Kan ik de tandarts hier aansprakelijk voor stellen??

Author:
suusje23
Posted:
za, 07/22/2006 - 10:44
Hoi hoi,

Nou ik heb donderdag jl een hele nare ervaring meegemaakt bij een tandarts!!
Ik kreeg sávonds vreselijke kiespijn en moest na een tandarts!
Ik moest binnen 10min bij die man zijn anders ging hij weg.
Ik kom daar binnen en ga op de stoel toen kreeg ik te horen of een wortel kanaalbehandeling of de kies trekken dus ik zei nou trek hem er dan maar eruit ben ik er vanaf toch!
Ik heb 2uur lang bij die man in de stoel gezeten de verdovingen werkte niet daar werd hij zelfs kwaad om!
Hij liet tijdens de hele behandeling de stoel rechtopstaan inplaats van liggend, hij had handschoenen aan waarmee hij dus alles pakte en deed liep er zelfs mee na zijn kantoor en had er van alles mee vast gepakt daarna zat hij weer met die handschoenen in mijn mond!
De kies werkte niet mee volgens hem dus hij ging erg hard te werk deed vreselijke pijn ondanks alle verdovingen!!
Hij boorde zelfs een gaatje in me kaak zodat hij daardoor de verdoving kon geven (dat heb ik nog nooit meegemaakt)!
Hij besloot om de kies uitelkaar te boren en van wortels te scheiden om ze zo 1 voor 1 eruit tehalen, hierbij boorde hij in me wang (ik zat ook rechtop in de stoel) waardoor er een hechting in moest!
Hij sloeg keihard met de tang tegen mijn goede kiezen aan en zette enorme druk op mijn onderkaak zonder tegendruk te geven!!
Dat deed dus ook hartstikke pijn!!
Op het einde van het liedje werd het gehecht en moest ik de dag erna (vrijdag jl) na de kaakchirurg om het laatste stukje wortel eruit te laten halen, nou ik was dus al den doods nadit ik dit had meegemaakt!!
Zelfs de kaakchirurg zei wat heeft ie allemaal gedaan??
Mijn hele mond aan de zijkant is helemaal kapot doordat de tandarts zo bezig is geweest loop ik nu met een dikke zwelling en 4 hechtings in me mond een stevige pijn enz enz.
De kaakchirurg vond het dan ook niet erg normaal dat ik er 2uur had gezeten en wat hij allemaal heeft gedaan de tandarts!!
Nu is mijn vraag wat ik hier tegen kan doen en of ik er iets tegen kan doen want ik ben gewoon behandeld als een stuk vuil, en gelukkig was mijn vriend er de hele tijd bij dus die kan alles bevestigen!!
Kan iemand mij hier a.u.b goede raad over geven want me mond kan ik nu nog steeds niet ver genoeg open krijgen normaal eten kan ik niet enz enz + me mondhoeken zijn helemaal kapot!!
Nou ik hoop snel een advies te krijgen!!

Groetjes susan!!
Moon

Beste Susan,

Wat een ontzettend nare ervaring heb jij meegemaakt bij de tandarts. Het eerste wat mij te binnen schoot toen ik het las was "en dan vinden tandartsen het vreemd dat mensen bang voor ze zijn"...
Jeetje! Zoveel ellende om een kies te moeten trekken en dan alsnog de volgende dag naar de kaakchirurg. In plaats van dat ie je gelijk doorstuurt naar de kaakchirurg...

Ik heb geen flauw idee wat je eraan kan doen, maar wilde je wel laten weten hoe vervelend ik het voor je vind!
Laat je nog even weten wat je eraan gaat doen?

:smt006
za, 07/22/2006 - 10:52 Permalink
suusje23

nou ik weet dus niet of ik er uberhaupt iets tegen kan doen??
Ik hoop dus ook dat ik daar wat meer advies over kan krijgen hier.
Maar ik bel zowieso maandag even het groeneland op om te vragen of hun weten hoe ik dit kan aanpakken want ik stel hem wel aansprakelijk door hoe onmenselijk hij te werk is gegaan dat ik daardoor nu op de blaren moet zitten!!
Maar goed zodra ik meer laat ik het natuurlijk horen!!

Groetjes susan
za, 07/22/2006 - 10:59 Permalink
nevada

:o dit lijkt me idd niet normaal... Idd, dit soort tandartsen helpt mensen steeds angstiger te worden... Zou hier zeker werk van maken... Als zelfs de kaakchirurg al zoiets heeft van dit is niet normaal...

sterkte meis...
ma, 07/24/2006 - 13:25 Permalink
dj

Kijk Suusje, je kunt zelf bij de tandarts zelf een klacht indienen of bv naar de klachtencommissie gaan. Op beide manieren kun je in ieder geval je hart luchten. Of je gelijk gaat krijgen, mhh weer een ander verhaal. Dat hangt er ook vanaf hoe je het precies aanpakt.

Een helehoop dingen die je schrijft over de tandarts en de behandeling zijn rot, misschien niet zo netjes allemaal, of onaardig, maar niet duidelijk fout van de tandarts. Dat het pijn deed bv. Dat blijft soms zo, wat de tandarts ook doet. Mondhoeken kapot, moeite de mond goed open te kunnen doen, veel kracht bij het trekken, kan allemaal voorkomen. Dat met die handschoenen lijkt me niet zo netjes maar ik weet bv al niet of gebruik van die dingen ueberhaupt verplicht is oid.

Zie je wat ik bedoel? Als de kaakchirurg nou echt van mening is dat het slecht werk was, en dit ook nog schriftelijk wil uitleggen (vaak is dat niet zo, hou daar rekening mee), dan heb je wat in handen om bv mee naar een commissie te stappen. Met de rest kan dat ook wel, maar van wat ik uit je verhaal opmaak denk ik dat een klacht hiermee winnen niet mee zal vallen.

Verder over dat "aansprakelijk stellen", dat doe je voor schade die je geleden hebt, door aantoonbare schuld. Kijk wat jij meemaakt is verveldend etc, maar uit jouw verhaal maak ik geen noemenswaardige schade op (het kan best zijn dat die er is, maar ik zie het niet). Zonder schade is er ook geen aansprakelijkheid.

Ik hoop in ieder geval dat je snel van de last af bent en dat het de volgende keer beter gaat of nog beter dat het helemaal nooit meer hoeft natuurlijk.
ma, 07/24/2006 - 14:42 Permalink
vV

een aantal zaken zijn de tandarts niet verwijtbaar, bv een verdoving die niet goed werkt. Er bestaat inderdaad een systeem waarmee je een klein gaatje boort door de harde botlaag, om een zo goed mogelijke werking van de verdoving te krijgen. Ik gebruik dit systeem soms ook, en heb er altijd 100% verdoving mee. Dat dat hier niet lukte kan betekenen dat er een behoorlijk groot probleem was.

Wat ik aan info mis is hoe de kies er aan toe was, hoe lang de kies al (al zij het beperkt) klachten gaf etc.

Over het algemeen zal een tandarts proberen zelf een kies te trekken, eventueel middels splitsen van de wortels, wat ook geprobeerd is.

In mijn ogen heeft de tandarts er werkelijk alles aan gedaan de keis, en dus de oorzaak van de klachten, eruit te krijgen. Bedenk ook dat je `s avonds bij een vervanger van de eigen tandarts in de stoel zat, en voor het trekken van een kies komt een kaakchirurg op zo`n tijdstip ook echt niet naar het ziekenhuis. De tandarts staat dus alleen, en heeft ACHTERAF gezien wellicht een verkeerde beslissing genomen, en is WELLICHT ook te lang doorgegaan met proberen te trekken.

Maar als hij alleen een recept voor een sterke pijnstiller had gegeven had je wellicht het idee gehad dat hij je op een makkelijke manier afscheept. Alles heeft een keerzijde.

Misschien had hij iets meer uitleg mogen geven, en misschien had hij toen het niet ging eerder moeten ophouden. Maar hij werkt ook `s avonds door na zijn normale werktijd (hoe laat speelde dit alles zich af?) en heeft er dus ook al een hele werkdag opzitten....

Ook tandartsen zijn mensen, en bij ons zit het ook wel eens tegen..
ma, 07/24/2006 - 16:03 Permalink
Beroeps

heel vervelend allemaal. Zeker als je trouw ieder halfjaar voor preventief onderhoud naar je vertrouwde eigen tandarts gaat.Nu is er iemand snel(binnen 10 minuten, da's service) en die begint aan iets waar hij zelf ook spijt van heeft.Hij kent je niet, je mond niet, als er een ontseking is is het soms heel lastig te verdoven. Hij dacht even snelle hulp kunnen bieden, heeft alle privee afspraken van die avond maar afgebeld om je te helpen. Werd er zelf ook mies van. Allemaal negatieve energie bij beiden. Hij doet NOOIt meer iets in de avonduren, ze gaan nog klagen ook. Wat is er aantoonbaar en verwijtbaar fout gegaan. ? Bewijs leveren svp anders is dit gewoon kansloos. Wil de kaakchirurg iets meer kwijt dan het bekende goedkoop op de collega katten? Wat zegt je eigen tandarts ervan? Heb je die niet? Vraag anders een andere tandarts om een rapport te maken en de schade vast te leggen. Kost wat,vraag begroting, hoe meer tijd het kost hoe duurder maar minstens €85 exl foto's
wo, 08/02/2006 - 13:15 Permalink
Flandria

Ik kreeg sávonds vreselijke kiespijn en moest na een tandarts!
Ik moest binnen 10min bij die man zijn anders ging hij weg.

Tja, als je pijn hebt is dit toch geen issue? Ik zou zelfs blij zijn zo snel geholpen te worden.

Ik kom daar binnen en ga op de stoel toen kreeg ik te horen of een wortel kanaalbehandeling of de kies trekken dus ik zei nou trek hem er dan maar eruit ben ik er vanaf toch!

Ik weet niet hoe hij er aan toe was, maar ik zou toch kiezen voor een WKB. Een gat is toch maar een gat, daar bijt je niet mee...

Ik heb 2uur lang bij die man in de stoel gezeten de verdovingen werkte niet daar werd hij zelfs kwaad om!

Was de tand ontstoken? Dan kan dat wel eens gebeuren. Nu, de tandarts maakt wel een communicatiefoutje door daar kwaad voor te zijn, geen beroepsfout.

Hij liet tijdens de hele behandeling de stoel rechtopstaan inplaats van liggend,

Dat is soms makkelijker voor extracties. Daar is niets mis mee...

De kies werkte niet mee volgens hem dus hij ging erg hard te werk deed vreselijke pijn ondanks alle verdovingen!!

Hmmm... Daar moet je tegen protesteren hoor... Bij mij doen extracties nooit pijn, toch niet lang (zodra het pijn doet, verdoof ik bij).

Hij boorde zelfs een gaatje in me kaak zodat hij daardoor de verdoving kon geven (dat heb ik nog nooit meegemaakt)!

Google eens op Stabident. Dat is overigens een heel verstandige keuze bij een extractie: kun je weinig mee mis doen als de tand er toch uit moet.

Hij besloot om de kies uitelkaar te boren en van wortels te scheiden om ze zo 1 voor 1 eruit tehalen, hierbij boorde hij in me wang (ik zat ook rechtop in de stoel) waardoor er een hechting in moest!

Zei hij dat: "ik boor nu in je wang", of maakte hij een flap om zo bot weg te kunnen halen en verwar je dat?

Zelfs de kaakchirurg zei wat heeft ie allemaal gedaan??

Niet erg collegiaal...

Nu is mijn vraag wat ik hier tegen kan doen en of ik er iets tegen kan doen want ik ben gewoon behandeld als een stuk vuil, en gelukkig was mijn vriend er de hele tijd bij dus die kan alles bevestigen!!

En wat zou je klacht zijn? Dat hij lomp, bruut en onbeleefd is? Dat lijkt me een zwakke rechtzaak te worden. Vergeet niet dat een kies in de onderkaak wel eens meer niet kan verdoven en dat het bot op deze plaats extreem hard en dik kan zijn. Als de wortels nog krom zijn bovendien, is dat helemaal lastig. Bovendien nam hij de verantwoordelijkheid om je door te sturen naar de kaakchirurg om de wortelrest te verwijderen.

Nou ik hoop snel een advies te krijgen!!

Ik denk dat je best eerst contact opneemt met de tandarts in kwestie en eens de dingen uitpraat. Daarbij zou ik goed in je hoofd houden wat je nu feitelijk wil bereiken. Excuses? Uitleg? Terugbetaling, al dan niet gedeeltelijk? Dat hij de schade oplapt? Wraak?

Is dat niet bevredigend? Dan zou ik pas overwegen om klacht in te dienen. De tandarts heeft zeker fouten gemaakt, op zijn minst communicatiefouten. Maar bedenk wel dat hij met een goede foto waarmee hij kan aantonen dat het een moeilijke extractie zou worden, vrijuit kan gaan.

Maar volgens mij kan een goed gesprek al veel wrevel weghalen. Een kies trekken is nu eenmaal geen pretje en een moeilijke kies al helemaal niet. Dat die kaakchirurg zo zijn collega aanvalt is op zijn minst niet collegiaal. Hij was er immers niet bij en kan dus moeilijk oordelen.
di, 10/17/2006 - 13:43 Permalink