tandenstokers

Author:
katje
Posted:
zo, 06/25/2006 - 14:14
Ik had na 15 jaar niet naar de tandarts geweest te zijn een heleboel tandsteen :-? Echt heel erg... Maar goed, ik ben dus uiteindelijk bij een mondhygiëniste geweest en die heeft na 4 behandelingen al het tandsteen weggekregen. Alles ziet er weer puik uit :smt003 Maar goed, zij gaf dus de nodige info mee om je mondhygiëne zelf optimaal te houden. Zo vertelde ze dus ook dat ik met o.a. de tandenstokers aan de gang moest. Echter, volgens haar moet ik het zo doen: stoker tussen de tanden duwen en dan 7X hard naar boven/beneden tegen het tandvlees drukken tot het tandvlees licht verkleurd. Nu zag ik hier een link naar poetstechnieken en daar lieten ze zien de tandenstoker heel anders te gebruiken :-? Ik snap er dus helemaal niets meer van? Mijn mondhygiëniste zei dat het tandvlees dan weer bloedlichaampjes aan ging maken ofzo? Mijn vraag is nu hoe zit dit precies? Ik vind rageren zelf het fijnst. Dat geeft naar mijn gevoel het schoonste gevoel voor tussen je tanden. Enne nog 1 vraagje.... Ik rager dus, maar tussen 1 kies ruikt het niet zo fris als ik het ragertje ertussen doe :-? Tussen alle andere tanden en kiezen niets aan het handje. Het gaat om een kies naast een kroon, kan dat daar mee te maken hebben? Alvast bedankt voor de antwoorden. De kies zelf ziet er heel gezond uit, geen afwijkende kleur tandvlees etc.

Groetjes,
Katje
Lieneke

Van beneden naar boven??? Dat klopt inderdaad niet...Tandenstokers gebruik je van buiten naar binnen (dus van de lip/wang kant richting gehemelte/mondbodem) en daarbij ga je over het tandvlees zodat de tandenstoker alsware wat klem komt te zitten tussen de tanden.

Ragers zijn eigenlijk altijd wel prima, maar je moet wel de juiste maten te pakken hebben. Vaak gebruikt met te kleine ragers. Ze moeten vrij stroef gaan, maar het metaal mag de tanden niet raken.

Bij een kroon zijn ragers heel goed te gebruiken omdat de haartjes wat onder de kroonranden komen. De reuk kan komen doordat je de bacterien die daar zitten wat los maakt; ze produceren gas wat onaangenaam kan ruiken. Het is dan van belang dat je juist goed dagelijks blijft rageren.
zo, 06/25/2006 - 14:36 Permalink
katje

Bedankt Lieneke voor je snelle reactie. Ik denk dat ik het niet helemaal goed uitgelegd heb... Ik moest de tandenstoker ertussen doen precies zoals jij dat zei, maar dan als ie er tussenzit de stoker bijv. bij het bovengebit de stoker hard 7x naar boven drukken, dus tegen het tandvlees aan. Dit ter aanmaak van bloedlichaampjes??? Dus niet zoals bij de poetstechnieken staat aangegeven. En wat betreft die stank, ik heb dus 1 kroon en er grenzen dus 2 eigen kiezen aan, maar bij eentje ruik ik die gassen.... Is dat wel normaal?
zo, 06/25/2006 - 15:45 Permalink
Lieneke

Je kan wat druk uitoefenen op het tandvlees maar dat hoeft niet knetterhard....gewoon beetje een massage als het ware om de doorbloeding te stimuleren.
Of het wel okay is met die geur...dat kan ik vanaf hier niet zien. Misschien gaat het met gewoon rageren over, misschien niet. Breng het eens ter sprake bij het volgende bezoekje.
zo, 06/25/2006 - 15:51 Permalink