vervelende bijwerking fluor?!

Author:
mariaz
Posted:
do, 09/21/2006 - 19:57
Hallo,

Ik heb op voorschrift van mijn tandarts gisteravond voor het eerst Elmex fluor tandpasta gebruikt. Ik heb het geheel volgens de voorschriften gebruikt en nou heb ik al de hele dag behoorlijk last van gevoelig tandvlees en het is ook rood. Dit staat wel min of meer aangegeven als voorkomende bijwerking in de bijsluiter. Maar er lijkt ook een laag weefsel van mijn tandvlees af te komen. Het weefsel is wittig verkleurd. Het lijkt wel alsof het tandvlees aan het vervellen is. Dit alles is dus behoorlijk gevoelig, ik zou zelfs willen zeggen pijnlijk, ik voel mn mond al de hele dag.
Komt dit iemand bekend voor? Is dit normaal? Wat kan ik er aan doen?

Ik ga morgen de tandarts bellen, maar wellicht dat iemand mij vanavond al gerust kan stellen...

Alvast bedankt!
Geke

Heb je al met je tandarts gebeld? Ik heb dit verschijnsel eigenlijk nog niet eerder gehoord. Heb je in het verleden nooit met tandpasta gepoetst met fluoride erin, of is dit juist een tandpasta met een speciaal verhoogde hoeveelheid fluoride? Ik weet niet of je ook op een andere manier hebt gepoetst dan anders, misschien als je door waarschuwing van je tandarts harder bent gaan poetsen, dat dit de reactie van je tandvlees verklaard. Ik vind het een raar verschijnsel, ik kan het ook niet goed beoordelen via internet en als je er echt je twijfels bij hebt, is het het verstandigst de tandarts het te laten beoordelen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten. Laat ook maar even weten hoe het afgelopen is en wat er precies met je tandvlees aan de hand was en of het al wat beter gaat.

:smt006 Geke
vr, 09/22/2006 - 22:06 Permalink
mariaz

dag geke,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels de tandarts gebeld, deze heeft mij alleen een nogal voor de hand liggend antwoord gegeven; voorlopig stoppen met het gebruik en over twee weken nog eens proberen.

Ik poets normaal gesproken ook met een tandpasta met fluoride erin en ik krijg ook wel eens fluor behandelingen van de tandarts; heeft me nooit dergelijke bijweringen gegeven. De laatste keer dat ik bij de tandarts was heeft zij mij speciale elmex tandpasta voorgeschreven, deze heb ik bij de apotheek gehaald. Heeft idd een vehoogd fluorgehalte.

Gelukkig is de ergste gevoeligheid alweer over. Ik had echter al een 'zwakke plek' in mijn tandvlees, deze ligt nu een beetje bloot en is erg gevoelig net als het tandvlees er omheen, begint te bloeden zodra ik het aanraak en de pijn bij het poetsen van dat gedeelte is erg onaangenaam.

Ik heb qua poetsen niks anders gedaan dan normaal, ik heb de gebruiksaanwijzing op de tandpasta ook precies opgevolgd, ik kan het dus ook niet anders verklaren dan een overgevoeligheidsreactie. Het is namelijk wel voor het eerst dat de fluor echt een hele nacht in heeft gewerkt op mn gebit en het tandvlees.
Wellicht was het 'weefsel' dat ik dacht dat ik van mn tanvlees af zag komen wel een laag fluor die zich had gevormd?

Ik ga het over twee weekjes weer eens proberen en ik hoop dat mn tandvlees tot die tijd weer wat hersteld is.

Groetjes!
zo, 09/24/2006 - 10:34 Permalink
Chris888

Veel mensen die overgevoelig zijn voor luchtjes, zalfjes, zeepjes, pasta's enz, zijn dat voor de conserveringsmiddelen die in die producten verwerkt zitten. Als de tandpasta over 2 wk wederom een reactie opwekt, kun je nog een ander merk proberen.
zo, 09/24/2006 - 18:01 Permalink
peertje

verhoogd fluoride is 1500 ppm (deeltjes per miljoen deeltjes)
dat is de maximale wettelijk teogestane hoeveelheid in nederland. Dat heeft in principe elke tandpasta.
Vergis je niet in mint of conserveringsmiddelen. Sommige mensen zijn voor juist die dingen meer gevoelig, krijgen droge mond of wat dan ook. Als je er last van hebt, gewoon lekker mee stoppen. Meldt het je tandarts en vraag een alternatief.

Maar zeg er eens. wat was de reden van het voorschrijven van die tandpasta? Problemen met het tandvlees? Want wat je beschrijft is symptoom van een redelijk aggresieve ontsteking, (ook wel ANUG of NUG) genaamd. Daarbij komen ook vliesjes tandvlees los en doet het behoorlijk zeer met poetsen.
Maar ook een rondje hard poetsen en een harde borstel kunnen je al het idee geven dat je velletje vol met schaafplekjes zit.
zo, 09/24/2006 - 20:42 Permalink
mariaz

(erg genant om toe te geven;) mn mondhygiene is de laatste jaren niet echt optimaal geweest en mn tandvlees heeft dus wel wat te lijden gehad net als mijn tanden. volgens mijn tandarts zit ik op veel plekken net tegen gaatjes aan, vandaar volgens mij de fluorbehandelingen, kan dat kloppen? ik heb overigens nog nooit daadwerkelijk gaatjes gehad.

ik poets sinds ongeveer 3/4 jaar met een zachte tandenborstel welke mij mee is gegeven door de tandarts, nu ik zo'n last had van pijn heb ik zelfs een paar dagen met een kleutertandenborstel gepoetst.

ik ben verbaasd dat ik zo heftig reageerde op de tandpasta omdat ik al vaker extra fluor heb gebruikt. ik heb op de verpakking gekeken en daar staat 12.5 mg/g fluor. Ik weet niet of dat heel veel is? Verder zitten er gezuiverd water, propyleenglycol, hydroxyethylcellulose, saccharine en appel-aroma in de tandpasta. Volgens mij zijn dat allemaal stoffen die in duizend andere dingen zitten die ik regelmatig gebruik?

volgende week ga ik het nog wel een keertje proberen, jullie horen wel hoe dat me vergaat...
di, 09/26/2006 - 19:36 Permalink