Beste Oplossing?

Author:
Tandarts-In-Spé
Posted:
zo, 10/08/2006 - 12:37
Goedendag,

Ik ben studente tandheelkunde en ik hoop dat ook ik hier trecht kan met mijn vragen betreft soorten behandelingen bij een bepaalde casus. Mocht dit forum niet geschikt zijn, dan mijn excuses hiervoor.

Momenteel moet ik een patient behandelen die zowel in de boven- als de onderkaak gemutileerd is. Meneer wil een voorspelbare en duurzame behandeling. Wel moet gelet wordt op het kostenplaatje.
Ik weet dat het moeilijk te beoordelen is om een uitspraak te doen zonder recente rontgenfoto's en onderzoeken bij de hand te hebben. Toch hoop ik tips te krijgen, al is het alleen maar advies waar ik op moet letten.

In de BK mist meneer de 13, de 14 en de 24. De 12 is zwaar gerestaureerd (comp. vulling zowel mes als dist) en de 23 heeft blootliggende tandhals. Verder is de ruimte tussen de 23 en 15 matig. DPSI is 2.

Wat is het beste om te doen? Een frame is eventueel een oplossing, maar zal de 12 daar stevig genoeg voor zijn? Zoniet, is een glasvezelbrug dan een optie? (van de 15 naar de 12&11) Van de onvoorspelbare prognose van een glasvezelbrug ben ik op de hoogte.
Implantaten zijn sowieso geen optie, ivm met (te) hoge kosten.
Zijn er nog andere oplossingen?

Alvast mijn dank.
Tandarts-In-Spé

Je wil toch niet dat wij je casus gaan oplossen he? ;)

Mijn vraag was eigenlijk aan de tandarts(en) onder ons gericht.
zo, 10/08/2006 - 12:51 Permalink
Lieneke

Ik ben bang dat thk so wie so niet voorspelbaar is...dus meneer vraagt iets onmogelijks. Ik mis trouwens de optie plaatje.
zo, 10/08/2006 - 14:57 Permalink
Tandarts-In-Spé

Wanneer je kiest voor een plaatje, dan ga je richting afbouw. En meneer is nog maar in de 40 en voor de rest is het parodontaal redelijk en de andere elementen ook. Dus dat is geen optie.

En wat betreft onvoorspelbaarheid, daar heb je zeker gelijk in. Maar meneer wil ook niet 100% zekerheid, hij weet dat hij dat niet kan vragen. Wat hij wil is iets wat het meest voorspelbaar is.
zo, 10/08/2006 - 15:09 Permalink
Flandria

Soms moet je toch de patient durven confronteren met onredelijke eisen. Als een kies niet meer te redden valt en de patient weigert extractie, moet je durven zeggen dat hij daarmee in de fout gaat. Als implantaten niet kunnen en de patient ziet sinusliften of kamopbouw niet zitten, moet je dat durven zeggen.

Beter een patient verliezen daardoor dan dat jij iets moet doen waar je zelf niet in gelooft. Want achteraf, als alles de mist in gaat, is het toch jouw fout en ben jij de slechterik...
di, 10/17/2006 - 13:13 Permalink