Hoihoi!
Ik ben Femke en ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik een vraag heb over een behandeling.
Ik ben twee weken geleden voor het eerst in 8 jaar naar de tandarts geweest. Ik ben heel erg bang voor de tandarts maar toen bleek dat mijn man's tandarts nieuwe patiënten aannam heb ik meteen een afspraak gemaakt. Anders ga ik de komende 10 jaar nog niet :-?
Ik ben namelijk als de dood voor trekken, en de laatste keer dat ik bij de tandarts was wilde hij mijn verstandskiezen trekken. Dus ben ik 8 jaar niet geweest,
Maar goed, het viel de tandarts hartstikke mee, ik had geen gaatjes en nagenoeg geen tandsteen. Oh er viel een loden last van me af. Voor de zekerheid nog even foto's maken, daar kon ik de volgende dag over bellen.
De volgende dag gebeld, bleek dat ik 4 gaatjes tussen mijn kiezen heb die dus gevuld moeten worden. Ik ben 25 maar ben nog nooit gevuld en weet dan ook niet wat ik kan verwachten.
De assistente zei dat alles in één afspraak paste (kan ik daaruit opmaken dat het zo gepiept is?)
Ze vroeg of ik verdoving wilde, maar omdat ik geen klachten heb en erg bang ben voor spuiten heb ik gevraagd of ze dacht dat het nodig was. Ze dacht van niet, en anders kon het altijd nog.
Ze vertelde nog dat er een bandje om mijn kies gelegd werd.
Nu zijn mijn vragen dus: hoe gaat het in zijn werk, tussen je kiezen vullen? En als ik nu geen pijn heb aan mijn tanden, betekent dat dan dat het boren waarschijnlijk ook niet pijn doet?
Moet er trouwens altijd geboord worden?
Hoe moet ik me dat voorstellen, dat er een bandje om de kies gelegd wordt?
Is het ook gek als ik de tandarts vraag of ik de foto's mag zien, en of hij me aan de hand van de foto's uitlegt wat hij gaat doen en waar? (hij weet dat ik bang ben)
Ik ben Femke en ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik een vraag heb over een behandeling.
Ik ben twee weken geleden voor het eerst in 8 jaar naar de tandarts geweest. Ik ben heel erg bang voor de tandarts maar toen bleek dat mijn man's tandarts nieuwe patiënten aannam heb ik meteen een afspraak gemaakt. Anders ga ik de komende 10 jaar nog niet :-?
Ik ben namelijk als de dood voor trekken, en de laatste keer dat ik bij de tandarts was wilde hij mijn verstandskiezen trekken. Dus ben ik 8 jaar niet geweest,
Maar goed, het viel de tandarts hartstikke mee, ik had geen gaatjes en nagenoeg geen tandsteen. Oh er viel een loden last van me af. Voor de zekerheid nog even foto's maken, daar kon ik de volgende dag over bellen.
De volgende dag gebeld, bleek dat ik 4 gaatjes tussen mijn kiezen heb die dus gevuld moeten worden. Ik ben 25 maar ben nog nooit gevuld en weet dan ook niet wat ik kan verwachten.
De assistente zei dat alles in één afspraak paste (kan ik daaruit opmaken dat het zo gepiept is?)
Ze vroeg of ik verdoving wilde, maar omdat ik geen klachten heb en erg bang ben voor spuiten heb ik gevraagd of ze dacht dat het nodig was. Ze dacht van niet, en anders kon het altijd nog.
Ze vertelde nog dat er een bandje om mijn kies gelegd werd.
Nu zijn mijn vragen dus: hoe gaat het in zijn werk, tussen je kiezen vullen? En als ik nu geen pijn heb aan mijn tanden, betekent dat dan dat het boren waarschijnlijk ook niet pijn doet?
Moet er trouwens altijd geboord worden?
Hoe moet ik me dat voorstellen, dat er een bandje om de kies gelegd wordt?
Is het ook gek als ik de tandarts vraag of ik de foto's mag zien, en of hij me aan de hand van de foto's uitlegt wat hij gaat doen en waar? (hij weet dat ik bang ben)
Aangezien je nog nooit een vulling hebt gehad zou ik het in eerste instantie zonder verdoving proberen.
En nee, is niet vreemd om te vragen of je de foto's wilt zien.
Ik heb net ook het eerste gaatje laten vullen. De tandarts raadde aan om wel te verdoven, want het gaatje zat redelijk diep richting de zenuw. Ik wilde het toch zonder proberen en ik heb er niets van gevoeld. De tandarts zei dat de zenuw misschien al afgestorven was. Ik heb overigens voor het vullen ook nooit pijn gehad aan die kies. Het gaatje is tijdens een controle ontdekt. Kan het ook zijn dat mijn pijngrens hoog is (komt meer voor in de familie)? Ik heb trouwens vooraf ook 1000 mg paracet/coff geslikt. Kan dat ook meespelen?
Ik heb regelmatig gaatjes gehad (helaas) ook tussen de tanden en ik merk dat die in mijn geval gevoeliger zijn dan 'gewone' gaatjes.
Zou het zonder verdoving proberen maar met de mogelijkheid te stoppen, want stel dat het wel pijn doet in jouw geval dan duurt wachten lang..
Dus gewoon goede afspraken proberen te maken zover dingen mogelijk zijn
Kan ik daar alsnog om vragen? Wat kunnen de eventuele gevolgen zijn nu dat niet is gebeurd?
Gewoon bij de volgende controle ter sprake brengen is vroeg genoeg. Kan de foto gemaakt worden. Voor een eventuele vervolg behandeling maakt het niets uit.
Heel veel succes ermee en als je nog vragen hebt kun je het natuurlijk laten weten.
:smt006 Geke