WKB + Cofferdam

Author:
Sjagga
Posted:
ma, 07/03/2006 - 21:49
Naar aanleiding van een topic op een ander subforum hier kreeg ik enkele bedenkingen over het gebruik van een Cofferdam tijdens de twee behandelingen van een WKB. Ik las hier dat het gebruik hiervan 'noodzakelijk' was tijdens deze behandelingen.
Ik heb ca. 2 maanden geleden door een hardnekkige onstekking 4 endostarts gehad, gevolgd door afgelopen week een definitieve vulling. Van al deze behandelingen is slechts één maal een Cofferdam gebruikt.
Uit pure interesse ben ik dan toch benieuwd hoe het hiermee zit, in hoeverre is zo'n ding nodig en in hoeverre moet een tandarts deze eigenlijk gebruiken?

Eerlijk gezegd vond ik gevoelsmatig die Cofferdam niet echt plesant, maar dat zegt natuurlijk niets over de functionaliteit ;)

Ik ben benieuwd naar een antwoord, bedankt! :)
Geke

De tandarts moet de cofferdam niet gebruiken. Het wordt vooral bij tandartsen die langer geleden zijn opgeleid nog niet vaak gebruikt en ook sommige jongere tandartsen vinden het lastig, omdat het natuurlijk tijd kost. Ik weet niet bij welk deel van de behandeling de cofferdam gebruikt is. Het is vooral belangrijk om te voorkomen dat speeksel en bacterien in de kanaaltjes terecht komen en de patient te beschermen tegen de kleine vijltjes, zodat ze niet in de keel terecht kunnen komen. Verder tegen het lekken van de chloorvloeistof waar mee gespoeld wordt om de kanalen goed schoon te maken werkt het goed, omdat het erg vervelend is als je hier een druppel van in je keel krijgt. Omdat de kanaaltjes voor de definitieve vulling nog goed gereinigd en schoongespoeld worden is het handig dat hierbij de rubberdam om de kies gedaan wordt, zodat je er zo zeker mogelijk van bent dat er geen bacterien in gekomen zijn. Op een andere manier goed droog houden werkt vaak wat lastiger, maar sommige tandartsen zijn er erg ervaren in en dan hoeft het natuurlijk nog niet te betekenen dat de wortelkanaalbehandeling niet goed is.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 07/03/2006 - 23:20 Permalink
Spiegeltje

Volgens mij moet die cofferdam wel gebruikt worden bij een WKB. Als er complicaties ontstaan die met een cofferdam wellicht hadden kunnen worden voorkomen heeft die tandarts er wel een probleem bij c.q. veel uit te leggen mocht de patient er een zaak van maken. Ik meen op dit forum te hebben gelezen dat zo iets als een medische fout moet worden gezien. Dat veel tandartsen ze niet gebruiken doet daar natuurlijk niets aan af. Ik zou dan wel een andere tandarts zoeken. Overigens kan het gebruik van een cofferdam bij een WKB gewoon worden doorberekend.
vr, 07/07/2006 - 23:50 Permalink
fransaki

Het gebruik van een cofferdam is tegenwoordig een absolute voorwaarde voor het doen van een goede wkb. Het is uit onderzoek gebleken dat het slagingspercentage groter is met gebruik van cofferdam. Het is niet voor niets dat endodontologen alles met cofferdam doen. Als je ook in ogenschouw neemt dat er het liefst met 10ml hypochloriet per kanaal gespoeld dient te worden en ook het liefst 3 keer 1 minuut per kanaal met de ultrasoon in de hypochloriet moet, lijkt het me wel zo prettig met cofferdam. Als je daarbij nog optelt het betere zicht op de werkplek, goed aanbrengen kanaalvulling , stift, vulling lijkt niets het gebruik van cofferdam voor het doen van goede tandheelkunde in de weg te staan.
za, 07/08/2006 - 10:59 Permalink