Hallo,
Ik heb sinds vorig jaar een volledige prothese, ah fijn zul je denken nou mooi niet! snif snif, :(
Ik heb alles laten trekken onder narcose en zou bijkomen met het gebit erin, ik kwam bij (heel veel pijn) en daar stond de kaakchirurg, het spijt me het gebit past niet....
Na een boel ellende kwam er een nieuw gebit in augustus en ik kreeg mijn kaak niet dicht, na veel vijfen en zessen, toestemming gekregen om in maart een nieuwe bij een andere tandarts te laten maken.
Ik helemaal blij, nou als ik boven er in doe, moet ik overgeven. Help me hoe kan ik hier aangaan wennen??? :oops:
heeft iemand advies, tips of wat dan ook????
groetjes Angie
Ik heb sinds vorig jaar een volledige prothese, ah fijn zul je denken nou mooi niet! snif snif, :(
Ik heb alles laten trekken onder narcose en zou bijkomen met het gebit erin, ik kwam bij (heel veel pijn) en daar stond de kaakchirurg, het spijt me het gebit past niet....
Na een boel ellende kwam er een nieuw gebit in augustus en ik kreeg mijn kaak niet dicht, na veel vijfen en zessen, toestemming gekregen om in maart een nieuwe bij een andere tandarts te laten maken.
Ik helemaal blij, nou als ik boven er in doe, moet ik overgeven. Help me hoe kan ik hier aangaan wennen??? :oops:
heeft iemand advies, tips of wat dan ook????
groetjes Angie
Ik weet niet hoe je eraan kunt wennen als je ervan moet overgeven. Kan het niet zo aangepast worden dat het verhemelte kleiner is ofzo??
Ik had ook wel wat afstoot reacties, kokhalzen en het gevoel dat ik 'm eruit wil.
Wat mij hielp is mezelf kalmeren.....en afleiden!
Want ik denk dat het ook een beetje iets is waar je lichaam even doorheen moet. Kalm, kalm....laat het wennen.
En als er iets is wat gewoon niet past, dan moet je dat heel erg goed gaan overleggen met je tandarts!!
Ik heb wel eens gelezen dat als de prothese ook maar 1 MILIMETER te lang is en dus 1 milimeter te ver achter op je gehemelte drukt je al kokhals nijgingen kunt hebben. Overleg dus met je tandarts of degene die je prothese gemaakt heeft of het nut heeft er 1 of misschien zelfs wel 2 milimeter af te halen.
Sterkte angie.
bedankt voor de reakties, ja ik ging ook het met het idee hup ziekenhuis in en nou oke twee/ drie weekjes ellende... maar pff, als ik dit allemaal geweten had....
gelukkig gaat het onder wel, alleen boven niet....
maar misschien een milimeter eraf en doorzetten maar.....
wie weet hoe lang het ongeveer duurd voordat je er aan gewend bent?
Niet diegene die binnen een dag er aan gewend waren, maar die ook hebben lopen kokhalzen, om het maar even zo te noemen/??????
groetjes Angie
ik heb mijn bovengebit dinsdag gekregen bij de kaakchirurg
bij de tandtechniker geweest oo wat deed dat zeer dat gebit eruit halen
nu mag ik het zelf doen en dat blijf zeer doen ik moet heel hard er aan trekken voordat ik het eruit heb.
ook ik heb die afstotingsverschijnselen eruit eruit eruit dat is wat ik wil
en zo erg dat ik het soms benauwd krijg en heel onrustig word.
hoe lang gaat dit duren
eten alleen vla en soep
groetjes mouse
Heb sinds 2 weken ook een nieuwe, na 7 jaar met de eerste te hebben rondgelopen.
Kokhalzen heb ik ook, vooral 's ochtends vroeg, gewoon doorduwen. Schijnt vanzelf beter te worden. En heeft niets met de pasvorm van je prothese te maken. Als ik hem eenmaal in heb dan zit hij als gegoten.
ik heb hem de hele dag en nacht in
eruit halen doet zo'n pijn dat ik dat alleen maar doe om hem schoon te maken
maar ik word gewoon heel onrustig
groetjes
mouse
dat helpt, dan plakt het niet zo vast aan de wonden.
En tegen het kokhalzen - het helpt om op een dropje te zuigen
dit advies had ik gekregen en dit helpt heel goed.
Eten doet pijn maar ik doe het toch om er zo snel mogelijk
aan te wennen. Dus eet zelf al brood en vlees. Ik heb de prothese
nu iets meer dan 2 weken en ondanks dat er een ontsteking bij
is gekomen blijf ik dooreten. Gewoon doen, zo wen je er heel snel
aan.
Rowena
Ik ga dat met het dropje eens proberen, en nog maar eens even terug naar de tandarts om te vragen of het iets bij geslepen kan worden...
Ik hou jullie op de hoogte, ik ben blij dat ik het er hierop heb gezet :P
Je denkt altijd ik ben de enige, ook nog vrij jong met klappertjes (36)
maar lees hier zoveel jongere.... top dat iedereen er hier vooruit durft te komen.... :smt038
Ik eet zonder gebit wel alles, alleen niet kluiven... en hele harde dingen zoals het meeste rauwkost... radijsjes en zo...
knuf voor iedereen en hopelijk vinden ze nog eens wat uit wat het voor ons gemakkelijker maakt..... :smt008
groetjes Angie
Groetjes,
Yvonne
Mijn prothese zit nu bijna 3 dagen
Ditzelfde plaatje wordt in een paar uur tijd opgebouwd tot een volledige bovenprothese. 's morgens ga je een volledige boven- en onderafdruk laten maken, je bent dan je plaatje kwijt, want dit blijft in het afdrukmodel zitten...
Mijn tandarts vertelde mij trouwens dat dit roze 'hapsel' gemaakt wordt van...... zeewier! Nog nooit van gehoord!
Rond 16.00 uur was ik aan de beurt voor het definitief verwijderen van alle bovenelementen.
De boel was ontstoken en sommigen wiebelig door al jarenlang terugtrekkend tandvlees. 2 tanden waren nog echt gaaf en zaten stevig vast. Maar ja.... met die 2 tanden kun je ook niets he?
Ik heb trouwens GELUKKIG een heel aardige en ook een heel goede tandarts. Hij is secuur, wekt vertrouwen en luistert ook echt naar je. Bovendien is hij echt altijd vrolijk! Er is altijd wel iets om een grapje over te maken en dat is wel heel prettig.
Daarom ben ik ook niet echt bang of zo...
Nee, niemand zit voor de lol op de ta-stoel, ook ik niet.
Maar ik denk altijd maar: het doet soms verrekte zeer, maar hij is geen opzettelijke sadist en moet ook zijn werk doen. Beetje pijn nu, zodat je straks gezonder door het leven gaat is toch ook belangrijk. En natuurlijk met mooiere tanden!
Dus diep ademhalen en alles maar gewoon over je heen laten komen.
Ik wist niet dat dit forum bestond en ben dus pas achteraf gaan lezen....
En helemaal verbaasd over wat ik hier allemaal tegenkom! Echt waar, wat kunnen er een problemen ontstaan zeg!
En ik wilde eigenlijk helemaal niet zoveel weten... maar wel hoe ik de prothese het allerbeste kan schoonhouden... met gewone groene zeep dus kennelijk en een zachte tandenborstel. Die heb ik dus zojuist gekocht.
Ik lees ook over dat zo'n prothese met een paar weken, door het slinken van het kaakbot, niet meer zou passen....
Goh, daar heb ik nog niet eens over nagedacht! Dus als ik het nu goed begrepen heb komt er nog eens een 'voering' in en daarna krijg ik weer een andere, nieuwe, prothese? Ik dacht eigenlijk dat deze aangepast zou kunnen worden?
Verder heb ik nu ook een lange verhemelteplaat... Pfff... dat ding loopt bijna door tot het zachte gedeelte, tegen de huig aan. Voor mijn gevoel veels te lang.... Toen ik hem net inhad moest ik echt vechten tegen kokhalsneigingen. De tandarts vertelde dat het gevoeligste centrum aan het eind/midden van je tong ligt.... Terwijl ik altijd hem gedacht dat je kokhalscentrum in je gehemelte zat! Als je er dus voor zorg dat je tong tijdens zo'n rotmoment niet je gehemelte raakt, verdwijnt die kokhals neiging weer...
En ja, afleiding... Heel sterk aan wat anders denken en zo ben ik er denk ik grotendeels doorheen gekomen. Ik vond het wel heel moeilijk!
Dat volle gevoel in je mond... moet dat nu?
Maar goed, woensdagavond + nacht was niet fijn.... Toch heb ik hem ingehouden en ben zelfs, tegen mijn eigen verwachting in hoor, in slaap gevallen.... De volgende morgen vond ik het al een stukje beter aanvoelen. Nu, vrijdag, is het weer ietsje beter. Echt dingen afbijten lukt nog niet zo goed maar ik heb zojuist wel 2 haringen met uitjes naar binnen gewerkt.... met bijten, niet met mes en vork.. :D
Ik ben het met jullie eens dat als je de prothese uitneemt, en naar je eigen lege mond kijkt het wel even schrikken is... ook daar zul je wel aan wennen neem ik aan....
Mijn gevoel zegt dat ik hem 's nachts nog even in moet houden. Totdat ik er helemaal aan gewend ben. Ik weet ook dat het beter is om hem 's nachts uit te doen zodat de slijmvliezen weer 'lucht' krijgen... Dat komt vanzelf wel.
Voorlopig ben ik positief, want mijn tanden zien er echt heel mooi uit!
En nu nog iets: vlak voordat dit gebeurde had ik vreselijk last van opvliegers... echt van die zware koortsige aanvallen, ze hebben zeker zo'n 10 weken geduurd en denk maar aan een frequentie van 35 a 40 per dag! Bij de minste inspanning kwamen ze... ook 's nachts wakker worden en dan drijven in het zweet... Bah! Omdat ik 51 ben dacht ik dat dit bij de overgangsverschijnselen hoorde... Vervelend, maar tis niet anders....
Het gekke is: de tanden zijn eruit gehaald maar sinds dat tijdstip zijn ook deze zware 'opvliegers' verdwenen! Tot nu toe, en dat is dus heel vreemd, heb ik ze niet weer gehad!
Toeval? Ik zit me hier nu dus af te vragen of het wel opvliegers zijn geweest? Of dat mijn lichaam deze opvliegers had omdat er ontstekingsvloeistof in mijn kaken zat? Zou dat kunnen?
Weet hier ook iemand of er een verband is?
Alvast bedankt!
Groetjes, ik wens jullie allemaal sterkte!