kies getrokken

Author:
propsie
Posted:
ma, 09/25/2006 - 14:54
Hallo allemaal,

Op 14 september zijn bij mij een tweetal kiezen getrokken.

Te weten linksonder en linksboven.
Met onder is niks aan de hand, de wond gaat mooi dicht en de pijn begint ook al na te laten.
De wond van de bovenste kies (de op 1 na achterste) is nog helemaal niet dicht.
Hij staat nog gewoon open, in de wond zie je wel iets witachtigs zitten over het hele oppervlak.
Verder is een klein stukje van het tandvlees aan de rand van de wond een beetje bleekjes, en heb ik af en toe stekende pijn.
Maar die pijn heb ik bij de onderste wond ook gehad. Genezingspijntje, noem ik het maar.
Verder zat er op het tandvlees een fistel die nu wel weg is.
Dus er zat een ontsteking neem ik aan?

Vraag 1: Heeft dat ermee te maken dat het nog niet genezen is?
Tandarts is gebeld en de lieve assistente zegt dat het wel twee weken kan duren voor het genezen is.
Maar donderdag zijn die twee weken om, dusse.....
Vraag 2: Kan het kwaad dat een wond niet zo snel geneest?
Vraag 3: Moet ik nu wel of niet spoelen met bijv. Bocasan?
Vraag 4: Gaat het ooit wel nog genezen?

Bedankt voor de moeite,
Geke

Natuurlijk gaat het gewoon genezen. De ene keer duurt dit wat langer dan de andere. In ongeveer 10% van de gevallen verloopt de wondgenezing wat verstoord en kun je wat langer last houden. Dat witte vliesje heeft ook met de genezing te maken en is helemaal normaal. Onder wordt de wond meestal ook gehecht en boven vaak niet, soms kan het daardoor voelen alsof de wond nog helemaal open is en dat er echt een gat zit. Daar vormt zich gewoon tandvlees in en zal ook dan nog wel een tijdje voelen als een soort gat wat steeds minder diep wordt, maar dat is na een aantal maanden wel verdwenen. Je kunt de genezing inderdaad wel bevorderen door te spoelen, zodat er op het moment geen etensresten meer in blijven zitten. Gewoon goed spoelen met lauw water is al voldoende. Als je echt ernstige pijn hebt, is het misschien verstandig om even langs de tandarts te gaan. Dan kan het nodig zijn met een ander middeltje de wond uit te spoelen, maar van wat ik zo hoor, is dat niet echt de nodig.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 09/25/2006 - 20:19 Permalink
propsie

Hoi Geke,

Bedankt voor de reactie.
Ik ben in m'n slaap schijnbaar een knarser of ik zit met m'n tong ertegen te duwen want meestal wordt ik 's nachts toch wel even wakker omdat het gevoelig is.

Ik was toch wel ongerust omdat de onderste wond al zo mooi dicht is (de randjes groeien al helemaal naar elkaar) en de bovenste dus helemaal niet.
Maar als ik het goed begrijp hoeft dit dus niet perse maar vult het zich van binnenuit op.

Verder kreeg ik vandaag de tip om er tandpasta op te smeren.
Dit zou de genezing bevorderen.
Wel eens van gehoord toevallig?
di, 09/26/2006 - 01:30 Permalink
propsie

Ik kreeg trouwens dezelfde avond al een flinke keelontsteking.
Waardoor ik de eerste avond al gelijk moest gaan spoelen met chloorhexidine.
Misschien ook geen ideale situatie.
Ik ben onder narcose behandeld nl. waarbij ze ook tegelijk al mijn vullingen hebben vervangen door witte.
Heel m'n smoeltje doet dus zeer :lol:

En zoals het spreekwoord zegt: een mens lijdt het meest....
Dus ik zag mezelf alweer terug gaan, en alsnog bij volle bewustzijn in die stoel kruipen :smt005

Alvast heel erg bedankt voor je eerste reactie.
Ik ben zoooo blij dat ik niet met een gat blijf rondlopen.
Mag ik trouwens wel al eten aan die kant?

En nog even voor de duidelijkheid: de zijkanten gaan dus niet meer naar elkaar groeien? Alles gaat van binnenuit opgevuld worden als ik het goed begrijp.

Ben wel lastig hè :oops:
di, 09/26/2006 - 01:37 Permalink
Geke

Spoelen met chloorhexidine kan voor de genezing geen kwaad hoor, het ontsmet goed en daardoor ontstaat er minder kans op infectie van de wond. Het gat boven vult zich niet van binnenuit op, het is meer zo dat het gat straks aan de binnenkant bedekt is met tandvlees en de randjes, die nu rondom het gat zitten, langzaam resorberen. Dat betekent dat deze randjes, omdat ze geen functie meer hebben, gewoon oplossen. Waardoor alles egaliseert en er op een gegeven moment gewoon geen gat meer aanwezig is. Je mag natuurlijk voorzichtig eten aan die kant, maar het is belangrijk dat er geen eten in de wond komt, maar als dat wat gebeurd, kun je na het eten goed spoelen met lauw water. Dan is het weer mooi schoon, dat is het belangrijkst voor de genezing. Als er iets in de wond gaat zitten kan dit gaan irriteren.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 10/02/2006 - 22:48 Permalink
propsie

Hoi Geke,

Nogmaals dank voor het antwoord.
Ik snap het nu helemaal :roll:
Een beetje pijnlijk is het nog wel, af en toe een steekje.
Eten doe ik nog niet bewust aan die kant maar soms vergeet ik het en komt er weleens iets aan die kant terecht :D

Dank voor de info

:smt006
di, 10/03/2006 - 04:18 Permalink