Geen pijn, toch een zenuwbehandeling?

Author:
esmeetje
Posted:
ma, 06/26/2006 - 09:17
Vorige week ben ik naar mijn tandarts geweest omdat een stukje van mijn kies is afgebroken. Omdat ik er verder absoluut geen last van heb, alleen een raar gevoel, ging ik ervan uit dat de kies gevuld zou worden.

Maar nu gaf mijn tandarts aan dat er een zenuwbehandeling plaats moet vinden. Dit zonder dat hij een foto heeft gemaakt (omdat ik zwanger ben).
Kan het zijn dat mijn zenuw ontstoken is, zonder dat ik er iets van merk? Je hoort nl. altijd dat je dan ontzettend veel pijn moet hebben.

Ik ben niet bang voor de tandarts of de ingreep, maar als het niet nodig is, dan liever niet. Ook door de verdoving ivm de zwangerschap (7 maand).

Groetjes, Essie.
Geke

Heeft de tandarts ook je kies getest met een koud watje?? Dit is een goede test om te kijken of de zenuw nog werkt. Het kan best zijn dat deze bij jou al afgestorven is en je eerder een keer pijn aan deze kies gehad hebt. Ik heb wel vaker gehoord dat mensen dat zich niet kunnen herinneren. Als dit het geval is, is het voordeel dat je voor een wortelkanaalbehandeling niet verdoofd hoeft te worden, omdat de zenuw niet meer werkt en het dus niet meer gevoelig is. Wel is het zo dat je voor het afmaken van de wortelkanaalbehandeling wel een paar rontgenfoto's nodig hebt, om de lengte van de kanaaltjes te bepalen. Maar de tandarts zou ook alleen een start kunnen doen en de kanaaltjes goed schoon kunnen spoelen en het vervolgens na de bevalling verder afmaken. Als dit het geval is, dat de zenuw niet meer werkt, dan zitten er vaak bacterien in de wortelkanaaltjes die ontsteking onder aan de wortel veroorzaken. Deze ontsteking spelen af en toe op, maar zijn niet goed voor het lichaam en ook niet voor de baby. Het is altijd het beste om zoveel mogelijk ontstekingsvrij te zijn in dit soort situaties. Anesthesie is niet erg tijdens de zwangerschap, als het nodig is om ontstekingen te behandelen, zolang het geen Citanest is (dat is 1 van de vele soorten) maar wordt eigenlijk niet vaak gebruikt. Je kunt je tandarts daar wel naar vragen.

Ik hoop dat het zo allemaal een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
di, 06/27/2006 - 22:28 Permalink