Ik zit in de volgende situatie, die ik kort probeer te schetsen.
In april 2005 bleek wegens interne resorptie voortand 11 niet meer te redden. Deze is in juni 2005 geëxtraheerd. Tandarts stelde een implantaat (2e fase inheling)+kroon voor. In september 2005 is het implantaat met moeite gezet. In april 2006 werd het implantaat omhoog gehaald. Ook dit ging weer met de nodig moeite en kracht gepaard. De noodkroon bleek niet te passen en de volgende dag is een composiet gemaakt. Echter in de loop van de week werd mijn tandvlees boven het implantaat paars (hematoom) en ging ontsteken. Medicijnen gekregen (amoxiciline). In mei 2006 bleek dat de definitieve kroon niet paste en dat het implantaat te hoog zit. Ik kreeg een stifttand en er werd me gevraagd of ik het vervelend vond dat het er zo lelijk uit zag. Ik heb gevraagd om een verwijzing naar een paradontoloog/implantoloog. De tandarts stelde mij gerust, het was slechts een technisch probleem, de implantoloog zou het implantaat met zijn apparatuur omlaag kunnen draaien.
De implantoloog constateerde in juli 2006 "vestibulair ontstekingsinfiltraat, fistel, zwarting halverwege implantaat, fistel buccaal en fenestratie ter plaatse van implantaat. Prognose slecht. Perforatie door de buccale botwand, fenestratie in het bot, ontsteking, zeer waarschijnlijk gehele botwand verdwenen en niet meer op te bouwen".
Ik heb dit 20/08 besproken met mijn tandarts. Deze stelde een plakbrug voor. Die 2 jaar moet blijven zitten, zodat het tandvlees kan herstellen. Hij wil het zelf doen of (op zijn kosten) laten doen door de implantoloog. Hij bleef volhouden dat het allemaal goed komt en dat botopbouw mogelijk zou zijn.
Ik vroeg hem mijn dossier+ reactie+voorstel op te sturen
(dit dossier "vergeet" hij steeds op te sturen) naar de implantoloog omdat ik diens mening over dit voorstel wil weten alvorens te beslissen.
Dit zou hij z.s.m. doen. Maar is tot op heden niet gebeurd.
Wat moet ik nu doen??
Ik heb erg last van de niet verdwenen ontsteking rond het implantaat (sinds april 2006) maar het verwijderen van het implantaat durf ik niet door mijn eigen tandarts te laten doen. Ook ziet het er zo lelijk uit en omdat het mijn voortand is, is het erg opvallend.
Kan iemand mij advies geven?
Alvast ontzettend bedankt,
Chantelle :smt006
In april 2005 bleek wegens interne resorptie voortand 11 niet meer te redden. Deze is in juni 2005 geëxtraheerd. Tandarts stelde een implantaat (2e fase inheling)+kroon voor. In september 2005 is het implantaat met moeite gezet. In april 2006 werd het implantaat omhoog gehaald. Ook dit ging weer met de nodig moeite en kracht gepaard. De noodkroon bleek niet te passen en de volgende dag is een composiet gemaakt. Echter in de loop van de week werd mijn tandvlees boven het implantaat paars (hematoom) en ging ontsteken. Medicijnen gekregen (amoxiciline). In mei 2006 bleek dat de definitieve kroon niet paste en dat het implantaat te hoog zit. Ik kreeg een stifttand en er werd me gevraagd of ik het vervelend vond dat het er zo lelijk uit zag. Ik heb gevraagd om een verwijzing naar een paradontoloog/implantoloog. De tandarts stelde mij gerust, het was slechts een technisch probleem, de implantoloog zou het implantaat met zijn apparatuur omlaag kunnen draaien.
De implantoloog constateerde in juli 2006 "vestibulair ontstekingsinfiltraat, fistel, zwarting halverwege implantaat, fistel buccaal en fenestratie ter plaatse van implantaat. Prognose slecht. Perforatie door de buccale botwand, fenestratie in het bot, ontsteking, zeer waarschijnlijk gehele botwand verdwenen en niet meer op te bouwen".
Ik heb dit 20/08 besproken met mijn tandarts. Deze stelde een plakbrug voor. Die 2 jaar moet blijven zitten, zodat het tandvlees kan herstellen. Hij wil het zelf doen of (op zijn kosten) laten doen door de implantoloog. Hij bleef volhouden dat het allemaal goed komt en dat botopbouw mogelijk zou zijn.
Ik vroeg hem mijn dossier+ reactie+voorstel op te sturen
(dit dossier "vergeet" hij steeds op te sturen) naar de implantoloog omdat ik diens mening over dit voorstel wil weten alvorens te beslissen.
Dit zou hij z.s.m. doen. Maar is tot op heden niet gebeurd.
Wat moet ik nu doen??
Ik heb erg last van de niet verdwenen ontsteking rond het implantaat (sinds april 2006) maar het verwijderen van het implantaat durf ik niet door mijn eigen tandarts te laten doen. Ook ziet het er zo lelijk uit en omdat het mijn voortand is, is het erg opvallend.
Kan iemand mij advies geven?
Alvast ontzettend bedankt,
Chantelle :smt006
Doeg,
In dit geval is de botwand door de ontstane ontsteking opgelost en zal het tandvlees waarschijnlijk optrekken en mogelijk als de lip het laat zien, een cosmetisch probleem vormen. Ook de aanwezige ontsteking zal geen positieve invloed hebben en het is nu zaak om het botdefect niet groter te laten worden dan noodzakelijk.
Wat je ook voor oplossing kiest na het verwijderen van het implantaat, het zomin mogelijk extra bot verwijderen, het zo goed mogelijk hechten en eventueel extra (kunst)bot aanbrengen kunnen een rol spelen om het cosmetisch resultaat van de volgende vaste voorziening te verbeteren.
Ik raad uw aan om met uw tandarts-implantoloog te bespreken wat de mogelijke gevolgen zijn van het verwijderen van het implantaat en wat de mogelijkheden zijn om een tot een zo positief eindresultaat als mogelijk te komen.
Met vriendelijke groet.
Ik zal het zeker met de implantoloog bespreken.
Wat ik jammer vind is dat ik nu -in mijn ogen- onnodig lang met de ontsteking rondloop. Dit omdat ik vertrouwde op mijn tandarts die zei dat het makkelijk op te lossen zou zijn door de implantoloog. Misschien had door eerder ingrijpen het botdefect beperkt kunnen worden. Ik wist tot kort geleden niet wat fenestratie is en dat een botwand door ontsteking kan oplossen. Maar mijn tandarts had al in april kunnen begrijpen dat het mis was en me met spoed kunnen doorverwijzen. Ik heb hem in mei gevraagd of het schadelijk was om tot half juli (afspraak implantoloog) rond te blijven lopen met de ontsteking, maar dat was geen probleem. Het zou niet tot (onherstelbare) schade kunnen leiden.
Opvallend genoeg heb ik sinds september 2005 geen nota's van mijn tandarts meer ontvangen (ik ben nog meerdere malen langsgeweest: om het implantaat omhoog te halen, voor de composiet, voor medicijnen, voor de stift, en ook 2 keer voor foto's omdat ik me zorgen maakte en last had van de ontsteking) en ook is het vreemd dat hij nalaat om stukken naar de implantoloog te sturen.
Betekent een plakbrug dat er aan de twee naastgelegen (gezonde) tanden moet worden geschaafd? Valt dit aan te raden? Of is een tijdelijke plaatprothese beter?
Groet,
Chantelle
Succes!
Begrijpelijke vragen/opmerkingen... Ik denk (ik ben wel een leek hoor) dat een snelle (tweede) beoordeling (die implantoloog wellicht) prioriteit zou kunnen/moeten hebben. Je implantoloog kan het dossier ook opvragen.
Heb je die implantoloog zelf opgezocht of ben je doorverwezen?
In de tussentijd zou ik adviseren om een Essex-retainer te dragen, dit is een kunststof plaatje dat als een gebitsbeschermer over de tanden geschoven wordt,waarin in jouw geval 1 tand bevestigt zit.
Zo zweeft de "neptand" boven het tandvlees waardoor er geen belasting op het bottransplantaat uitgeoefend wordt.
Op deze manier hoeft er ook geen etsbrug gemaakt te worden,buiten de kosten ook minder praktisch, kijk maar na de inhelingsperiode, als het implantaat geplaatst kan worden moet de etsbrug er weer vanaf, na de ingreep er weer op.
Lijkt me minder handig.
Maar allereerst een goed behandelplan, dwz, soft en hardtissue-management voor een optimaal esthetisch resultaat.
Succes.
gelijkertijd de tandarts die het implantaat geplaatst heeft schriftelijk manen het dossier door te sturen naar jouzelf (aangetekende brief aangezien het nog steeds niet gebeurt is!), vervolgens kopie naar de implantoloog en 1 exemplaar zelf houden, je weet nog niet waar het goed voor kan zijn.
De tandarts mag juridisch gezien dit dossier niet toesturen naar de implantoloog op zijn verzoek, alleen op jouw verzoek.
Dat er iets misgaat kan gebeuren, ook met implantaten. jammer maar helaas, en in dit geval lastig om nog te corrigeren. (maar niet onmogelijk).
Maar er moet wel netjes over gecommuniceerd worden. En tja kosten hangt af van wat er verkeerd is gegaan. reageert het lichaam niet zoals verwacht/gewenst? of is het in de procedure verkeerd gegaan? dat moet toch wel vast te stellen zijn. En tegenwoordig moet het gewoon kunnen het esthetisch netjes te doen..