Pijn als ik tegen tand tik of duw na ontzenuwen van tand?

Author:
MarcL
Posted:
wo, 08/23/2006 - 14:51
Maandag is er bij me bovenaan een voortand ontzenuwt.
Het is nu tijdelijk dicht gemaakt en ik moet vrijdag terug gaan voor de definitieve vulling.
Maar maandagavond had ik aan die tand wat lichte tandpijn, maar dat leek me normaal als ik sommige verhalen hier lees.
En gisteren was alles vrij goed, bijna geen pijn meer, maar vanaf deze ochtend heb ik pijn aan die tand als ik er tegen duw of tik.
Ik heb wel geen constante tandpijn, alleen als ik dus er tegen tik of duw doet het pijn.
Ook heb ik geen pijn als ik iets koud drink ofzo, want de zenuw is er uit.
Ik had al naar mijn tandarts gebeld of dit normaal is, maar hij werkt niet op woensdag.
Is dit dus normaal, want de zenuw is er toch al uit?
Geke

Ja het klopt dat de zenuw eruit is en je geen pijn meer kunt krijgen bij warm of koud. De pijn die je eerst hebt gehad is waarschijnlijk gewoon napijn, komt vaak voor als de zenuw eruit gehaald is. Wat je nu zou kunnen voelen is dat het misschien toch wat onrustig is onder aan de wortelpunt. Dat kan komen doordat de tandarts door het vijlen het daar wat geirriteerd heeft, maar ook als er nog bacterien in de ruimte zitten, waar de zenuw heeft gezeten. Deze bacterien kunnen ook zorgen voor ontsteking aan de wortelpunt. Irritatie of ontsteking aan de wortelpunt voel je vaak door het tikken of drukken op de tand. Het kan zijn dat het ook nog een soort napijn van de behandeling is. Het beste is denk ik om het gewoon even af te wachten en het de tandarts te melden bij de volgende afspraak. Als het dan nog niet weg is, is het misschien goed om eerst de tand goed schoon te vijlen en spoelen en nog een keer tijdelijk dicht te maken, zodat het goed tot rust kan komen en de bacterien goed weg zijn.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
wo, 08/23/2006 - 18:39 Permalink
MarcL

Bedankt voor de info.Nu voel ik me al een heel stuk gerustgesteld.
Want ik heb vroeger al meer tanden moeten laten ontzenuwen en had toen nooit last van napijn gehad.
En gisteren had ik bijna geen pijn meer en dacht ik dat het voorbij was.
Maar deze ochtend was die tand dus plots heel gevoelig geworden.
Nogmaals dank en ik zal vrijdag iets laten weten als ik terug bij de tandarts ben geweest.
wo, 08/23/2006 - 19:03 Permalink
MarcL

Ik ben dus gisteren terug geweest naar mijn tandarts.De tand die ontzenuwt was, was van de eerste keer ook al defnitief opgevuld.Dat had ik dus verkeert begrepen maandag.
Hij moest uitwendig alleen nog wat bijgewerkt worden.
De pijn als ik tegen de tand tik was sinds donderdag al iets beter, maar nu is het al 2 dagen hetzelfde, maar word dus ook niet erger.
De tandarts zei dat ik dit nog een tijdje kan voelen.
Het vreemde was, dat toen hij vrijdag de tand uitwendig bijwerkte en dus ook wat moest boren, ik er helemaal niks van gevoeld heb.En hij had geen verdoving gebruikt.
Dacht thans dat het trillen van het boor zou pijn doen, maar helemaal niet.
Nu zal ik dus moeten afwachten hoelang het nog duurt vooraleer de pijn helemaal verdwenen is.
za, 08/26/2006 - 16:41 Permalink
MarcL

Wat ik nog effe wilde vragen.
Wanneer de tandarts een tand aan het afwerken is, dan gebruikt hij vaak een elektrisch ding waarin een blauw lampje schijnt, dat hij dan een paar seconden tegen de tand houd en dan piept dat.En dan doet hij het weer weg.
Is dat om het materiaal sneller te laten drogen?
Maar ik voel er thans geen hitte uitkomen als hij dat tegen de tand houd?
ma, 08/28/2006 - 11:31 Permalink
Geke

Dat is een blauwe lamp. Het felle licht van de lamp zorgt ervoor dat het composiet, dus het witte vulmateriaal uithard. Vroeger werd er veel met amalgaam, grijze vulling, gevuld, dit werd eigenlijk gewoon in het gaatje gestopt en goed aangedrukt (gecondenseerd) en was dan vrij snel hard. Je hebt tegenwoordig ook glasionomeer vulling (dat is ook wit, maar niet precies in tandkleur te krijgen), dit materiaal wordt ook hard zonder lamp, maar dat duurt veel langer. Dat heeft pas na 24 uur een goede hardheid. Composiet is erg sterk vulmateriaal, het hecht ook aan de tand. Het wordt als een soort witte pasta in de tand aangebracht en kan dan mooi in model gemaakt worden, dat is ook het voordeel van dat het een tijd mooi zacht blijft. Zo kun je het model van de tand goed in ere herstellen. Op het moment dat het er mooi in zit, wordt het met de lamp uitgehard. Vaak wordt het wel in kleinere laagjes gedaan, omdat de lamp niet meer dan ongeveer anderhalf tot 2mm door kan dringen. Dus dat is vaak ook een reden dat deze lamp vaker gebruikt wordt bij een gaatje vullen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 08/28/2006 - 14:18 Permalink
MarcL

Ik wilde maar even laten weten, dat de pijn als ik tegen mijn ontzenuwde tand tikte nu bijna helemaal verdwenen is.Het is sinds gisteren plots beginnen beteren en nu voel ik er bijna niks meer van.
Dat heeft dus een 10 dagen geduurd.
vr, 09/01/2006 - 12:31 Permalink