Verdoving bij plaatsen implantaten

Author:
Josee
Posted:
vr, 09/08/2006 - 13:30
Afgelopen dinsdag zijn er bij mij 2 implantaten geplaatst in de onderkaak om daar een klikgebit (prothese) op te plaatsen. Voor de ingreep kreeg ik een lijst met vragen over welke ziekten je hebt. Daar stond bij heb je schildklierproblemen en wordt je daar voor behandeld? Mijn antwoord was ja want ik ben hypothyreoidie (dus traag (bij mij zelfs niet werkende schildklier). Als ik hier ja op antwoordde moest ik contact opnemen met de implantoloog. Dat heb ik dus gedaan. Maar hij vroeg welke medicijnen ik er voor gebruikte (Thyrax en Cytomel), oh dan is het geen probleem.

Nou is mijn vraag waarom wordt die vraag gesteld? Ik heb n.l. op een ander forum voor schildklierproblemen gelezen dat Ultracain (de verdoving waar mee gewerkt wordt) niet goed is in combinatie met schildklierproblemen. In Ultracain zit n.l. adrenaline en dat wordt slecht afgebroken door hypo mensen. Volgens mijn implantoloog kon je Ultracain rustig gebruiken en was het geen probleem.

Tijdens de behandeling kreeg ik ontzettend hartkloppingen, de implantoloog is zelfs even moeten stoppen met de behandeling omdat ik me helemaal niet goed voelde en ook last had van misselijkheid en braakneigingen.
Vandaag dus 3 dagen na de behandeling voel ik me nog steeds heel beroerd. Pijn en steken in de schildklier, nek, keel, schouders, hoofdpijn etc. Hoe had ik dit kunnen voorkomen?? Kan dit toch door de verdoving komen, eerst heb ik 6 spuitjes gehad en later was nog niet alles goed verdoofd en moesten er nog 2 spuitjes bij, was dit misschien ook een te hoge dosering?

Als pijnstiller kreeg ik Ibuprofen 600 mee en die heb ik alleen op dinsdag 3 gebruikt en woensdag nog maar 1.

Alvast bedankt voor de reactie.

groetjes
José
Josee

Bedankt voor de reactie.

Ik heb geen enkel idee hoeveel carpules er gebruikt zijn, er is in totaal 8 keer ingespoten, met een spuit die door de assistente aangegeven werd.
In ieder geval zal ik bij een volgende behandeling waarbij verdoofd moet worden vragen naar dat andere middel.

Kunt u mij ook vertellen waarom er op die lijst met vragen gevraagd wordt naar schildklierproblemen. Is dit alleen vanwege de verdoving of heeft dit ook een andere reden?

Verder ben ik weer een dag verder, ik heb nog steeds diverse klachten oa vermoeidheid, hoofdpijn en pijn in het keelgebied. Tevens heb ik een verschrikkelijke ijzersmaak in de mond. Hopelijk gaat dat over, want als dat blijvend is vind ik het niet prettig. De implantaten zijn gemaakt van titanium, maar die dopjes die er opgeschroefd zitten smaken verschrikkelijk naar ijzer. Weet u ook of die vieze smaak over zal gaan?

bedankt voor uw reactie.
José
za, 09/09/2006 - 16:08 Permalink
robinson

“Medisch tandheelkundig Memo 2001”, auteurs:

H.H. Bruins
Dr. J.R.E. Haalboom
Prof. Dr. R. Koole

Uitgever: Bohn Stafleu van Lochum

Hyperthyreoïdie:

Belangrijk:

►Kans op Thyreotoxische crisis tijdens stresssituatie (eventueel ook tijdens tandheelkundige/mondhygygiënische behandeling.)

► Bij pat. die medisch/farmacotherapeutisch adequaat behandeld worden:
● is een behandeling uitvoerbaar
● stress voorkomen

● orale ontstekingen en dentogene foci adequaat bestrijden.

► Bij pat. die niet of onvoldoende medisch/farmacotherapeutisch behandeld worden:
● alleen spoedeisende hulp en instructie mondhygiëne
● stress voorkomen
gebruik locale anasthetica zonder adrenaline/epinifrine
● infecties vroegtijdig met antibiotica behandelen

► Let op bijwerkingen van thyreostatica:
● agranulocytose
● verhoogde bloedingsneiging

● infectiekans

Ijzersmaak kan komen door de hechtingen, als met bijv. met Vicryl is gehecht kan dit een vieze smaak veroorzaken
za, 09/09/2006 - 19:19 Permalink
Josee

Hardstikke bedankt voor uw reactie. Nu begin ik te begrijpen wat er sinds dinsdag met mijn lichaam aan de hand is, ik ben gewoon aan het hyperen (dus teveel schildklierhormoon). (Ik was al redelijk hoog ingesteld met medicijnen, waarbij ik me wel goed voelde trouwens en dan die stress en die verdoving erbij deed de emmer overlopen) Vandaar ook die spanningen en hoofdpijn. Het kwartje is nu echt gevallen. Nu moet ik er nog achter zien te komen hoe ik dit oplos, is het verstandig om morgen bv minder hormoon in te nemen of zal deze verhoging van het hormoon vanzelf weer wegvloeien en moet de tijd dat doen. Nogmaals hardstikke bedankt voor uw hulp.
za, 09/09/2006 - 21:23 Permalink
minique

Misschien moet je daarover even contact opnemen met de arts waar je onder controle bent voor je schildklierproblemen!?

:smt006 Monique
zo, 09/10/2006 - 08:06 Permalink
Josee

Hallo Monique

Ik ga morgen zeker contact opnemen met mijn endocrinoloog en mijn implantoloog.
Bedankt voor de reactie.
José
zo, 09/10/2006 - 10:47 Permalink
robinson

Hypothyreoïdie:

Belangrijk:
* Kans op Myxoedeem tijdens stresssituatie (evt. ook tijdens tandheelkundige- en mondheelhundige behandeling), vooral bij ernstige vormen of onbehandelde hypothyreoïdepatiënten.

* Bij pat. die medisch/farmacotherapeutisch adequaat behandeld worden:
- behandeling uitvoerbaar
- stress voorkomen
- orale ontstekingen en dentogene foci adequaat bestrijden.

*Bij pat. die niet of onvoldoende medisch/farmacotherapeutisch behandeld worden:
- alleen spoedeisende hulp en instructie mondhygiëne
- stress voorkomen
- geen benzodiazepinen voorschrijven (anti-psychotica)

* Verhoogde infectiekans, daarom dentogene foci en orale ontstekingen adequaat bestrijden.
- zo nodig tandheelkundige behandeling in medsich centrum

Myxoedeemcoma?

* Verschijnselen:
- trage hartslag (bradycardie)
- bewustzijnsdaling
- acuut hartfalen

- Maatregelen:
- hulp inroepen / ambulance waarschuwen
- luchtweg vrijhouden / reanimeren
- zo mogelijk zuurstof toedienen
- in afwachting van hulp / ambulance: waarmteverlies voorkomen (foliedeken)

Orale verschijnselen: (m.a.w. wat kan de tandarts in de mond van een hypoparathyreoïdiepatient tegen komen?)

* Bij kinderen (cretinisme, tegenwoordig zeldzaam)
- vertraagde wisseling van het gebit
- malocclusie (onvolledig gebit)
- gegeneraliseerd tandvleeszwelling
- vergrote tong
- typisch gelaat: grove trekken, platte brede neus, uit elkaar staande ogen, dikke lippen.

* Op latere leeftijd:
- typisch gelaat en uiterlijk
- hals: struma (en lage stem)

.

Kortom: wanneer een schildklierziekte goed en adequaat wordt behandeld kunnen tandheelkundige en mondheelkundige behandelingen zonder problemen plaats vinden. Anders wordt het natuurlijk als een hyperklier nog niet afgeremd is, dan moeten ingrijpende ingrepen uitgesteld worden tot alles onder controle is.

Geadviseerd word liever geen verdovingsvloeistof met adrenaline/epinifrine te gebruiken.
ma, 09/11/2006 - 08:40 Permalink
Josee

Hallo,

Ik heb vanmorgen mijn endocrinoloog gebeld en de situatie uitgelegd. Volgens hem zou het kunnen komen door een samenloop van omstandigheden dus: erge stress in combinatie met flinke verdoving met adrenaline, hoog gedoseerd in medicatie, pijn en na de behandeling een paar dagen weinig eten. Volgens hem zal het ongeveer een week duren voordat ik me weer normaal zou moeten voelen. Een hypo lichaam heeft nou eenmaal meer tijd nodig om adrenaline af te breken.

Minder medicatie innemen zou volgens hem niet helpen omdat thyrax pas effect heeft over 14 dagen en Cytomel gebruik ik maar heel weinig. Dus als ik vanaf vandaag minder thyrax zou nemen merk je dat pas over ongeveer 14 dagen, en dan heb ik het dus niet meer nodig om te minderen. Daar komt nog bij dat je weer ontregeld raakt door wijzigingen in medicatie (en na 1,5 jaar ontregeld te zijn geweest, wil ik dat dus echt niet meer).

Gelukkig begint het ondertussen ook weer iets beter te gaan, ik ben nog wel steeds moe en pijn in de nek en schildklier maar het is al veel minder als vorige week. Mijn implantoloog is deze week met vakantie en volgende week dinsdag heb ik een afspraak om de hechtingen te verwijderen, dus dan vraag ik het nog na bij hem.

Bedankt voor de reactie's.
groetjes
José
ma, 09/11/2006 - 12:30 Permalink