mond in orde stellen : beugel,bleken,vraag over kronen

Author:
nickfont
Posted:
wo, 08/23/2006 - 18:53
ik ben dus bezig met m'n mondje te verzorgen, draag momenteel een beugel en nog 3 weekjes mag die weg :)

door 'n fietsongevalletje heb ik 1 tand gehad die afgebroken was bovenaan (voortand dus) en tand ernaast is er ook stukje af, dit is opgelost door stiftand en beetje bij te vullen,

maar om het helemaal mooi te maken ga ik nu kroon (kronen wss) laten steken..

de rest van m'n voortanden zijn nog gaaf, maar staan niet perfect op een rijtje, en als ik bvb 2 kronen zo laten steken (2 voorste tanden) dan zou een kleurverschil vrij snel opvallen.. daarom zou ik graag die 6 tanden (dus de 2 hoektanden en de 4 tanden ertussen) een kroon van laten maken, zodat kleurverschillen na het bleken niet opvallen..

opmerkingen hierover ?
Geke

Ik snap niet helemaal waar je naartoe wilt. Er moeten dus kronen op de 2 voorste tanden? Maar je denkt erover om ze alle 6 te laten kronen. En je wilt het laten bleken? Dat laatste lijkt me dan niet echt de moeite waard als overal al kronen op zitten. Je kunt een heel mooi resultaat krijgen door alleen 2 kronen op je voorste tanden te laten zetten. De kleur kan zo bepaald worden, dat het niet opvalt bij je andere tanden, maar ik weet niet of dat is wat je wilt. Wil je juist dat alles gebleekt wordt? Dan kun je de andere 4 tanden gewoon bleken en de kleur voor de kronen bepalen als het gebleekt is. Wel is het dan zo dat de kleur van de andere tanden weer terug komt, dus dat je aan vaker bleken vast zit. Zes kronen lijkt mij geen goede optie, omdat je dan heel veel moet wegboren van de waarschijnlijk gezonde tanden, dat is erg zonde. Als het echt helemaal niet mooi is kun je nog een facing of een laagje composiet er overheen overwegen. Maar ik denk dat je het allemaal het beste even met je tandarts kan bespreken, want hij of zij heeft er goed kijk op wat er bij jou allemaal aan de hand is en welke tanden eventueel een kroon zouden moeten. Kronen op gezonde tanden zetten is geen goede oplossing in ieder geval.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
wo, 08/23/2006 - 18:53 Permalink
nickfont

wel, ik ben zoiezo van plan voor al mijn tanden te laten bleken, maar mijn tandarts zei me ook dat het bleken moest gebeuren voor er kronen geplaatst zouden worden, dit om de kronen qua kleur af te stemmen op de andere tanden.

waar ik naar streef is een quasi perfecte glimlach, ik zou het héél erg jammer vinden om kleurverschil op te merken en ik dacht, als ik alle 6 van die voorste tanden een kroon neem, is er totaal geen kleurverschil..
wo, 08/23/2006 - 19:11 Permalink
Geke

Dan zijn eventueel misschien facings de mooiste oplossing, dan slijp je namelijk niks aan de achterkant van je tanden weg, maar komt er een soort kroon op de voorkant alleen. Van porcelein, deze kan door de tandtechnicus zo gemaakt worden dat er met de kroon helemaal geen kleurverschil is. Zo kan de tand die een kroon nodig heeft een kroon krijgen en de ander tanden allemaal een facing. Dit is denk ik de mooiste oplossing als dit echt is wat je wilt. Al is het soms wel zonde. Want je slijpt toch van je gezonde tanden af, dat komt niet meer terug en een kroon of facing gaat ook niet levenslang mee, maar ongeveer 15 jaar. Dus op een gegeven moment is deze aan vervanging toe en vaak moet er dan weer iets extra afgeslepen worden. Dus uiteindelijk houdt het op voor zo'n tand.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
wo, 08/23/2006 - 19:45 Permalink