kroon -eerder ontsteking aan kies- geen wkb?

Author:
myrthe
Posted:
wo, 06/14/2006 - 21:35
Enige weken geleden heb ik al mijn moed bij elkaar geraapt en heb na zes jaar weer een afspraak gemaakt bij een nieuwe tandarts. Ontzettend aardige man, reageerde heel goed op mijn verhaal over angst en vervelende ervaringen uit het verleden. De schade valt uiteindelijk nog mee, drie kiezen waar iets aan moet gebeuren, waarvan 1 kies wordt voorzien van een kroon, omdat er een dusdanig groot stuk is afgebroken dat dit de beste oplossing is. Nu heb ik aan deze kies nadat dit stuk is afgebroken zo'n 3 jaar geleden onzettend veel pijn gehad en in de periode daarna ook een dik gezicht en een zwelling op het tandvlees waar naderhand vuil uitkwam. Ook in de afgelopen maanden af en toe weer een bobbel aan de zijkant van de kies waar dan na een paar dagen vuil uitkwam. Nu heb ik dus morgen een afspraak van een uur bij de tandarts waarbij hij een opbouw gaat maken voor de kroon en over een paar weken moet ik dan terug komen om de kroon te laten plaatsen. Hij heeft het echter niet gehad over een wkb. Of is dit niet (meer) nodig? Ik heb zelf het idee dat er toch nog iets van een ontsteking zit ook omdat het af en toe (niet altijd) gevoelig/pijnlijk is als ik tegen de kies aandruk. (heb ik ook gezegd). Kan iemand mij hier misschien iets meer over vertellen? Alvast bedankt.
Groet
Myrthe
robinson

Geen foto's gemaakt??, zou gezien jouw verhaal eigenlijk wel een eerste vereiste zijn, zeker als er een kroon in de planning staat.

Behandelvoorstel:
Foto---->Peri-apicale ontsteking, ja----->goede zenuwkanaalbehandeling--->6maanden later:röntgenfoto ter controle, hierna pas beslissing wel/geen kroon

Foto----> geen peri-apicale ontsteking,behandeling zoals voorgesteld.
wo, 06/14/2006 - 22:51 Permalink
myrthe

Bij het eerste bezoek zijn wel foto's gemaakt. Blijkbaar was daar dan toch niets meer van een ontsteking o.i.d. te zien en is de voorgestelde behandeling dus voldoende. Bedankt voor uw antwoord.
Groet,
Myrthe
wo, 06/14/2006 - 23:08 Permalink
myrthe

Ben gisteren dus geweest en heb e.e.a. (nogmaals) gemeld. Tandarts heeft aparte foto gemaakt van de betreffende kies en tevens de eerder gemaakte foto's bekeken. Op de foto's was te zien dat de zenuwen in de kies waren afgestorven, dus het plan van aanpak is gewijzigd: inderdaad eerst een wortelkanaalbehandeling (gelijk gedaan), een half jaar wachten, als dan alles oké is een kroon.
vr, 06/16/2006 - 20:54 Permalink