Detail OPG

Author:
Fret
Posted:
zo, 06/25/2006 - 23:00
Na 10 jaar niet bij een tandarts te zijn geweest ben ik een paar maanden geleden weer naar een (nieuwe) tandarts gegaan. Omdat ik dacht last te hebben van mijn verstandskiezen heeft de tandarts eerst een foto gemaakt (OPG). Deze foto heeft ze vanaf beeldscherm bekeken.

Verder heeft ze nog een paar minuten in mijn mond gekeken, en dat was het. Conclusie: 1 gaatje en wat slijtage.

Nu vraag ik me achteraf af of gaatjes wel te zien zijn op zo'n OPG foto. Ik ben bang dat bijvoorbeeld gaatjes tussen de tanden niet opgemerkt worden, en vraag me af of niet meer gedetailleerde foto's gemaakt (hadden) moeten worden.
fransaki

Gewoon bitewings maken, het is al moeilijk genoeg om hierop gaatjes tussen kiezen exact te zien door het versleutelen van het beeld door de software.
vr, 06/30/2006 - 16:43 Permalink
BJN

2x bitewing dan weet je het.
Caries op OPT blijft gissen, alleen zichtbaar als het behoorlijk ver is, en het is een minder gestandariseerde opname ivm de automatische (individuele) afregeling van de Kv/mAs van een digitaal OP apparaat.
vr, 06/30/2006 - 18:03 Permalink
Fret

Hartelijk bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Ik hoopte stiekem dat ik het zelf bij het verkeerde eind had. Het is voor mij belangrijk om blind op mijn tandarts te kunnen vertrouwen, maar dit wordt hierdoor niet bepaald gemakkelijker.

Ik zal bij de volgende afspraak expliciet om bitewing foto's vragen.
vr, 06/30/2006 - 20:22 Permalink