WKB en aanhoudend druk(pijn)gevoel

Author:
Hitcher
Posted:
do, 07/13/2006 - 22:38
Hallo,

Vorige week dinsdag heb ik een WKB gehad. Ik had behoorlijke zenuwpijn bij koud en warm eten en drinken. Het vreemde was dat je wel goed tegen de tand kon tikken zonder pijn. Op de foto was overigens niets te zien.

Uiteindelijk heeft de tandarts een groot deel van de kies kunnen wegboren zonder dat ik pijn voelde. Ik vond het wel vreemd dat er wel pijn was bij het eenvoudig drinken van een warme kop thee maar dat het half wegboren van de kies vrijwel pijnloos gebeurde. Hierna heeft hij mij door de tand heen verdoofd zonder problemen. Geen doof gevoel gehad.

Het resultaat van de behandeling was een flinke napijn de eerste dag na de behandeling die snel afnam. De gevoeligheid voor warm en koud en de scherpe pijn is verdwenen.

Nu het probleem. Gedurende de dag zijn er behoorlijke periodes waarbinnen ik een onaangename druk ervaar in de kies en iets daarboven in de kaak. Je voelt het vooral als de kiezen op elkaar gedaan worden. Het doet ook pijn die overigens niet te vergelijken is met de zenuwpijn maar wel heel storend is. Vooral in de nacht treedt dit op. Ik word er wakker van. Deze pijn trekt vervolgens weg waarna alles weg lijkt te zijn maar het komt altijd weer terug.

Heeft iemand een idee hoe lang dit kan duren? Moet de kies er nu uit of is er nog kans dat dit over gaat?
Wessel

Hi Hitcher,

Uit ervaring lijkt het of jouw klachten klinken op het (hard) bijten op je kiezen waardoor er irritatie optreedt.
Ik heb dit zelf een periode meegemaakt (na stress, niet tijdens raar genoeg) en kreeg soortgelijke klachten.
Nu heb je na zo'n behandeling als jij hebt gehad natuurlijk altijd een reactie van het weefsel rondom.

Het is een kwestie van even uitzitten ben ik bang.
Ik nam een paracetemol als ik er genoeg van kreeg en dat werkte prima.

hoop dat je hier iets aan hebt en sterkte
do, 07/13/2006 - 22:54 Permalink
Hitcher

Wessel,

Dank je voor het antwoord! De vraag blijft hoe lang je moet wachten voordat de tandarts weer geraadpleegd moet worden. Uiteraard hoop ik dat niet nodig is. Staat hier een bepaalde tijd voor?
vr, 07/14/2006 - 08:51 Permalink
Sjagga

Hmm, als de pijn langzaam maar zeker minder wordt en met een pijnstillertje te onderdrukken is zou ik het gewoon even een week of 2 aankijken. Als de pijn echter heviger wordt zou het er toch op kunnen duiden dat er iets aan de hand is. Je hoeft je trouwens niet echt zorgen te gaan zitten maken over dat die kies er uit moet lijkt me hoor.
Succes
vr, 07/14/2006 - 12:46 Permalink
Hitcher

Hallo even een update. Wat ik vreesde is dan toch gebeurd. We zijn nu drie maanden verder en de pijn neemt af en toe flink toe. Enig idee of dit normaal is. Lijkt me van niet. Zal wel een onsteking zijn in een zijkanaal of tubili. Mee eens?
do, 09/28/2006 - 00:24 Permalink
annefrieda

Beste Hitcher!

Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar heb wel net een soortgelijke ervaring achter de rug!
Ik heb 6 weken geleden een wortelkanaalbehandeling gehad. In eerste instantie leek de pijn weg, maar ik had wel constant een soort druk-gevoel. Vooral bij het wakker worden 's ochtends deed het extra veel pijn. De afgelopen twee weken is dit alleen maar erger geworden, maar op een foto was er helemaal niets te zien!
Nu ben ik gisteren weer terug naar de tandarts geweest en wat was het geval? De vulling van de kies van de wortelkanaalbehandeling en de kies in de onderkaak die daar direct onderligt, hadden ongelukkige raakvlakken. Die oefenden daardoor extra druk uit op de behandelde kies. Vooral 's nachts scheen ik te liggen knarsen. Gevolg: kiespijn bij het opstaan. Door die constante druk had mijn kies na de wortelkanaalbehandeling nog geen rust gehad om te herstellen.

Nu is de vulling voor een deel vernieuwd, waardoor de onder- en bovenkies beter in elkaar passen. Een dag later en de druk is weg! Nu kan mijn kies pas gaan herstellen.

Ik zeg niet dat bij jou precies hetzelfde aan de hand is, maar ik zou zeker terug gaan naar de tandarts!

Succes!
do, 09/28/2006 - 12:19 Permalink
Hitcher

Dank voor het antwoord. Ik ben gisteren naar een spoeddienst geweest. Deze naar mijn mening kundige tandarts heeft een foto gemaakt van de kies. Niets op te zien. Met name geen zwarte plekken, dus geen wortelpuntontsteking. Is gaan tikken op de knobbels. Geen effect. Heeft een pijnreactie uitgelokt met een koude test. Geen enkel effect. Moest bijten om te kijken of er door druk pijn kon worden uitgelokt. Niets. Heeft vervolgens nog met een microscoop gezocht naar breuklijnen. Alles gaaf.

Hij begreep niet dat ik pijn had. Kon eigenlijk niet als alle tests zo goed zijn. Ik had even voor mijn vertrek naar de tandarts warm gegeten. Tijdens het eten kwamen er zenuwpijnen door de kies die het zweet op mijn voorhoofd zetten. Deze pijn trok snel weg en komt terug bij warm eten of drinken. Vandaag opnieuw een aanval bij het eten. Het wordt dus uitgelokt door warmte. Vreemd. Wortelkanaalbehandeling en alleen pijn bij warm eten of drinken. Geen pijn bij koude (dit had ik wel in het begin maar nu niet meer). Heeft iemand een idee?
vr, 09/29/2006 - 22:05 Permalink