kroon slecht

Author:
Ellebelle
Posted:
zo, 06/18/2006 - 10:38
In december 2003 heb ik een kroon laten plaatsen door mijn tandarts.
De definitieve kroon heeft ze meteen vastgelijmd, waarschijnlijk met goede bedoelingen omdat ik bang ben voor de tandarts. Hij kan er dus niet meer uit.
Thuis zag ik dat de kroon niet mooi is. Je ziet nml een stukje metaal zitten. Dat zag je telkens als ik mijn mond open deed. Niet mooi dus.
Meteen de eerste week al terug gegaan naar de tandarts. met lood in min schoenen overigens. Volgens haar niets aan de hand want ze zette er een nieuw stukje porcelein tegenaan en het was opgelost. Dat vond ik ook niet direct mooi, maar het was beter dan daarvoor.
Nu is dat stukje porcelein er inmiddels weer vanafgevallen.Vorige week gezegd dat ik die kroon zo lelijk vond waarop ze er een draai aan probeerde te geven dat mijn tandvlees terug was getrokken en dat dat wel vaker gebeurde als je ouder werd. Ik heb nog gezegd dat de kroon al lelijk was bij plaatsing. Vorige week moest ik terug en vroeg ze me wat ik ook alweer gedaan wilde hebben. Ik verwees naar de kroon en ze werkte hem bij met een vulling. Nu kreeg ik gisteren dus een rekening in de brievenbus en ik vraag me af of dit niet valt onder de garantie. Omdat hij bij plaatsing al niet goed was. Het is toch 50 euro. Ook heb ik vorige week bij haar een brug laten plaatsen en vind ik het wel onder service vallen als ze dit niet rekent. Wat moet ik nu doen. Want zomaar betalen wil ik eigenlijk ook niet, maar ik ben ook bang voor de tandarts. Kunnen jullie mij adviseren en wat is redeijk?
Senna

Hallo Ellebelle,

Ik snap een ding niet, je hebt een probleem met de kroon. Maar je laat ook nog een brug plaatsen. Mag ik vragen waar de brug zit, en waarom dat je de brug heb laten plaatsen ? Mijn vrouw heeft 1 brug (3 delige, recht boven achter) daar zie je ook dat het proselein op 2 plaatsten zitten, aan de binnenkant, ze heeft ook nu 2 kronen erbij, er komen nu nog 2 kronen eraan, dat is op de hoektand zitten de kronen. Nu is ze onder behandeling voor de 2 voortanden boven. Ik zelf heb ook een burg, recht onder, 44 en 46 (voor de leken, gelijk achter de hoektand. De kleine kiezen, daar heb ik ook op de 46 een zenuwbehandeling gehad.
Ik hoor het wel....

Groetjes Maurice.
zo, 06/18/2006 - 11:49 Permalink
Ellebelle

Ikheb niet eens zelf kunnen kijken. Voor dat ik het wist zat hij er vast en voorgoed in.
Thuis zag ik pas dat hij niet mooi was. Ik dacht nog dat het tandvlees misschien nog iets zou zakken maar dat was niet waar.
De eerste week nog teruggegaan waar ze de bovenkant van de kroon bijwerkte met porcelein. Dat heeft er 2 jaar opgezeten.
Nu is er dus een vulling tegenaan gezet waarvan ik de kosten mag betalen.
di, 06/20/2006 - 13:03 Permalink
vV

hmm lijkt mij niet helemaal de correcte gang van zaken. Dus: gesprek aangaan met de tandarts hierover, eventueel duidelijke brief met gang van zaken en klacht voorafgaande aan het gesprek aan de tandarts overleggen. (en ik ben van mening dat de tandarts de tijd moet nemen voor zo`n gesprek , en daarvoor eigenlijk dus ook geen kosten mag rekenen..)
di, 06/20/2006 - 14:02 Permalink
Ellebelle

Eerst gebeld. De assistente adviseerde me een brief te schrijven. Heb ik gedaan. De situatie uitgelegd. Kreeg ik een hele onprettige brief terug.
Op mijn verhaal dat ik destijds de eerste week al terug was gegaan en de kroon al meteen was bijgewerkt reageert ze niet. Wel schrijft ze dat mijn tandvlees is teruggetrokken en al mijn kronen er zo uit zullen gaan zien. Raar want mijn andere kronen zijn nog goed en juist de laatst geplaatste kroon is lelijk. Verder nog de opmerking dat ze geld op mij toelegd als patient omdat ik zo bang ben. Ik kost haar extra tijd. Ze vindt het jammer dat ik dat niet waardeer. Dat waardeer ik natuurlijk wel maar daar gaat het helemaal niet over.
Ze sluit de brief af met dat ze het de moeite niet vindt om een discussie met me aan te gaan en ze laat de rekening vervallen.
Dat klinkt aardig, maar in mijn brief vraag ik ook om een goede en blijvende oplossing voor deze kroon. Daar is ze nu dan ook meteen vanaf want ze wil er niet over praten.
Wat moet ik hier van denken en wat kan ik nog doen= Ik heb er een heel onprettig gevoel bij en durf nu al helemaal niet meer naar haar toe.
De brief heeft een onprofessionele en annvallende toon.
ma, 08/07/2006 - 10:06 Permalink
Traveller

Dag Ellebelle,

Wat ontzettend jammer dat het zo loopt, zowel voor jou als voor je tandarts. De reactie is wellicht goed bedoeld, maar klinkt als niet handig. Jammer ook dat er geen ruimte is voor een gesprek, blijft toch de koninklijke weg! Verder denk ik dat als jij nu bij jezelf constateert dat jouw vertrouwen in deze tandarts op is, het best als je op zoek gaat naar een nieuwe tandarts. Zoek iemand die wel bij je past. Daarvoor zul je wel met een of meerdere tandartsen moeten gaan praten om te kijken of het wederzijds klikt, maar schraap je moed bij elkaar en doe het!

Ik zou er zelf wel zeer aan hechten om ondanks het vervelende verloop netjes afscheid van je huidige tandarts te nemen. Die wil blijkbaar geen gesprek (gemist kans naar mijn idee, maar je kunt niet iemand dwingen). Dat laat onverlet dat jij wel een brief kunt schrijven om het netjes af te ronden. Voor wat het waard is, ik kan me daarbij voorstellen dat je aangeeft dat je:
1. erkentelijk bent voor het laten vervallen van de kosten voor de kroon;
2. echter niet gelukkig bent met de naar jouw idee niet correcte gang van zaken;
3. de brief als ongelukkig en aanvallend hebt ervaren;
4. je tegen deze achtergrond de voorkeur geeft aan een overstap naar een andere praktijk;
5. bedankt voor de samenwerking waar die wel goed is gelopen.
of iets in deze geest. Niet aanvallen, verwijten of verdedigen. Gewoon neutraal constateren. Bedenk voor jezelf wel even of je daar van je tandarts nog een reactie op wilt of niet en zet wat je wilt ook in de brief.

Succes met je vervolgstap!
Traveller
ma, 08/07/2006 - 11:02 Permalink