hallo allemaal,
ben net terug van vakantie uit griekenland en alweer op de stoel van de tandarts. ik had namelijk last van mij voorlaatste kies. Daar bleek dat ik een gaatje had in mijn toch al goed van amalgaan voorziene kies. De tandarts had erg slecht bericht voor mij, hij wil de kies uitboren en kijken wat er nog over is, blijkt nu dat dat hij niet geviuld kan worden dan moet hij worden getrokken e zit ik met een gat. Een kroon is volgens hem ook geen optie omdat de kies erachter ook al heel slecht is en tandvleesproblemen heeft. Ik heb tranen met tuiten gehuild en denk er over om een second opinion te vragen bij een andere tandarts. Want ik heb echt geen zin om met zo n gaat in mijn mond te lopen. Help, weet iemand een oplossing. Alvast bedankt.
ben net terug van vakantie uit griekenland en alweer op de stoel van de tandarts. ik had namelijk last van mij voorlaatste kies. Daar bleek dat ik een gaatje had in mijn toch al goed van amalgaan voorziene kies. De tandarts had erg slecht bericht voor mij, hij wil de kies uitboren en kijken wat er nog over is, blijkt nu dat dat hij niet geviuld kan worden dan moet hij worden getrokken e zit ik met een gat. Een kroon is volgens hem ook geen optie omdat de kies erachter ook al heel slecht is en tandvleesproblemen heeft. Ik heb tranen met tuiten gehuild en denk er over om een second opinion te vragen bij een andere tandarts. Want ik heb echt geen zin om met zo n gaat in mijn mond te lopen. Help, weet iemand een oplossing. Alvast bedankt.
Het zijn eigenlijk drie dingen die spelen: slechte achterse, slechte?? 1-na-achterste en wat als ze weg zijn?
Als de kies eruit is moet moet dat klaar. Als je een slecht funfament hebt is er niet iets moois en stevigs op te bouwen
Je eerst eens kijken of, als ie er uit is, je die kies ook echt mist.
Zo ja. Is dat omdat je met een blik in de spiegel een groot zwart leeg gat ziet. Is dat omdat je niet goed kan kauwen. Of i het alleen het idee dat je niet meer al je kiezen hebt.
Als je daar uit bent kan je pas besluiten of je wat wilt doen. Dan komt de vraag: hoe staat de rest erbij, en dan pas een oplossing. Van alles fantasievol roepen nu heeft dus geen zin. Laat die kies eerst eens behandelen, laat die achteste eruit halen, en besluit dan hoe je verder zou willen.
Succes
De eerste weken zijn wat vervelend maar daarna merk je er nauwelijks nog iets van.
De optie is meestal: een brug. Daarbij wordt de kies ervoor en erachter voorzien van een kroon voor de ophanging en komt er een 'kunst'kies tussen.
voor de precieze techniek moet je maar 'brug' in de zoekfunctie typen, dan kom je vanzelf veel tegen hierover.
Voorwaarde is wel dat de kies erachter en ervoor van dusdanige kwaliteit zijn dat ze wel houden. Oja, de andere optie is een implantaat, een kostbare en tijdrovende klus maar wel met perfect resultaat.
De oplossingen worden pas bepaald als het probleem bekend is. En de mogelijkheden afgewogen.
het is niet alleen ijdelheid Het is de middelste kies. En de naastegelegen kiezen zijn dusdanig slecht dat hier geen brug gebwoud kan worden.
ben trouwens voor een second opinion naar andere tandarts geweest en deze tandarts gaat nu zenuwbehandeling uitvoeren en als alles goed gaat een kroon plaatsen. Verder moet mijn hele gebit in de revisie omdat mijn (oude) tandarts een hele hoop heeft laten zitten. O.a. ontstekingen van zenuwen, vullingen die al tien jaar niet vernieuwd zijn en waarschijnlijk nog meer problemen die vastgesteld moeten worden dmv een OPT.
Dus je begrijpt heb nog een hoop voor de boeg. Oja, zij vond ook dat ik echt mijn kiezen en tanden moet behouden. Omdat door kaakproblemen lichte overbeet echt in de porblemen ga komen.
maar in ieder geval bedankt.
Nettie
Ben blij dat dit forum bestaat. Ik bengisteren naar de kaakchirurg geweest voor een overzichtsfoto van mijn tanden en kiezen. Volgens hem kan er zeker geen brug geplaatst worden ivm de slechte staat van het tandvlees en de kies. Dus geen optie. De kies kan wel behandeld worden met zenuwbehandeling (middelste) en kroon maar brengt wel risico met zich mee, dus als dit niet lukt zit ik met een gigaprobleem. Volgens mijn tandarts kan er geen implantaat worden geplaatst omdat de kies te dicht bij de bijholte ligt. Volgens de kaakcihirurg kan het wel. Ik houd dus onvoldoende kauwvermogen dan en krijg verzakkingen als de kies het niet redt. aangezien ik een kaakafwijking heb en de rest van mijn gebit dit ook niet kan opvangen. Ik he nu met de noodvulling in die kies weer veel pijn maar durf het echt niet aan om naar mijn oude tandarts te gaan, want weg is weg. Ik ben hee erg bang niet zozeeer alleen voor het gat maar voor de gevolgen.... weet iemand raad. Voor de kosten probeer ik bij mijn verzekering het op bijzondere tandheelkunde te gooien of lukt is nog maar de vraag?? Kan trouwens ook geen gebit omdat de stand van mijn onderkaak heel afwijkend is.. en blijf dus maar met pijn lopen dus als please iemand een goede tip of advies kan geven alvast bedankt hiervoor.....want ben inmiddels radeloos aan het worden. Nettie
bn ik dus weer, vandaag eindelijk mijn kies behandeld door de nieuwe tandarts en pfffffffffffff is gelukt de kies kan blijven. ER heeft een zenuwbehandeling plaatsegvonden en kies is helemaal uitgeboord en vulling is vernieuwd. Maar vorige tandarts heeft mijn gebit dus compleet verwaarloosd, ging keurig 2 keer in het jaar naaar hem toe voor controle en hij heeft heel veel dingen er maar op aan laten komen. Bij mijn achterste kies is de ruimte tussen kies en tandvlees dus 8 mm moet normaal 1 mm, zijn. Hij heeft het jaren laten zitten en nu zit ik dus weer met een probleem paradontoloog??? Ik weet niet wat daar de kosten van zijn en of een eventuele behandeling niet te laat is. Verder heeft hij gaten en ontstekingen laten zitten. Hoop dat er nog wat te redden valt. KOst in ieder geval een hele hoop centjes. In Amerika had je het nog kunnen verhalen op de tandarts maar hier?? Heb trouwens ook gesprek gehad met ijn oude tandarts en hij geeft ook toe dat hij de de boel verzaakt heeft dus ik bedoel maar. Mijn volgende vraag is dus paradontoloog of niet en wat zijn de eventuele kosten??? Alvast bedankt....
Nettie