NOODGEBIT

Author:
bakoenin
Posted:
do, 07/27/2006 - 03:29
Ik heb nu sinds enige dagen een kunstgebit over de bovenkaak en heb daar vragen over die ik graag voorleg.

Eerstens heb ik een discussie met mijn tandarts gehad over de noodzaak van een “noodgebit” .
Het is mij duidelijk dat een dergelijke voorziening nodig is vanwege de toestand van de kaak nadat ( een groot deel van ) tanden en /of kiezen getrokken zijn.
Er stond bij mij nog maar een (1) element overeind. Dat is getrokken en drie dagen later kon het noodgebit geplaatst worden.
Ik begrijp tot heden niet waarom ik ( in dit specifieke geval dan ) niet direkt een – mooier – definitief gebit geplaatst kon krijgen. Mijn kaak is – behoudens op eerder genoemde plaats - al jaren “tand/kies-vrij”.

Dan het noodgebit.
Er is in totaal vier maal ge-hapt ( is dat juist als men je een bakje “gommie” of afgeleide chemicalien in de mond schuift? )
Na de eerste maal is een gebit gemaakt waarin ik direkt de contouren van een kleine bakfiets herkende. Aangezien dat ding op geen enkele manier bleef hangen ,tot grote ergenis van mijn tandarts en mijn teleurstelling,heb ik de praktijk verlaten met de afspraak “we zullen zien wat te doen”. Daarna hebben we de andere sessies op diverse wijzen getracht e.e.a. passend te krijgen. Voor de laatste sessie werd ik uitgenoding met “ Ik heb het opgelost kom maar langs”.

In het gebit werd deze keer dan een laagje tweecomponenten materiaal aangebracht dat uithardde tot een dun en zacht siliconen-achtig laagje . Daarna werd het wederom in mijn mond geplaatst met de nodige druk om e.e.a. op z’n plaats te persen waarbij dan in ieder geval werd bereikt dat het ding niet direkt uit mijn mond viel. We zijn na dat “consult” een biertje gaan drinken waarbij we elkaar sjagerijnig lastig vielen. Mijn tandarts blijft beweren dat het goed is zo als ik maar even geduld oefen.Ik blijf beweren dat hij een nieuwe – goede - mal van mijn kaak had behoren te maken i.p.v. blijven hannesen met een gebit ( en mal ) dat nu eenmaal veel te groot gemaakt is.

Kijk , als ik lach valt m,n gebit op de grond. De hele rij plastic placebo’s staat buiten de cirkel van mijn onderkaak. Enige concrete of zelfs maar virtuele relatie tussen de twee ontbreekt.
Ik heb een aantal malen getracht onder de aandacht te brengen dat het voorheen wel leek alsof ik ernstig over-bite vertoonde maar dat was een gevolg van de stand van de voortanden nadat dezen tezamen werden “gebouwd” ,door deze zelfde tandarts nota bene.
Mijn voortanden ( wortels) stonden vóór de kaakwal dus konden niet als uitgangspunt voor een juiste vorm genomen worden.Nu moet ik genoegen nemen met de repliek van de tandarts dat ik voorheen ernstige over-bite vertoonde. Hij heeft de laatste acht jaar in mijn mond gekeken , ik niet.

Ik heb het gebit nu twee dagen in mijn mond en al weken niet echt gegeten. Ik kan verklaren dat dat met deze temperaturen alcoholisme in de hand werkt. Met het gebit kan ik niet eten want als ik er enige druk op breng valt t eruit. Het heeft onbalans links-rechts en/of het verhemelte is onjuist zodat ik niet op een van die zijden kan drukken zonder in verlegenheid te raken – zal ik maar zeggen.

Het heeft een imposante voorzijde waarmee het de bovenlip vervormt zodat ik er in de spiegel uitzie als de Wolfmens, kent u die waar een man ( bij volle maan ) in een bloeddorstige wolf veranderd? Het zal de schrikreaktie van de buren wel verklaren.
Sorry,ik overdrijf misschien een beetje maar het is wat ik in de spiegel zie.

Zo kan ik ook niet zoenen vanwege m’n bovenlip die te strak gespannen staat – went dat??
Ja ja,Leuk is dat niet want ik had wel vertrouwen in deze tandarts. Ik heb het gevoel alsof er een fietsband ( 6Ato) onder mijn bovenlip gemonteerd is.

Ik heb het ding met een zekere hoeveelheid plakpasta in de mond omdat ik wil weten of ik mij nu zo vergis of dat ik in de maling genomen wordt door iemand die ik al lang vertrouw voor z’n werk.
Dat gaat wel maar ik merk nu al dat je met poetsen ook de laag in het gebit verwijderd en de grote ( buiten-)maat blijft een enorm probleem. Ik heb werkelijk 2x zoveel bovenwit als onder. Ik wantrouw de theorieen die ik te horen krijg als zou er een redelijke verklaring bestaan voor dat je bovenkaak ineens zoveel over je ondertandenetc staan dat dat alleen al een probleem is met eten. Ik kan niet kauwen maar moet met de ondertanden ( hetgeen beschikbaar is ) schuivend-malende bewegingen maken waardoor je een sterk koegevoel ontwikkelt. Daarvan kan ik mij ook niets herinneren!?.

Eerstens zou ik graag een reaktie zien op mijn vraag over dat noodgebit. Ik begrijp de –algemene- noodzaak maar niet in mijn geval in combinatie met zoveel terzake doende ervaring met betreffende patient.

Ik ben zelf een gemotiveerd technisch-mechanicus en kan mij niet indenken dat maken van een gebit ( noodgebit of niet) niet beter kan. Ik geloof dat hier erg onzorgvuldig gewerkt is en dat steekt mij temeer gezien ik op voorhand voldoende pecunia op mijnheer’s rekening gestort heb.

Ik ben 56 jaar, en het zal duidelijk zijn dat ik probeer er het beste van te maken. Ik eet bio. Ik heb afspraken gemaakt voor eventuele behandeling van mijn kaak en zie inmiddels dat dat – als ik voor implantaten kies - voor mij betekent dat ik een keuze moet maken tussen in de toekomst mijn “dingen” te kunnen maken of een kaakbotimplatatie etc waarna dan een “klikgebit” gemaakt kan worden. Implantaten zijn te prefereren. Gezien de leeftijd en de stand van zaken zou dat dan beste boven en onder moeten gebeuren(?) zodat de rekening –geschat- op zo’n 13000€ of meer zal uitkomen,naast dat het heel veel tijd (kan) neemt.Of je gaat in op die beloften uit het buitenland waar je de taal niet begrijpt. Dan is het uiterlijk “vastgezet”. Ik begrijp dat een kunstgebit zoals de verzekeraars bedoelen uiteindelijk botslijtage teweeg brengt zodat ik waarschijnlijk wel beter gebruik kan maken van de mogelijkheid (hier in Nederland ) bot te implanteren ( als dat maar niet van kleine witte beertjes komt ).Ik meen dat de verzekeraar daarvoor kan worden aangesproken.

Ik zou dus hoe dan ook – in enige jaren twee gebitten moeten laten maken,geklikt of niet. Ik zie daar geen redelijke verklaring voor wat ik nu meemaak.Misschien gaat het weer weg maar ik merk vandaag ook toenemende pijn in de onderkaak omdat – naar ik meen te voelen – deze door het gebit binnen de grenzen van de rij plastic van het gebit gedwongen worden. Kauwen gaat dan ook op die manier.

Buiten al de technische vraagstukken doet het uiterlijk er ook veel toe en het is "raar" om met een opvallend groter bovengebit rond te wandelen. Dat is niet opbouwend.

Mag ik van u vernemen? Ik dank u hartelijk op voorhand

hartelijke dank
vV

Wat er waarschijnlijk voor een deel speelt is dat inmiddels de kaak al behoorlijk geslonken is, wellicht is het daardoor gewoonweg moeilijk een goed passende prothese te maken.
Tevens heeft de tandarts weinig referentie omdat de oude situatie er niet naar was.

Verder is het zo dat uw spieren en zachte weefsels niet gewend zijn aan een prothese. Uit mijn ervaring duurt de gewenning en aanpassing in zo`n situatie veel langer, en is het idd bijna onmogelijk direct vanaf 0 de goede prothese te maken. Eerst wennen aan ëen prothese, na gewenning en met meer info kan de tandarts dan wel een betere prothese maken.

Wellicht is het dan nog steeds zo dat een prothese weinig hopuvast heeft, wat nog moeilijker wordt als er eigen tanden nog staan in de tegenoverliggende kaak, de belasting is namelijk anders dan met ook een prothese er tegenover.

Uw hele verhaal lezend denk ik dat er wellicht communicatieproblemen een rol spelen, dat uw tandarts wellicht tekort schiet in uitleg , maar dat ben ik bang ook uw eigen verwachtingen iets te hoog gespannen zijn.
do, 07/27/2006 - 14:56 Permalink
bakoenin

Ja,dat wil ik allemaal graag van u aannemen.
Maar is daar een reden om iemand een veel te grote prothese in het gelaat te schuiven??
do, 07/27/2006 - 15:12 Permalink
vV

om te bepalen of ie echt te groot is zou er iemand anders naar moeten kijken.
Aangezien u niet gewend ben aan een plaatje/prothese kan ook een normaal geproportioneerde prothese (te) groot aanvoelen.

Wilt u het zeker weten zult u toch denk ik een second opinion moeten laten uitvoeren.
(liefst buiten uw woonplaats/werkgebied van de tandartsenwaarneemregeling waar uw eigen tandarts mee werkt)
do, 07/27/2006 - 15:27 Permalink
bakoenin

Nou nou. Ik heb een brief naar mijn tandarts gestuurd met mijn opmerkingen waarop deze een afspraak regelde met de techniker die het gebit gemaakt heeft ( op basis van de mal die mijn tandarts eerder maakte).
Na ampel onderzoek blijkt het gebit te groot,verkeerde tanden,verkeerde kleur etc.etc.Er is meteen een nieuwe mal gemaakt-deze keer van de onder- en de bovenzijde. Begin volgende week kan ik terugkomen voor een vervolgsessie om e.e.a. te passen en controleren waarna dan waarschijnlijk een nieuw gebit gemaakt zal worden dat wel past. Wie zou dit nu moeten betalen is mijn vraag?
In mijn zoektocht naar een oplossing stuitte ik overigens op het fenomeen "Tandprotheticus' Het lijkt t best te zijn om de behandeling door de tandarts te laten verrichten maar zodra er een prothese aan te pas komt ( van welke aard ook ) is het inschakelen van een tandprotheticus aan te bevelen. Wordt op de zelfde basis vergoed overigens.
za, 07/29/2006 - 19:53 Permalink