Kom net terug van de tandarts. Heb al anderhalve week last van mijn achterste kies linksboven, niet mijn verstandskies want die heb ik niet meer, maar dus de kies die ernaast staat.
Op de plaats van mijn verstandskies zit nu een bol, het is te zeggen, het voelt aan als een bol, dat is wellicht bot dat zich daar gevormd heeft toen ze jaren geleden mijn verstandskies weggehaald hebben.
Maar al dat tandvlees rond mijn laatste kies staat gezwollen. Met mijn tand is alles OK, maar de tandarts zei dat doordat het tandvlees (die bol, bot dus) iets boven mijn kies uitkomt, zou het kunnen dat er zich etensresten opstapelen die gaan gisten en voor zwelling kunnen zorgen.
Ik heb nu een afspraak op 25/8 (kon niet vroeger, alles vol) om daar een stukje tandvlees weg te halen. De tandarts gaf het een speciale naam maar weet het niet meer. Hij zei dat het maar een kleine ingreep was en ik er niet veel last zou van hebben, wel enkele draadjes om te hechten maar het zou heel weinig of niet bloeden, zei hij.
Wat gaat hij nu precies doen? Gaat hij bot wegzagen??? Kan zoiets? Mij lijkt dit dan toch een ernstige ingreep. :roll: Ben een beetje bang omdat ik het laat doen net voor een drukke periode van feesten en zo, en ik wil weten of ik er veel van ga afzien... en vooral, is het maar een stuk tandvlees wegsnijden of gaat hij echt aan die bol zitten, dus een stuk bot wegzagen of zo???
Op de plaats van mijn verstandskies zit nu een bol, het is te zeggen, het voelt aan als een bol, dat is wellicht bot dat zich daar gevormd heeft toen ze jaren geleden mijn verstandskies weggehaald hebben.
Maar al dat tandvlees rond mijn laatste kies staat gezwollen. Met mijn tand is alles OK, maar de tandarts zei dat doordat het tandvlees (die bol, bot dus) iets boven mijn kies uitkomt, zou het kunnen dat er zich etensresten opstapelen die gaan gisten en voor zwelling kunnen zorgen.
Ik heb nu een afspraak op 25/8 (kon niet vroeger, alles vol) om daar een stukje tandvlees weg te halen. De tandarts gaf het een speciale naam maar weet het niet meer. Hij zei dat het maar een kleine ingreep was en ik er niet veel last zou van hebben, wel enkele draadjes om te hechten maar het zou heel weinig of niet bloeden, zei hij.
Wat gaat hij nu precies doen? Gaat hij bot wegzagen??? Kan zoiets? Mij lijkt dit dan toch een ernstige ingreep. :roll: Ben een beetje bang omdat ik het laat doen net voor een drukke periode van feesten en zo, en ik wil weten of ik er veel van ga afzien... en vooral, is het maar een stuk tandvlees wegsnijden of gaat hij echt aan die bol zitten, dus een stuk bot wegzagen of zo???
Op google vind ik niet bijster veel...
Volgens wikipedia; Gingivectomie is het chirurgisch verwijderen (=ectomie) van tandvlees (=gingiva).
Niets meer en niets minder dan een stukje tandvlees weghalen dus, als je het mij vraagt ;) Ik denk niet dat het iets is om je zorgen over te maken.
Inderdaad ja... :wink: , dat het het chirurgisch verwijderen van tandvlees is had ik inderdaad gevonden maar had graag wat meer uitleg over hoe, wordt er enkel tandvlees weggesneden of snijden ze ook bot weg?? Bij mij komt mijn tandvlees achter de kies waar ik last van heb een beetje boven de kies uit (mijn verstandskies heeft daar gestaan,ooit), maar dat voelt aan als een harde bol, dus als mij tandarts er wil voor zorgen dat dat niet meer boven mijn kies uitkomt, dan moet hij toch bot wegboren?? Hoe gaan ze dan te werk ? En is dat geen ingreep waar je achteraf veel pijn van kan hebben...? Mijn tandarts heeft me wel gezegd dat er een paar hechtingen zullen zijn maar niet veel. :roll:
modified widman flap en je hebt ideetjes als je onder afbeeldingen kijkt. het heet correct een tuberplastiek, maar daar was nix te scoruh op het wereld wije weppie
overigens kan je ook een verdikking rond je laatste kies krijgen doordat er daar een fijne riggel tandsteen heeft gevormd. moeilijk te zien, moeiljk te voelen, lastiger weg te halen. dus wie weet wordt het een twee in één actie
Maar heeft ie een foto van dat gebied, want er zijn natuurlijk wel wat meer redenen om een zwelling te kunnen krijgen (wortelresten, sequesters van bot, cystes, een extra verstandskies enz.)
Hij heeft geen foto gemaakt maar dat kan zijn doordat hij een tijd terug al een foto gemaakt heeft van dat gebied, in april werd een kies getrokken. Ik heb het nu over de tand die naast het gat staat waar die kies stond. Hij heeft toen gekeken of alle resten van de kies weg waren omdat er nog een stukje bot uit mijn tandvlees zat, en dat heeft hij dan wat bij gevijld (of zoiets). Alleen is niet het tandvlees van dit gat dat gezwollen staat, maar het tandvlees achter mijn kies, waar ooit mijn wijsheidstand stond (die hebben ze 18 jaar geleden verwijderd!) en een beetje de zijkant van de kies staat ook gezwollen. Het tandvlees van het gat (waar in april de kies getrokken werd), staat heel mooi en langs die kant staat er niets gezwollen.
Ik begreep achteraf ook niet goed waarom hij geen foto gemaakt heeft, hij heeft enkel met zijn pincetje het tandvlees eens afgetast. Heb nochtand een heel goed tandarts. :roll: