Hallo,
Mijn tandarts wilde in een goede kies met amalgaanvulling een witte vulling plaatsen omdat dat mooier was. Prima. Vervolgens kreeg ik last van die kies, kreeg ik een wortelkanaalbehandeling in alle 4 de wortels en een kroon. Inmiddels zit 'ie er een jaar in en ik heb er continu last van. De tandarts ging aanvankelijk niet op deze klacht in. Nu is het tandvlees eronder ontstoken, dik, pijnlijk en zijn er dagen bij dat ik niet kan kauwen.
Twee vragen:
1.
Kan dit iets anders zijn dan een wortelfractuur? Da's wat mijn tandarts denkt en dat betekent volgens hem een implantaat of brug à € 2.000.
2.
Ik vind dat mijn tandarts wel een deel van de kosten op zich mag nemen. Want die kies heeft me het afgelopen jaar al zeker € 1.250 gekost. Sta ik sterk?
Bedankt voor jullie reactie!
Mijn tandarts wilde in een goede kies met amalgaanvulling een witte vulling plaatsen omdat dat mooier was. Prima. Vervolgens kreeg ik last van die kies, kreeg ik een wortelkanaalbehandeling in alle 4 de wortels en een kroon. Inmiddels zit 'ie er een jaar in en ik heb er continu last van. De tandarts ging aanvankelijk niet op deze klacht in. Nu is het tandvlees eronder ontstoken, dik, pijnlijk en zijn er dagen bij dat ik niet kan kauwen.
Twee vragen:
1.
Kan dit iets anders zijn dan een wortelfractuur? Da's wat mijn tandarts denkt en dat betekent volgens hem een implantaat of brug à € 2.000.
2.
Ik vind dat mijn tandarts wel een deel van de kosten op zich mag nemen. Want die kies heeft me het afgelopen jaar al zeker € 1.250 gekost. Sta ik sterk?
Bedankt voor jullie reactie!
Wat ik me afvraag na het lezen van je bericht is dat ik eruit begrijp dat je geen last had van de amalgaan vulling en dat je tandarts heeft voorgesteld om de vulling te vervangen omdat het mooier was, zonder dat jij er iets over gezegd hebt?
Ik heb nog geen toestemming gegeven voor het implantaat. Ik hoor de laatste tijd veel negatieve verhalen over de tandartspraktijk (conculega's spreken over 'zakkenvullers') waardoor ik erg op mijn hoede ben en geen geld wil uitgeven als het niet nodig is. Misschien maar een second opinion buÃten die praktijk doen, ipv door een collega in hetzelfde pand (wat zij zelf voorstelden).
Succes met je behandeling en laat even weten hoe het met je gaat!
Maar je vraagt of het iets anders kan zijn dan dat. Ik vraag me dan 2 dingen af:
a. Hoe lang is het geleden dat de wkb is gedaan? Soms hebben mensen nog heel lang daarna (tot wel een half jaar lang) last van de kies.
b. Je schrijft dat het tandvlees dik en ontstoken is, zou de pijn daar niet vandaan kunnen komen. Schoonmaken tussen de tanden met stokers/flossdraad/ragers en een bezoek aan de mondhygiëniste is dan wellicht een oplossing?
Voor wat betreft punt 2 denk ik dat je niet sterk staat. De tandarts moet aantoonbaar fouten hebben gemaakt en onder 'fouten' valt niet dat de kies anders reageert dan je normaal gesproken zou verwachten.
Sterkte ermee en laat je horen hoe het afloopt?
:smt006 Monique