Vervangen vulling

Author:
Jan_TA
Posted:
di, 07/11/2006 - 16:10
Hallo allemaal,

ik heb een vrij oppervlakkige vulling die er al een jaar of 12 zit, en nu zei de tandarts dat het oud materiaal is en dat ik die dus moet vervangen. Hiervoor een afspraak gemaakt en binnenkort komt er een composiet vulling voor in de plaats.

Nu vraag ik me af of het echt wel nodig is, de vulling voelt glad aan en er is verder ook niets aan te zien.. Dus waarom zou die vulling vervangen moeten worden? Of wil de tandarts gewoon aan mij verdienen?

Is het normaal dat een vulling elke X (vul hier een getal in) vervangen moet worden? En als er verder niets aan de hand is, moet er dan veel geboord worden?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Groeten!
Jan
Spiegeltje

Of het nodig is dat de vulling moet worden vervangen kan ik uiteraard niet beoordelen (zelfs niet als ik in je mond kon kijken ;-)) maar ik weet wel dat vullingen niet het eeuwige leven hebben en vervangen na 12 jaar op zich niet abnormaal is. Bij mij zijn de laatste tijd ook de nodige amalgaan vullingen vervangen door composiet. De behandeling verliep zonder problemen. Het uitboren van amalgaan duurde niet lang (5 minuten hoogstens). Het maken van de composietvulling duurt wel vrij lang, althans langer dan bij amalgaan als het om een grote vulling gaat. Langer dan een half uur heeft het bij mij niet geduurd. Wel bleven bij mij enkele kiezen nog erg lang, zelfs tot 3-6 maanden, vrij gevoelig. Dat wordt wel langzaam minder. Dat schijnt vaker voor te komen bij composiet vullingen zodat ik dat maar voor lief heb genomen en de tandarts er niet mee heb lastig gevallen. Nu, na ruim een jaar, heb ik absoluut nergens last meer van. Bij amalgaam vullingen heb ik nooit last gehad van gevoelige kiezen (hoogstens 20 minuten dan). Dat is toch wel een groot verschil.

Er is een (klein) aantal tandartsen dat erg graag amalgaam vervangt. Niet omdat de vullingen niet meer goed zijn maar omdat ze denken dat amalgaan slecht is voor de gezondheid. De consensus onder tandartsen is dacht ik dat je een amalgaam vulling die nog goed is lekker moet laten zitten. Bij een noodzakelijk vervanging wordt dan meestal wel gekozen voor composietvullingen. Om estetische redenen kun je ook kiezen voor
voortijdige vervanging.

Ik geloof niet dat er tandartsen zijn die een goede vulling vervangen om er aan te verdienen, uitzonderingen daargelaten. Ik vind het vreemd dat je zo over je tandarts denkt.
wo, 07/12/2006 - 00:06 Permalink
minique

12 Jaar vind ik op zich ook niet erg 'schokkend' om een vulling te vervangen.

Het beste kun je je tandarts vragen wat exact de reden is om de vulling te vervangen: of het puur te maken heeft met 'oud materiaal' (of esthetisch mooier bijv.) of dat er echt iets aan de hand is (misschien toch een lekkende vulling, iets onder de vulling (zijn er foto's gemaakt?) of wat dan ook.
Als je overweegt om het niet door te laten gaan, zou ik hem nu bellen en het vragen, zodat je de afspraak evt. tijdig kunt afzeggen.

:smt006 Monique
wo, 07/12/2006 - 07:02 Permalink
Jan_TA

De reden was dat het materiaal niet goed was.. ik heb het maar laten doen, was zo gepiept, zit nu een echte '2 vlaks composiet' in. Wat dat ook precies mag zijn.

Hopen dat er verder geen tandproblemen komen dit jaar, dan komt het voor rekening van de verzekering, maar er staat me waarschijnlijk nog een verstandskies trekken te wachten (wat kost zoiets door de kaakchirurg? is al volledig 'doorgekomen', dus hoop ff een tang dr op en trekken maar)

-Jan
ma, 07/17/2006 - 12:22 Permalink