplaatste intralig. verdoving werkt snel en diep. Waarschijnlijk is er in uw geval of te weinig vloeistof gebruikt of iets anders misgegaan helaas.
di, 06/13/2006 - 08:33 Permalink
Ad

Mijn tandarts had al een vermoeden dat 't misschien niet diep genoeg zat.

Ik kon het alleen maar bekreunen :smt100 :smt087

We zijn nog steeds vriendjes :smt006
di, 06/13/2006 - 20:42 Permalink