knobbel

Author:
EL
Posted:
ma, 07/03/2006 - 21:46
na het operatief verwijderen van mijn verstandskies (onderkaak) is er een flinke, harde knobbel ontstaan aan de buitenkant van mijn kaak. de pijn neemt toe, had de eerste dagen nauwlijks pijn en ook de zwelling neemt iets toe. wat kan dit zijn?
Geke

Het kan misschien zo zijn dat er iets onder het tandvlees is gaan ontsteken, en dat dit via de wond niet goed weg kan, omdat dit deel al weer een beetje is dichtgegroeid. In dat geval kan het zo zijn dat de ontsteking zich richting de buitenkant van de kaak heeft uitgebreid en hier een soort abces heeft gevormd. Het is belangrijk dat de oorzaak van dit abces of deze ontsteking verholpen wordt, dan verdwijnt de ontsteking vanzelf weer. Soms kan het wel nodig zijn om vanuit de mond nog een klein sneetje in het abces te maken, waardoor het vocht eruit kan en de druk er vanaf is, waardoor ook de pijn verdwijnt. Het is denk ik verstandig om er even mee naar je tandarts of kaakchirurg te gaan die je behandeld heeft. Zij kunnen het beste oordelen wat er precies aan de hand is en zonodig de wond nog eens goed schoonmaken, om de ontsteking daar te verwijderen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
ma, 07/03/2006 - 23:52 Permalink
EL

ik heb de tandarts gebeld en daar zeggen ze dat het er wel bij kan horen. ik mag wel even langskomen als ik dat wil. nu twijfel ik, omdat het wel een ontsteking kan zijn, maar volgens mij zou ik dan veel meer pijn moeten hebben..?
di, 07/04/2006 - 08:55 Permalink
Geke

Het kan ook zijn dat het gewoon zwelling is van na het trekken van de kies. Na het trekken is het ook vaak nog wel een tijdje pijnlijk. Voor ons is dat via internet natuurlijk wat lastiger te beoordelen. En omdat hij chirurgisch verwijderd is, kun je er soms nog wat meer last van krijgen dan anders. Je kunt gewoon pijnstillers gebruiken, zoals paracetamol en als dit niet goed helpt ibuprofen. De zwelling (als het gewoon zwelling is) wordt vaak na een paar dagen al weer wat minder. Mocht het niet weggaan na een week, of na een week dikker worden, of mocht je ineens hoge koorts krijgen is het belangrijk dat je toch contract opneemt met je tandarts of kaakchirurg. Zo als het nu is kun je het eerst wel even afwachten.

Heel veel sterkte ermee en mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

di, 07/04/2006 - 09:47 Permalink
EL

ok, dank je. ik wacht wel heel even af, het is wel echt een harde knobbel. dat de kies ontstoken was voor het verwijderen heeft dat er nog iets mee te maken?
di, 07/04/2006 - 09:50 Permalink
Geke

Nee, dat maakt niet zo heel erg veel uit, soms kan de genezing daardoor iets verstoord verlopen, waardoor je iets langer napijn kunt krijgen. Maar vaak als er een kies getrokken wordt, is ook de reden dat hij ontstoken is en op het moment dat de kies eruit is, verdwijnt de ontsteking ook. Dat de zwelling hard is zou ik me ook niet teveel zorgen over maken. Als het een abces is voel je vaak dat je het vocht erin heen en weer kunt bewegen, dat noemen ze wel het waterbedfenomeen. Omdat de oorzaak, de ontstoken kies verwijderd is, kan het ook zo zijn dat mocht het een abces zijn, deze ook weer verdwijnt.

Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt, en dat je het een beetje volhoudt zo met dat warme weer. Soms kan extra koelen ook nog wel wat helpen tegen de zwelling. Heel veel sterkte ermee.

di, 07/04/2006 - 10:00 Permalink