Dik verhemelte

Author:
jaantje
Posted:
wo, 09/13/2006 - 14:32
Sinds een klein weekje heb ik een bult onder 1 van mijn voortanden.
De wortels zijn al jaren dood.
Nu krijg ik een plaatje aan boven en onder gebit.
Heb al verscheidene keren gehapt.
Zo vorige week donderdag ook,mijn tandvlees was al een beetje geirriteerd(heb ik eens in de zoveel tijd aan die voortand)
Het happen bovenin was daardoor een beetje pijnlijk.
De volgende dag deed mijn tand ook zeer en ontstond er in de avond een klein bultje aan mijn verhemelte.
Zaterdag deed het echt zeer en was de bult ook gegroeid.
Probleem is,het gaat wel open en de pus komt eruit.
Maar 5 minuten later is die weer net zo dik.
Mijn tand doet geen zeer meer en de bult eigenlijk ook niet.
Vroeger heb ik vaker een bult gehad onder mijn verhemelte maar dan werd mijn hele gezicht dik.
Dat is nu niet het geval.
Wie herkent dit of weet wat het mogelijk kan zijn.
Alvast bedankt!

Groetjes Jaantje
Geke

Ik denk toch dat het een goed idee is om de tandarts er even naar te laten kijken en in ieder geval te melden dat je daar steeds een bult krijgt. Want dat is wel een teken dat er daar bij die tand of kies iets niet helemaal in orde is. De zenuw is dood zeg je zelf al, ik weet niet of er ooit een wortelkanaalbehandeling in gedaan is, maar om deze problemen te verhelpen is dat wel nodig. En als er al eentje in zit, dan is deze waarschijnlijk gaan lekken en moet er opnieuw een gedaan worden. Omdat de zenuw al dood is, is dit geen pijnlijke behandeling. Verder heb je nu nog geen last van een dik gezicht, maar met dit soort problemen kan dat zo een keer gebeuren, dat is erg onvoorspelbaar. Het kan ook zijn dat zo'n ontsteking zich verder in je lichaam uitbreid en kan levensgevaarlijk zijn in zeldzame gevallen. Vooral op het moment dat je ineens hoge koorts krijgt, moet je meteen contact opnemen met de tandarts of huisarts.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
wo, 09/13/2006 - 23:06 Permalink
jaantje

Bedankt voor de reactie!

Ik heb in het verleden zoveel wortelkanaalbehandelingen gehad dat ik ze niet meer kan tellen.
Er zat een aantal jaren een gaatje onderaan mijn tand om de ontsteking weg te houden.
Raakte dat gaatje verstopt keeg ik enorme onstekingen.
De laatste keer dat dat gebeurde was mijn gezicht voor de zoveelste keren dik.
De tandarts heeft er toen een spuit in de ontsteking gestoken,wat ontzettend pijnlijk was!
Heb daarna jaren geen last gehad tot van de week weer.
Ik heb zometeen een afspraak bij de tandarts.
Ben erg benieuwd en ontzettend zenuwachtig.

Groetjes Jaantje
do, 09/14/2006 - 09:31 Permalink
jaantje

Ben nu een uurtje terug van de tandarts.
Het lag niet aan mijn voortand maar aan mijn tandvlees.
Ze hebben 4 spuiten gezet,de ontsteking uitgeduwt en mijn tandvlees met een boor schoongemaakt.
Ik heb perio-aid meegekregen.
Dat moet ik met een spuit achter mijn voortanden spuiten gedurende 2 weken.
Moet zeggen dat ik net heel veel pijn had na mijn bezoekje.
En mijn bult is weer dik.
Kan dit zijn van het duwen op de ontsteking?
do, 09/14/2006 - 11:35 Permalink
Geke

Dat kan toch zijn van wat irritatie van de behandeling, maar het is ook belangrijk het erg goed schoon te houden om dit probleem te laten verdwijnen. Als het aan het tandvlees ligt is een goede mondhygiene heel erg belangrijk. Dus 2x per dag goed poetsen en eigenlijk elke dag tussen je tanden schoonmaken. Afhankelijk van hoeveel ruimte er is, kun je dat het beste met ragertjes doen (borsteltjes op een ijzerdraadje), als deze niet passen gebruik je daarvoor tandenstokers (een goede uitleg voor het gebruik staat op de beginsite van tandarts.nl) en als stokers niet passen kun je flossdraadgebruiken. Ook is het belangrijk wat de tandarts geadviseerd heeft goed op te volgen, dus het spoelen met perio-aid. Dan moeten de problemen waarschijnlijk snel verdwenen zijn.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten. Laat ook maar even weten hoe het afgelopen is en of de bult uiteindelijk verdwenen is. Succes ermee!!

:smt006 Geke
do, 09/14/2006 - 11:56 Permalink