extractie van kroon na 2 mnd nog pijn in kaak

Author:
MELNOA
Posted:
vr, 10/06/2006 - 10:46
Hallo,

Ik heb ruim 2 maanden geleden mijn kies laten trekken na een vervelende ontsteking onder mijn kroon. :(

Eigenlijk ben ik daarna nog niet echt pijnvrij geweest het zeurt af en dan en de laatste 2 weken heb ik het idee dat het nog steeds niet lekker zit omdat ik pijn krijg in mijn kaak en straalt uit naar oor!

Als ik de plaats waar mijn kies zat koud maak doet het onzettend pijn!
Maar daarna zakt de pijn ook weer af.

Zijn dit verschijnselen van een nog niet goed genezen wond?

Melnoa
Geke

Pijn bij koud zijn normaalgesproken niet echt de verschijnselen van een genezende wond van een extractie. Vaak kan dat nog wel een tijdje doorzeuren en soms wat klachten geven in het begin bij het openen van de mond. Of een wat stijf gevoel in de buurt van het kaakgewricht, dus bij het oor. Omdat het kaakgewricht misschien redelijk zwaar belast is door de kracht die er op gekomen is bij de extractie. Pijn bij koud wordt vaak veroorzaakt door ontsteking van een zenuw in een kies en soms door blootliggende tandhalzen bij een kies, waar het tandvlees wat terug is getrokken. Als je geen teruggetrokken tandvlees hebt en toch gevoeligheid hebt bij koud, kan het ook zijn dat er in een andere kies toch een gaatje zit, dicht bij de zenuw. Nu geef je aan dat de pijn snel wegtrekt. Dat is gunstig, want als hij lang blijft hangen (langer dan een halve minuut) is de zenuw vaak onherstelbaar beschadigd en kan een wortelkanaalbehandeling nodig zijn. Ik denk dat het verstandig is om deze klachten toch even aan de tandarts te melden, die kan dan bepalen of het nodig is om het nog even goed te bekijken.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 10/09/2006 - 20:46 Permalink