nalatigheid

Author:
arizona
Posted:
ma, 07/03/2006 - 13:04
hoi,

mijn vorige tandarts, waar ik keurig elk half jaar kwam, zei dat het wel meeviel met mijn gebit (ondanks zeer duidelijke gaatjes!!!) en zelfs toen ik tussendoor kwam op hem een nieuw gaatje te wijzen, zei hij dat het wel mee viel. hij wilde er nix aan doen om "het niet erger te maken". Twee second opinions later blijkt dat er in zowat elke tand/kies iets goed mis is. het kost me bakken met geld. ik ben maar verzekerd tot 425 euro, als de tandarts steeds zegt dat het wel mee valt waarom dan hoger verzekeren...toch? mijn tandarts was op de hoogte van mijn medicijn gebruik en had moeten weten dat dit mijn gebit geen goed deed. nu ben ik er goed ziek van omdat ik heel veel zelf moet betalen.
ik wil hem aansprakelijk stellen wegens nalatige behandeling en hem op laten draaien voor de kosten. hoe pak ik dat aan, heeft iemand ervaring? zijn de meningen van twee andere tandartsen genoeg bewijsmateriaal?

groetjes, Arizona
vV

staan die 2 andere meningen zwart op wit? zijn er foto`s waar e.e.a. uitblijkt?

De eerste weg is toch altijd de tandarts erop aanspreken en hem de gelegenheid geven e.e.a. alsnog te behandelen.

Het zou ook kunnen zijn dat de betreffende aantastingen niet zover zijn dat er per-se behandeld moet worden. Daar kunnen tandartsen van mening over verschillen.
ALs de eigen tandarts betreffende plekken over langere tijd vervolgd heeft en ze zijn stabiel zou ook ik er niet zomaar een boor inzetten.

dat is wel een grijs gebied. Kom je er met de tandarts niet uit zijn er diverse wegen , gebruik de zoekfunctie maar eens op bv ""klacht"" en ""tuchtraad"", ""tuchtcommissie"" e.d., is al heel veel over geschreven op het forum.

succes.
do, 07/27/2006 - 10:20 Permalink
Beroeps

vaste procedures in deze:Praat met uw tandarts, geef hem 'n kans te herstellen indien nodig. Laat nieuwe tandarts eerst alles met rontgen en kleurenfoto's vastleggen voordat hij aan het boren slaat, want daarna is er geen enkel recht van spreken. Zit er geen schot is: vraag bij welke klachtencommissie hij is aangesloten en leg het probleem daar neer.
Klachtgeld is niet zo hoog en komt retour als klacht gegrond is.

Of stap naar advocaat en betaal je scheel uiteraard met forse aanbetaling.
Tanden moet je niet verzekeren maar poetsen want een schoon gebit rot niet en kost niets, wetenschappelijk bewezen.
wo, 08/02/2006 - 13:21 Permalink
dj

@beroeps, ik begrijp de rationaliteit van "de tandarts de fout geven de kans te herstellen". In de normale redelijke omgang tussen partijen ga je zo met elkaar om.

Toch is dit m.i. niet het hele verhaal, als er sprake is van echte incompetentie of kwade trouw is het natuurlijk niet verstandig zo'n tandarts weer aan de slag te laten gaan met je gebit. M.i. geldt dezelfde afweging die een patiënt voor élke behandeling moet maken: "heb ik er voldoende vertrouwen in?".
wo, 08/02/2006 - 17:39 Permalink